Ο Ισπανός θεατρικός συγγραφέας Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα πέρασε τα παιδικά του χρόνια στη Γρανάδα. Μολονότι κατά το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του έμεινε στη Μαδρίτη, ωστόσο πάντα επέστρεφε στην Ανδαλουσιανή εξοχή, το αγροτικό τοπίο της οποίας έπαιξε ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στο σύνολο της δραματουργίας του.Η αγαπημένη του Ανδαλουσιανή ύπαιθρος, το «καταφύγιο» της παιδικής του ηλικίας, αποτυπώνεται φανταστικά στο έργο του«Οι Φασουλήδες του Κατσιπόρα», έργο που ο ίδιος χαρακτηρίζει ως κωμικοτραγωδία.Πρόκειται για ένα κείμενο με καθαρές επιρροές από την ιταλική Commedia dell’ arte, που γράφτηκε το 1922 για κουκλοθέατρο όπου και πρωτοπαρουσιάστηκε. Το θέατρο των φασουλήδων το έφτιαξε ο Λόρκαμόνος του σε νεαρή ηλικία κατασκευάζοντας ανδρείκελα από χαρτόνι και διασκεδάζοντας με αυτά κάθε είδους κοινό, από τα πανεπιστήμια και τα ιδρύματα μέχρι τις λαϊκές γειτονιές και το θέατρο.
Ο καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Γιάννης Καλατζόπουλος διασκεύασε το έργο του Λόρκα μένοντας πιστός στο ύφος, το πνεύμα και τα μηνύματα του Ισπανού ποιητή, προσθέτοντας παράλληλα κάποιες σύγχρονες πινελιές ώστε να έρθει πιο κοντά στα παιδιά. Επιπλέον, άλλαξε τον τίτλο -«Που να σκάσεις Κριστομπίτα, δεν θα πάρεις τη Ροζίτα» -, προσδίδοντας μια πιο παιχνιδιάρικη διάθεση.
Το γνωστό μοτίβο της ερωτευμένης κοπέλας– η όμορφη αλλά φτωχή Δόνα Ροζίτα - που αναγκάζεται να παντρευτεί έναν πλούσιο άντρα– τονκακούργο στρατηγό Δον Κριστομπίτα– ενώ αγαπάει κάποιον άλλον – τον φτωχόχωρικόΚοκολίκο-, δίνεται με αστεϊσμούς και κωμικοτραγικές καταστάσεις αλλά συγχρόνως και τρυφερότητα. Ο απεχθής σύζυγος παίρνει μέσα στην κωμικότητά του τις τραγικές διαστάσεις του ανθρώπου που ο πλούτος δεν θα του φέρει την ευτυχία, όσο κι αν μπορεί να την αγοράσει. Στο τέλος του έργου, θα σκάσει κυριολεκτικά από το κακό του, νικημένος από τη δύναμη της αγάπης.
Γύρω από τους τρεις αυτούς κεντρικούς ήρωες κινούνται τα άλλα πρόσωπα του έργου, άψογα σκιαγραφημένες φιγούρες ανθρώπινων τύπων, που συνθέτουν ένα κόσμο που ισορροπεί στέρεα ανάμεσα στην πραγματικότητα και στο παραμύθι. Τον κόσμο αυτό κατάφερε να ζωντανέψει επιδέξια ο σκηνοθέτης Γιάννης Καλατζόπουλος, με την σημαντικότατη συμβολή του Γιάννη Μετζικώφ, ο οποίος έντυσε όλους τους ρόλους του έργου με δημιουργική φαντασία και επιπλέον έδωσε ευφυέστατες λύσεις στις γρήγορες αλλαγές του σκηνικού χώρου, επιτρέποντας στην παράσταση να αποκτήσει ένα ταχύ ρυθμό και παράλληλα να διατηρεί την απαιτούμενη ενότητα ύφους.Η σκηνοθεσία ακροβάτησε ανάμεσα στο απροσδόκητο και το οικείο, το θαυμαστό και το τερατώδες, το ιλαρό και το γελοίο, το κουκλοθέατρο και το θέατρο. Τα εμπνευσμένα, χιουμοριστικά τραγούδια σε συνδυασμό με τον φωτισμό και τις εξαιρετικές χορογραφίες δημιούργησαν μιαρομαντική, εύθυμη και ονειρική ατμόσφαιρα, που θύμισε ανά στιγμές το σαιξπιρικό «Όνειρο Καλοκαιρινής νύχτας».
Η Ιωάννα Αγγελοπούλου πλάθει χαριτωμένα την αθώα κι ερωτευμένη Ροζίτα. Ερμηνεύει με γλυκύτητα, ρομαντισμό και παιδικότητα, ισορροπώντας ανάμεσα στο κωμικό και το δραματικό, το γέλιο και τη συγκίνηση. Ανέδειξε τον ρόλο της, ξεκινώντας με μια συγκρατημένη, χαμηλών τόνων ερμηνεία και βαθμιαία ανέβαζε την ένταση, καθώς η ηρωίδα συναντούσε το ένα εμπόδιο μετά το άλλο, εκφράζοντας πειστικά τον δυναμισμό, την επιμονή, το θάρρος κι εν τέλει την ωρίμανση του κοριτσιού.Ο Σπύρος Κουβαρδάς έδωσε πολύ πετυχημένα την γκροτέσκα φιγούρα του Δον Κριστομπίτα. Είναι όπως ακριβώς ταιριάζει στο χαρακτήρα του ρόλου του, παραφουσκωμένος, αγροίκος και βάναυσος. Διαθέτει το χάρισμα της άμεσης επικοινωνίας με το κοινό και ιδιαίτερα με τα παιδιά, που τον παρακολουθούσαν αφοσιωμένα καθ’ όλη τη διάρκεια του έργου.
Ο Νίκος Παρασκευόπουλος πλάθει με φωνή και γέλιο έναν απολαυστικό Φίγκαρο, που όλα τα νέα περνούν από το κουρείο του και που σαν καλός μπαρμπέρης δεν παραλείπει να τα σχολιάζει. Πειστικότατος στο ρόλο του πατέρα της Ροζίτας οΓιάννης Καλατζόπουλος, ανέδειξε τα εσωτερικά διλήμματα του πατέρα που αναγκάζεται να δώσει την κόρη του στον πλούσιο λόγω χρεών.Η Γεωργία Μυλωνάαεικίνητη κι εύστροφη ερμήνευσε τρεις ρόλους και προσέδωσε μέσω της πολύ καλής κινησιολογίας της το φαντασιακό στοιχείο στην παράσταση. Ο Σταύρος Δημόπουλος παίζει με κέφι και δυναμισμό τον Κουρίτο που είναι αποφασισμένος να κατακτήσει τη Ροζίτα, ενώο Τάσος Χρυσόπουλος περνά πειστικά από τη χαρά και τον έρωτα στη μελαγχολία και τη λύπη, ερμηνεύοντας τον ταλαιπωρημένο αγαπητικό της Ροζίτας.
Οι περιπέτειες της Δόνας Ροζίτας και του Κοκολίκου που παλεύουν με όλες τους τις δυνάμεις ενάντια στο μοχθηρό Δον Κριστομπίτα, ως μια συνέχεια της αιώνιας διαμάχης ανάμεσα στο καλό και το κακό, σαν μια ζωγραφιά πάνω στον καμβά της Ανδαλουσίας και διανθισμένες με υπέροχη μουσική και τραγούδια, συνθέτουν μια πραγματικά πολύ χαρούμενη και ευφάνταστη παράσταση, όχι μόνο για μικρούς, αλλά και για μεγάλους.
Διασκευή-σκηνοθεσία: Γιάννης Καλατζόπουλος
Σκηνικά-Ενδυματολογική Επιμέλεια: Γιάννης Μετζικώφ
Πρωτότυπη Μουσική: Δημήτρης Λέκκας
Ενορχήστρωση, σύνθεση και διδασκαλία: Φίλιππος Περιστέρης
Χορογραφίες: Κατερίνα Ανδριοπούλου
Βοηθός Σκηνοθέτη: Νίκος Παρασκευόπουλος
Βοηθός Σκηνογράφου: Ελένη Σουμή
Φωτογράφηση παράστασης: Νίκος Τσακανίκας
Παίζουν οι ηθοποιοί: Ιωάννα Αγγελοπούλου, Σταύρος Δημόπουλος, Γιάννης Καλατζόπουλος, Σπύρος Κουβαρδάς, Γεωργία Μυλωνά, Νίκος Παρασκευόπουλος,Τάσος Χρυσόπουλος.
Πληροφορίες
Πρεμιέρα: Σάββατο 2 Νοεμβρίου, στις 21:00
Παραστάσεις από 5 Νοεμβρίου για τα Σχολεία της Πάτρας και της ευρύτερης περιφέρειας
Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: www.ticketservices.gr και 2 ώρες πριν τις παραστάσεις στο Ταμείο του θεάτρου ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ+ Νόρμαν 16 & Αγ. Διονυσίου, Πάτρα. Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2610 461050
Τιμές εισιτηρίων: Για τα παιδιά και τους μαθητές στις οργανωμένες παραστάσεις σχολείων: είσοδος 5 ευρώ. Για τους μεγάλους 10 ευρώ. Οικογενειακό εισιτήριο 20 ευρώ (4 άτομα της ίδιας οικογένειας)