«Έρχονται σήμερα προς ψήφιση νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για το κέντρο της Πάτρας που θα αλλάξουν τη λειτουργία της πόλης ριζικά. Δυστυχώς θα γίνουν, εν μέρει, στα τυφλά γιατί μόνο επί χάρτου έχουν σχεδιαστεί και με παραδοχές του παρελθόντος που κάποιες έχουν αλλάξει. Κυρίως, όμως, θα γίνουν με την πόλη απροετοίμαστη.

Το σπιράλ είναι υπέρ της συνέχειας στη διοίκηση. Είμαστε υπέρ της νόμιμης τήρησης των αποφασισμένων και συμφωνηθέντων. Και ακούμε πρωτίστως τους ειδικούς, ιδίως σε θέματα εξειδικευμένα που θέλουν επιστημονική προσέγγιση. Οφείλουμε όμως να αναδείξουμε το ερώτημα που απασχολεί τους πολίτες, το οποίο δεν μοιάζει να το αφουγκράζεται και να το συμμερίζεται η Δημοτική Αρχή: «Είναι η Πάτρα έτοιμη για μια τέτοια αλλαγή;»

Οι συγκοινωνιολόγοι και οι μελέτες έχουν μιλήσει, οι πολίτες εκφράζουν τις ανησυχίες τους και αυτές μένουν αναπάντητες. Καμία έγνοια, καμία διαβούλευση, καμία συζήτηση. Και έτσι προχωράμε σε πεζοδρόμηση Μαιζώνος και –επιτέλους, επειδή αναγκαζόμαστε πλέον- σε αντιδρόμηση Κανακάρη και όλες τις υπόλοιπες συνοδευτικές αλλαγές.

Το βασικό επιχείρημα είναι πως «σε όλες της Ευρωπαϊκές χώρες το κέντρο είναι πεζοδρομημένο». Μήπως πρόκειται για γενίκευση που στην Πάτρα κλωτσάει; Στην ουσία το ερώτημα μετατρέπεται στο εξής: «Έχουμε προετοιμάσει την Πάτρα για αυτές τις αλλαγές;»

Όπου στην Ευρώπη και την Ελλάδα υπάρχουν τέτοια πεζοδρομημένα κέντρα, ταυτόχρονα υπάρχουν:

- Parking, πέριξ του κέντρου που εξυπηρετούν μόνιμους κατοίκους και επισκέπτες

- Συγκοινωνίες που εξασφαλίζουν την άμεση και συνεχή ροή του κόσμου στο κέντρο, συνήθως σταθερής τροχιάς

- Μεγάλοι δρόμοι, πέριξ του πεζοδρομημένου κέντρου, που εξυπηρετούν όλες τις παραπάνω λειτουργίες και κάνουν εφικτούς τους κανόνες λειτουργίας της πόλης

- Αστυνόμευση από τον ίδιο τον Δήμο που ουσιαστικά τον αφορά η εικόνα και η λειτουργία της πόλης

- Ακριβή ωράρια για την τροφοδοσία επιχειρήσεων εστίασης, ξενοδοχείων, εμπορικών καταστημάτων, supermarkets

- Αποκομιδή σκουπιδιών σε «νεκρές ώρες», κυρίως από σύγχρονα μεταφορικά μέσα (πχ. ηλεκτρικά για χαμηλή όχληση)

- Βυθιζόμενοι ή «αόρατοι» κάδοι για τα απορρίμματα

- Και φυσικά τάξη που τηρείται

Οι συγκοινωνιολόγοι που εισηγούνται την αλλαγή αυτή, θεωρούν κάποια πράγματα δεδομένα. Που στις άλλες πόλεις υπάρχουν. Εμείς τι έχουμε στην Πάτρα, σήμερα; Με ανοχή και κατ’ επέκταση ευθύνη της δημοτικής αρχής έχουμε (στην παρένθεση η λύση που ΔΕΝ έχει δοθεί):

-           Χάος, νομιμοποιημένη αναρχία και ασύδοτες συμπεριφορές (λύση: καλό παράδειγμα από τον ίδιο τον Δήμο)

-           Διπλο-παρκάρισμα (λύση: δημοτική αστυνομία)

-           Διπλο-φάναρα (λύση: προγραμματισμός)

-           Τροφοδοσία ότι ώρα να’ναι (λύση: κανόνες και τήρησή τους)

-           Δίκυκλα παρκαρισμένα παντού (λύση: αστυνόμευση)

-           Ασέβεια στις διαβάσεις και στις ράμπες ΑμέΑ (λύση: οδηγική συμπεριφορά που την εμπεδώνουν στους πολίτες οι τοπικές αρχές)

-           Μηδενικός έλεγχος στην κυκλοφορία και τη λειτουργία της πόλης (λύση: κανόνες, πλαίσιο, δημοτική αστυνομία)

-           Κανένας νέος χώρος στάθμευσης των ΙΧ των κατοίκων (λύση: νέα περιφερειακά και κεντρικά πάρκινγκ)

-           Τραπεζοκαθίσματα ακόμα κι εκεί που δεν πρέπει (λύση: Κανονιστική)

-           Καμία ενθάρρυνση της χρήσης εναλλακτικών ΜΜΜ και μηδενική αποθάρρυνση της χρήσης του αυτοκινήτου στην πόλη (λύση: σχεδιασμός, συννενόηση, ενημέρωση, δράσεις πληροφόρησης και ευαισθητοποίησης, πρωτοβουλίες)

-           Καμία επαφή με το Αστικό ΚΤΕΛ (λύση: συνεργασία)

-           Ούτε τραμ, ούτε καμία προσπάθεια να αποκτήσουμε (λύση: υλοποίηση της βιώσιμης μελέτης που υπάρχει στα συρτάρια του Δήμου Πατρέων)

-           Ποδηλατόδρομο–παρωδία (λύση: σχεδιασμός και δημιουργία δίκτυουποδηλατόδρομων)

Είναι, λοιπόν, η Πάτρα έτοιμη για μια τέτοια αλλαγή; Δυστυχώς όχι. Χρειάζεται κουλτούρα και αλλαγή νοοτροπίας; Χρειάζεται. Και σε ποιον την έχουμε αναθέσει; Σε μία αδιάφορη και ανήμπορη δημοτική αρχή.

Δυστυχώς αποτύχατε, κύριοι της Δημοτικής Αρχής, εσείς που επί 10 χρόνια τώρα διοικείται αυτή την πόλη. Αποτύχατε να προετοιμάσετε το έδαφος για αυτή τη μεγάλη αλλαγή και τις έχουμε ξαναπεί τις αιτίες: αδιαφορία, ανοχή στην ανομία, πολιτική ανικανότητα. Δείχνετε (θεωρητικό) ενδιαφέρον μόνο για τα εθνικά και τα παγκόσμια, όχι για την πόλη. Κανένας παραδειγματισμός από άλλες πόλεις. Προχειρολόγοι είστε, ανήμποροι, ιδεοληπτικοί και αδιάφοροι. Γι’  αυτό και η πόλη όλη βοά πως αυτό που έρχεται με τις κυκλοφοριακές αλλαγές είναι ένα… ακόμα μεγαλύτερο χάος

Ανησυχούν οι Πατρινοί, μιλούν για επερχόμενη κόλαση, μόνο που η τιμωρία δεν θα είναι για εσάς, θα είναι για όλους μας. Με τα έργα και τις ημέρες σας οδηγείται μια πόλη σε αδιέξοδα. Γενικά. Εν προκειμένω στο κυκλοφοριακό. Και κατά συνέπεια στον τρόπο λειτουργίας της πόλης. Ψηφίζουμε τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις ως απαραίτητες, αλλά… ο Θεός βοηθός.