Η σωστή διατροφή παίζει καθοριστικό ρόλο τόσο για έναν ενήλικα όσο και για ένα βρέφος ώστε ο εγκέφαλος να έχει την απαραίτητη ενέργεια να κάνει τις απαραίτητες συνδέσεις μεταξύ των νευρικών κυττάρων.

Ορισμένοι τύποι λιπαρών, βιταμινών, μετάλλων και αντιοξειδωτικών επιτρέπουν το σχηματισμό ουσιών που σχετίζονται με τη μάθηση, τη σκέψη και τη μνήμη.

Ποιες τροφές θα πρέπει να δίνουμε στα μωρά μας ώστε να αναπτυχθούν σωστά;

Τα top θρεπτικά συστατικά στη διατροφή του μωρού

Πρωτεΐνες
Ο εγκέφαλος παράγει ουσίες που ονομάζονται νευροδιαβιβαστές και εμπλέκονται στη γνωστική λειτουργία. Αυτοί περιλαμβάνουν τη σεροτονίνη, την ντοπαμίνη και την αδρεναλίνη. Τα χαμηλά επίπεδα σεροτονίνης σχετίζονται με μειωμένη μάθηση, συλλογισμό και μνήμη.

Τρόφιμα πλούσια σε πρωτεΐνες είναι το κόκκινο κρέας, τα πουλερικά, τα ψάρια, τα αυγά, το γάλα, το τυρί, το γιαούρτι.

Υδατάνθρακες
Ο εγκέφαλος χρειάζεται γλυκόζη καθώς αυτή είναι η κύρια πηγή ενέργειάς του.

Τα τρόφιμα με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη των οποίων το σάκχαρο απορροφάται αργά και προοδευτικά, μειώνουν την αντίσταση στην ινσουλίνη. Ως εκ τούτου, μπορούν να βελτιώσουν, μεταξύ άλλων, την προσοχή, τη μνήμη και τη μαθηματική ικανότητα.

Από την άλλη, η κατανάλωση πολλών απλών σακχάρων δυσκολεύει την προσοχή και τη συγκέντρωση.

Στις τροφές με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη περιλαμβάνονται τα δημητριακά ολικής αλέσεως, η βρώμη, τα όσπρια και τα φρούτα όπως μήλα, αχλάδια, ακτινίδια και ροδάκινα. Επίσης, το μπρόκολο, το κουνουπίδι, τα κολοκυθάκια, το κινόα, τα γαλακτοκομικά προϊόντα και το γάλα αμυγδάλου και σόγιας.

Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα
Τα κορεσμένα λιπαρά οξέα στη διατροφή σχετίζονται με γνωστική εξασθένηση. Ωστόσο, υπάρχει ένα πολυακόρεστο ωμέγα-3 λιπαρό οξύ που είναι συστατικό των μεμβρανών του εγκεφάλου και βοηθά στο σχηματισμό νευροδιαβιβαστών και παίζει σημαντικό ρόλο στη μνήμη και τη μάθηση.

Μεταξύ των τροφών που το περιέχουν είναι τα λιπαρά ψάρια (σαρδέλες, σολομός, σκουμπρί) και τα οστρακοειδή.

Μεταλλικά στοιχεία
Ο σίδηρος εμπλέκεται στη σύνθεση της μυελίνης, η οποία καλύπτει τον άξονα των νευρώνων και επιτρέπει την επικοινωνία μεταξύ τους. Επιπλέον, η σιδηροπενική αναιμία έχει βρεθεί ότι σχετίζεται με μειωμένη μνήμη και συγκέντρωση.

Ο σίδηρος και το ιώδιο είναι απαραίτητα συστατικά για τη σωστή εγκεφαλική και νοητική ανάπτυξη.

Πού τα βρίσκουμε; Στο κόκκινο κρέας, τα πουλερικά, τα λαχανικά, τα ψάρια.

Βιταμίνες
Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως οι Β1, Β6, Β12 και Β9, είναι επίσης απαραίτητες για τη σωστή λειτουργία του εγκεφάλου.

Η ανεπάρκεια φυλλικού οξέος ή Β9 σχετίζεται με ελαττώματα του νευρικού σωλήνα. Οι βιταμίνες Β6 και Β12 χρησιμοποιούνται στην παραγωγή νευροδιαβιβαστών. Η ανεπάρκεια βιταμίνης D έχει επίσης συνδεθεί με αλλαγές στη γνωστική λειτουργία και εξασθένηση.

Αυτές οι βιταμίνες υπάρχουν σε τρόφιμα φυτικής προέλευσης, όπως σπόροι, όσπρια και δημητριακά. Η Β12 παρέχεται από το κόκκινο κρέας, το ψάρι, το κοτόπουλο, τα αυγά και το γάλα.

Αντιοξειδωτικά
Τα φυσικά αντιοξειδωτικά, όπως οι βιταμίνες C, E, η βήτα-καροτίνη, ο ψευδάργυρος και το σελήνιο, αποτρέπουν τη γνωστική επιδείνωση που προκαλείται από το οξειδωτικό στρες μεγαλώνοντας. Θεωρούνται προστατευτικά των νευρώνων.

Τα φρέσκα κίτρινα και πορτοκαλί λαχανικά και φρούτα θεωρούνται οι καλύτερες πηγές βήτα-καροτίνης. Η βιταμίνη C βρίσκεται σε φράουλες, πιπεριές, ακτινίδιο, εσπεριδοειδή, μαϊντανό και μπρόκολο. Η βιταμίνη Ε κυριαρχεί στους ελαιούχους σπόρους. Τέλος, ο ψευδάργυρος και το σελήνιο υπάρχουν στα δημητριακά, τα όσπρια και τους σπόρους.

Προβιοτικά
Τα προβιοτικά είναι ευεργετικά βακτήρια που μπορούν να προστατεύσουν τον εγκέφαλο καθ’ όλη τη διάρκεια της ανάπτυξης του παιδιού και να επιτρέψουν τη ρύθμιση της εντερικής μικροχλωρίδας. Τα βρίσκουμε μεταξύ άλλων στα φρέσκα γιαούρτια, στο κεφίρ και στο λάχανο τουρσί.

*Προσοχή
Εάν το μωρό σας έχει ήδη συμπληρώσει τους έξι μήνες, εισάγετε τις τροφές στη διατροφή του, σύμφωνα όμως πάντα με τη σύμφωνη γνώμη του παιδιάτρου. Εκείνος θα σας καθοδηγήσει κατάλληλα ως προς τα τρόφιμα και τις ποσότητες.

Τα πολτοποιημένα τρόφιμα σε αυτή τη φάση είναι ιδανικά για να ξεκινήσετε τη συμπληρωματική σίτιση, καθώς είναι ασφαλή για το μωρό και απλά ως προς την προετοιμασία τους.

Πηγή: imommy.gr