Σε «αναμονή» παραμένει η ρύθμιση της ελεύθερης διέλευσης ατόμων με αναπηρία από αυτοκινητοδρόμους με διόδια που συζητείται εδώ και χρόνια όμως δεν έχει έρθει.
Από το 2021 γνωρίζαμε ότι ψηφίστηκε ο ν. 4782/2021 που μεταξύ άλλων ρύθμιζε τον τρόπο αλλά και τις προϋποθέσεις της ελεύθερης διέλευσης αναπηρικών οχημάτων με ενιαία κάρτα που θα ανέγραφε τον αριθμό κυκλοφορίας του αυτοκινήτου και θα είχε φωτογραφία του ατόμου με αναπηρία ενώ η απαλλαγή θα ίσχυε εφόσον το άτομο με αναπηρία επιβαίνει στο όχημα. Στη συνέχεια υπήρξε διάταξη σύμφωνα με την οποία αποσυνδέθηκε η υποχρέωση χρήσης συγκεκριμένου οχήματος καθώς και η υποχρέωση αυτοπρόσωπης παρουσίας του ατόμου με αναπηρία στο όχημα κατά τη διέλευση από τα διόδια, εφόσον πληρούνται ειδικές προϋποθέσεις, κατά τις οποίες η μετακίνηση θεωρείται ότι γίνεται αποκλειστικά προς εξυπηρέτηση του δικαιούχου.
Για τον καθορισμό των δικαιούχων, των όρων και των προϋποθέσεων χρήσης της κάρτας προβλέπεται μάλιστα όπως ενημερωθήκαμε τον περασμένο Ιούλιο, η έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης.
Τρία χρόνια μετά όμως από την ψήφιση του νόμου, η ρύθμιση για ελεύθερη διέλευση που ανατέθηκε στην Υπηρεσία Οδικών Τελών- Ηλεκτρονικής Διαχείρισης Οδικών Υποδομών, μένει στην θεωρία.
Η δημιουργία του Εθνικού Μητρώου Αναπηρίας και η έκδοση της Ψηφιακής Κάρτας Αναπηρίας οδηγεί σύμφωνα με την αρμόδια υπηρεσία στην εισαγωγής της παροχής στην ψηφιακή κάρτα αναπηρίας ενώ τονίζεται ότι κύριος λόγος για τον οποίο απερρίφθη η λύση της έκδοσης νέας κάρτας είναι για να μην επιβαρύνονται τα άτομα με αναπηρία με τη χρήση πολλαπλών καρτών, με την αρμόδια υπηρεσία να δηλώνει ότι βρίσκεται στο στάδιο υλοποίησης της εισαγωγής δικαιώματος της κάρτας αναπηρίας τόσο νομοθετικά, όσο και τεχνικά.
Κάνει λόγο «για πολύπλοκη διαδικασία, που δύναται να εμπεριέχει έως και τροποποίηση των συμβάσεων παραχώρησης και για αυτό έχει καθυστερήσει». Ωστόσο το ζήτημα και το ερώτημα είναι, για πόσο καιρό τελικά το κράτος που ψηφίζει και ανακοινώνει μία παροχή στο πλαίσιο άσκησης κοινωνικής πολιτικής μπορεί να την καθυστερεί βάζοντας σε «αναμονή» την ελάφρυνση ομάδων που αναμένουν για χρόνια.
Οφείλουμε ως αναπηρικό κίνημα να ήμαστε σε εγρήγορση και να στείλουμε το μήνυμα με δυναμική παρουσία στο αρμόδιο Υπουργείο διότι η υπομονή εξαντλήθηκε.
Χαροκόπος Αντώνης
Αντιπρόεδρος Ε.Σ.ΑμεΑ
Πρόεδρος Περιφερειακής Ομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία
Δυτικής Ελλάδας Νοτίων Ιονίων Νήσων
Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Πατρέων