Ο «Εξηνταβελόνης» διαδραματίζεται στη Σμύρνη των αρχών του 19ου αιώνα. Ο Κωνσταντίνος Οικονόμου διασκεύασε τον «Φιλάργυρο» του Μολιέρου με ορισμένες παρεμβάσεις για να φέρει το κείμενο στην εποχή του. Στην υπόθεση του έργου, ο Εξηνταβελόνης είναι ένας ηλικιωμένος, πλούσιος αλλά τσιγκούνης χήρος που επιδιώκει να συνάψει γάμους συμφέροντος για τα παιδιά του και φυσικά για τον εαυτό του. Ο ίδιος σχεδιάζει να παντρευτεί μια γυναίκα αρκετά χρόνια νεότερή του, με την οποία είναι ερωτευμένος και ο γιος του.
Με γλώσσα την αρχαΐζουσα καθαρεύουσα της εποχής, στοιχεία επτανησιακού ιδιώματος και πρόσωπα όπου απαντώνται σε διάφορες κωμωδίες της εποχής, όπως ο ερωτιάρης φιλάργυρος γέρος, ο πονηρός υπηρέτης Στροβίλης, η κεράτζα Σοφουλιώ ως καπάτσα προξενήτρα Σμυρνιά,ο συγγραφέας Κωνσταντίνος Οικονόμου κατόρθωσε κι επέβαλλε ακόμη και το όνομα του κεντρικού ήρωα Εξηνταβελόνη ως το όνομα του έργου.Ο Εξηνταβελόνης συμβολίζει την οπισθοδρόμηση - και υπάρχουν και σήμερα πολλοί που αρνούνται την πρόοδο. Η φιλαργυρία του είναι η μοναξιά του και υπάρχει μια τραγικότητα στην κατάσταση του. Ο Εξηνταβελόνης είναι θύμα του εαυτού του. Η τσιγκουνιά είναι το μεγαλύτερο ελάττωμα του και ξεκινάει από την ανασφάλεια. Η λύτρωσή του θα επέλθει όταν θα αποφασίσει να απεμπλακεί από το υπέρμετρο εγώ του και εμπιστευτεί τους άλλους.
Ο Χρήστος Στρέπκος υπογράφει μια διασκευή, στην οποία έχουν προστεθεί αρκετά χαριτωμένα ευρήματα, σκηνοθετικά αλλά και πάνω στο κείμενο, που μεγαλώνουν την αμεσότητα και αυξάνουν τις κωμικές νότες, δημιουργώντας λεκτικά, μουσικά ή κινησιολογικά μοτίβα σε χαρακτήρες, δίνοντας έτσι την ευκαιρία στους ηθοποιούς να παίξουν με μια εκφραστικότητα που θα τους αναδείξει.Η γλώσσα του αρχικού κειμένου παραμένει αναλλοίωτη, χωρίς όμως η παράσταση να γίνεται λιγότερο σύγχρονη. Είναι μια παράσταση μοντέρνα, σύγχρονης αισθητικής, που χρησιμοποιεί μια παλιά γλώσσα.Ο Χρήστος Στρέπκος σκηνοθέτησε με πολύ κέφι με αποτέλεσμα να μας προσφέρει μια απολαυστική και ξεκαρδιστική παράσταση γεμάτη σπαρταριστές σκηνές αλλά και προβληματισμό γύρω απ’ τα ιδανικά που εκπροσωπεί ο κεντρικός ήρωας.
Ο Καμίλο Μπεντανκόρ επιμελείται το κινησιολογικό κομμάτι της παράστασηςκαι δίνει έμφαση στις εκφράσεις του προσώπου και τη στάση του σώματος. Έχει μελετήσει το έργο και την εποχή και αποδίδει στο εκάστοτε πρόσωπο την αρμόζουσα κίνηση που ομοιάζει στο χαρακτήρα και τη συμπεριφορά του.Ο Χρήστος Στρέπκος φωτίζει την παράσταση και με τη βοήθεια του αφαιρετικού σκηνικού τουΚέννυ ΜακΛέλλαν προσδίδουν έναν αέρα μυστηριακό, φέρνοντας στο μυαλό την ατμόσφαιρα από το σεξπιρικό «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας». Το εξαιρετικό κοστούμι του Εξηνταβελόνη από τον Κέννυ ΜακΛέλλαν παραπέμπει με διασκεδαστικό τρόπο στον Εμπένιζερ Σκρουτζ του Ντίκενς, τον αρχετυπικό φιλάργυρο της λογοτεχνίας. Τα υπόλοιπα κοστούμια αναπαριστούν άψογα το ενδυματολογικό στιλ της εποχής και του χώρου όπου διαδραματίζεται το έργο. Μεγάλη βοήθεια στην εκφραστικότητα των ηθοποιών προσφέρει το μακιγιάζ της Ίνας Τσέλιου.
Η επιτυχία της παράστασης οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στους πέντε ηθοποιούς του «Άρματος Θέσπιδος», οι οποίοι ισορροπούν διαρκώς πάνω σε ένα σκοινί που είναι τεντωμένο ανάμεσα στη στυλιζαρισμένη υπερβολή μιας commediadelarte και του εσωτερικού κεφιού και ταλέντου που διαθέτουν. Όλοι τους, επίσης, εντυπωσιάζουν με τις σωστά εκγυμνασμένες φωνές τους και την καλομελετημένη κίνησή τους.
Ο Βασίλης Κόκκαλης είναι ένας ηθοποιός άρτιος τόσο τεχνικά όσο και εκφραστικά. Έχει καθαρή εκφορά του λόγου και έχει επιτύχει την ισορροπία του γκροτέσκου στοιχείου με το κωμικό και το δραματικό.Στον ρόλο του Εξηνταβελόνη, έχοντας αφομοιώσει πλήρως τα όρια του προσώπου που υποδύεται, αφήνει τα διαπιστευτήριά του στη σκηνή. Με συναισθηματικές μεταβολές που αποτυπώνονται στους μορφασμούς του προσώπου και τις κινήσεις τού σώματος, αποκαλύπτει ενδελεχώς τον ψυχισμό του χαρακτήρα και τις στιγμές τις οποίες βιώνει εμπειρικά. Έχει βουτήξει ψυχαναλυτικά και ουσιαστικά στην ερμηνεία του και είναι τόσο πειστικός που καθηλώνει το κοινό.
Εξίσου εντυπωσιακός ο Βασίλης Τσόρλαληςστους ρόλους που του ανατέθηκαν, του Δημητράκη και του Στροβίλη. Με μαεστρία επάνω στη σκηνή αποτυπώνει την ευκολόπιστη ιδιοσυγκρασία του, την αγαθή προαίρεση των αντιλήψεών του και πείθει για το βάθος ανάγνωσης των χαρακτήρων που παίζει. Δένει άψογα επί σκηνής μαζί με τον Βασίλη Κόκκαλη διότι ως υποκριτικό δίδυμο συμπληρώνει ο ένας τον άλλο.
Ο Αλέξανδρος Κούκιας, αεικίνητος επί σκηνής,ερμηνεύει, επίσης, διπλό ρόλο στην παράσταση.Ενσάρκωσε με ενέργεια τον Κλέανθη, τογιό του Εξηνταβελόνη. Ανυπόμονος και χειμαρρώδης, μας έπεισε για την ορμή και την τόλμη που φέρουν τα νιάτα. Με την άνεση και ευλυγισία που διαθέτει μπορεί και μεταμορφώνεται στη στιγμή στον μάγειρα Κυρ-Γιάννο, ο οποίος είναι η κατεξοχήν κωμική φιγούρα του έργου.
Η Βάλια Τζιτζικάκη είναι αναμφισβήτητα η γλυκιά φυσιογνωμία της παράστασης, η ήρεμη δύναμη που εξισορροπεί τις εντάσεις, υποδυόμενη την Χαρίκλεια, το αντικείμενο του πόθου για πατέρα και γιο.Ενσαρκώνει πειστικά τη νεαρή κοπέλα, που θέλει να ζήσει έξω από κάθε πρέπει και από κάθε στερεότυπο και αντιμετωπίζει με τα μάτια της καρδιάς τη σαθρότητα των ανθρώπων και τη σκαιή συμπεριφορά τους.
Απολαυστική η Αλίκη Οικονομοπούλου, η οποία μεμπρίο, γρήγορη ατάκα, αμεσότητα και τσαχπινιά ερμηνεύει την καπάτσα προξενήτρα Κεράτζα Σοφουλιώ και την Ζωήτζα.Με φυσική κωμική φλέβα, ενσωματώθηκε άψογα στο σύνολο και απογείωσε τους ρόλους τους.
Συμπερασματικά, το έργο του Κωνσταντίνου Οικονόμου ήταν, είναι και θα είναι επίκαιρο. Ο Χρήστος Στρέπκος κούμπωσε ιδανικά με το αξιόλογο καστ των ηθοποιών και των λοιπών συντελεστών και το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργήσουν ένα θέαμα μοναδικά άρτιο και εύληπτο, το οποίο προκαλεί άφθονη και αγνή ψυχαγωγία. Επιπλέον, επιτελέστηκε η σπουδαιότερη λειτουργία του θεάτρου: να είναι σχολείο που όμως δεν παραπέμπει στη στείρα γνώση που κουνάει επιτιμητικά το δάχτυλο αλλά να είναι ευχάριστος συμπορευτής που συντροφεύει, ανακουφίζει και συμπαραστέκεται στον άνθρωπο και τις αδυναμίες του, τονίζοντας παράλληλα και τις κρυμμένες αρετές του.
Συντελεστές παράστασης:
Σκηνοθεσία-Διασκευή: Χρήστος Στρέπκος
Σκηνικά-Κοστούμια: Κέννυ ΜακΛέλλαν
Κινησιολογία: Καμίλο Μπεντανκόρ
Σχεδιασμός φωτισμών:Χρήστος Στρέπκος
Φωτογράφιση: Βασίλης Ζαβέρδας
Βιντεοσκόπηση: Κωνσταντίνος Λιόπετας
Μακιγιάζ: Ίνα Τσέλιου
Παίζουν οι ηθοποιοί:
Βασίλης Κόκκαλης, Αλέξανδρος Κουκιάς , Αλίκη Οικονομοπούλου, Βάλια Τζιτζικάκη, Βασίλης Τσόρλαλης
Info:
Πρώτη παράσταση: Παρασκευή 24 Μαΐου 2024.
Θα πραγματοποιηθούν τρεις ακόμη παραστάσεις στον Πολυχώρο Πολιτισμού «Ιχθυόσκαλα» : Σάββατο 25 Μαΐου στις 21:30
Κυριακή 26 Μαΐου για τους Μαχητές και το ΣΟΨΥ, στις 21:00
Δευτέρα 27 Μαΐου για τα ΚΑΠΗ του Δήμου Πατρέων στις 21:00
Θα ακολουθήσει περιοδεία στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοδυτικής Ελλάδας.
ΜΑΪΟΣ
29-ΤΕ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΓΟΝΕΩΝ 10ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
31-ΠΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΤΕΡΨΗΣ & ΦΑΡΟΣ ΠΟΝΤΙΩΝ
ΙΟΥΝΙΟΣ
1-ΣΑ 2ο ΓΕΛ ΠΑΤΡΩΝ
2-ΚΥ ΠΑΜΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΟΣ
3-ΔΕ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΡΩΜΑΝΟΥ
4-ΤΡ ΒΡΑΧΝΑΙΙΚΑ-ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΕΙΟ
5-ΤΕ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑ ΚΡΑΤΗΣΗΣ ΑΓ.ΣΤΕΦΑΝΟΥ
7-ΠΑ ΠΟΛ. ΣΥΛ. ΠΑΡΑΛΙΑ-ΠΡΟΑΣΤΕΙΟ ‘’Η ΔΡΟΣΙΑ’’
11-ΤΡ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΝΘΟΥΠΟΛΗΣ
12-ΤΕ ΑΝΩ ΚΑΣΤΡΙΤΣΙ
14-ΠΑ ΚΟΜΑΙΘΩ-ΧΑΣΜΑΝ Δ. Πατρέων
15-ΣΑ ΠΟΛ. ΣΥΛ. ΠΑΡΑΛΙΑ-ΠΡΟΑΣΤΕΙΟ ‘’Η ΔΡΑΣΗ’’
16-ΚΥ ΚΛΕΙΤΟΡΙΑ
18-ΤΡ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΤΑΡΑΜΠΟΥΡΑΣ
19-ΤΕΤ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΥΛΟΙ ΜΠΕΓΟΥΛΑΚΙ
21-ΠΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΖΑΒΛΑΝΙΟΥ
22-ΣΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΤΩ ΚΑΣΤΡΙΤΣΙΟΥ ‘’Ο ΣΕΛΕΜΝΟΣ’’
23-ΚΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΛΕΥΚΑΣ
24-ΔΕ ΒΑΡΔΑ-ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΝΔΡΑΒΙΔΑΣ-ΚΥΛΛΗΝΗΣ
25-ΤΡ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΒΟΥΝΤΕΝΗΣ-ΒΕΛΒΙΤΣΙΟΥ
26-ΤΕ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΙ ΣΥΛΛΟΓΟΙ ΑΡΟΗΣ & ΠΑΝΑΓ.ΑΛΕΞΙΩΤΙΣΣΑΣ
28-ΠΑ ΑΡΑΧΩΒΙΤΙΚΑ
29-ΣΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΡΙΟΥ ‘’ΖΩΟΔΟΧΟΣ ΠΗΓΗ’’
30-ΚΥ ΑΣΤΑΚΟΣ-ΔΗΜΟΣ ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ
Ώρα έναρξης παραστάσεων 21:15
Πληροφορίες στο τηλέφωνο 2610623730 και www.dipethepatras.gr