Στην παραθαλάσσια θέση του Ρίου δεσπόζει το Κάστρο του Ρίου, γνωστό και ως Καστέλι της Πάτρας ή Καστέλι του Μωριά.

Δίπλα του σήμερα υψώνεται η επιβλητική Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, ενώ δεξιά και αριστερά οι προβλήτες των φέρυ μποτ μαρτυρούν τη ζωή που συνεχίζεται γύρω του.

Το κάστρο, περιβαλλόμενο από πλατιά τάφρο με θαλασσινό νερό και δύο εξωτερικούς προμαχώνες συνδεδεμένους με πέτρινες γέφυρες, ανοίγει δύο πύλες, τη θαλάσσια και την κεντρική. 

Δείτε την ιστορία του στο ακόλουθο βίντεο

@george.ioannidis.greece Το Φρούριο Ρίου: από το 1499 Καλησπέρα σας και καλωσορίσατε σε ένα ταξίδι στο χρόνο, στα σύνορα του Πατραϊκού με τον Κορινθιακό κόλπο, εκεί όπου η ιστορία συναντά τη θάλασσα. Στην παραθαλάσσια θέση του Ρίου δεσπόζει το Κάστρο του Ρίου, γνωστό και ως Καστέλι της Πάτρας ή Καστέλι του Μωριά. Δίπλα του σήμερα υψώνεται η επιβλητική Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, ενώ δεξιά και αριστερά οι προβλήτες των φέρυ μποτ μαρτυρούν τη ζωή που συνεχίζεται γύρω του. Το κάστρο, περιβαλλόμενο από πλατιά τάφρο με θαλασσινό νερό και δύο εξωτερικούς προμαχώνες συνδεδεμένους με πέτρινες γέφυρες, ανοίγει δύο πύλες – τη θαλάσσια και την κεντρική. Κατασκευάστηκε το 1499 από τον Σουλτάνο Βαγιαζήτ Β’, πάνω στα ερείπια του αρχαίου ναού του Ποσειδώνα, μέσα σε μόλις τρεις μήνες. Μαζί με το απέναντι Κάστρο του Αντιρρίου, ελέγχανε το θαλάσσιο πέρασμα που οι Ρωμαίοι ονόμαζαν «σιαγόνες του Κορινθιακού», γνωστό ως «Μικρά Δαρδανέλια» για τους Οθωμανούς. Η ιστορία του είναι ταραχώδης: το 1533 το κατέλαβαν οι Γενοβέζοι υπό τον Αντρέα Ντόρια, αλλά σύντομα επέστρεψε στους Οθωμανούς. Το 1687 ο Φραγκίσκος Μοροζίνι το πολιορκεί και το καταλαμβάνει, προσθέτοντας νέους πύργους και δίνοντας στο κάστρο τη μορφή που έχει σήμερα, ενώ την ίδια περίοδο χτίστηκε και ο ναός της Ζωοδόχου Πηγής. Ακολούθησαν νέες εναλλαγές: στους Οθωμανούς το 1715, φυλακή την ίδια εποχή, στους Γάλλους το 1828 και, από το 1831 έως το 1912, στρατιωτική και πολιτική φυλακή. Ακόμη και η καθαριότητα του Ρίου αναλαμβανόταν από τους κρατούμενους, μια μαρτυρία της σκληρής καθημερινότητας εκείνων των χρόνων. Σήμερα, το Κάστρο του Ρίου ανοίγει τις πύλες του σε επισκέπτες και πολιτιστικές εκδηλώσεις, θυμίζοντας όχι μόνο την ιστορία του, αλλά και τη δύναμη του χρόνου που διατηρεί ζωντανό το παρελθόν.» Κι όμως, παρά τις πολιορκίες, τις μάχες, τα χρόνια και τις σιωπές, το Κάστρο του Ρίου στέκει ακόμη. Ζωντανός μάρτυρας αιώνων ιστορίας, φύλακας και αφηγητής. Αυτό ήταν το πρώτο μέρος της ιστορίας του… Στο δεύτερο, θα ανακαλύψουμε όσα κράτησε κρυφά η πέτρα, όσα ψιθυρίζει ακόμη η θάλασσα του Ρίου. The Fortress of Rio: Since 1499 Good evening, and welcome to a journey through time — to the borderlands where the Gulf of Patras meets the Corinthian Gulf, where history meets the sea. On the seafront of Rio stands the Fortress of Rio, also known as the Castle of Patras or the Castle of the Morea. Beside it today rises the impressive Rio–Antirrio Bridge, while on either side, the ferry docks tell the story of life that never ceased around it. The fortress, surrounded on one side by a wide moat filled with seawater, connects through two outer bastions joined by stone bridges. It opens two gates — one to the sea and one to the land. It was built in 1499 by Sultan Bayezid II, upon the ruins of an ancient temple dedicated to Poseidon, in just three months. Together with the opposing Castle of Antirrio, it controlled the sea passage the Romans once called the “Jaws of the Corinthian,” known to the Ottomans as the “Little Dardanelles.” Its history is turbulent: in 1533 it was seized by the Genoese under Andrea Doria, but soon returned to Ottoman hands. In 1687, Francesco Morosini besieged and captured it, rebuilding and strengthening its towers — giving the fortress much of the form we see today. Around the same time, the Church of Zoodochos Pigi was constructed nearby. New chapters followed: back to the Ottomans in 1715, then used as a prison; handed to the French in 1828 during the Morea expedition; and from 1831 to 1912, it served as both a military and civil prison. Even the cleaning of the Rio area was carried out by the inmates — a testament to the harsh realities of that era. Today, the Fortress of Rio opens its gates to visitors and cultural events, reminding us not only of its long history, but also of the power of time — the force that keeps the past alive. #πατρα #patra #greece #castle #fort original sound -