Η καλλισθενική είναι μια άλλης μορφής γυμναστική που σύμφωνα με όσους την έχουν δοκιμάσει χαρίζει δύναμη, υγεία και ευεξία και πολλά ακόμα πράγματα, όχι μόνο σωματικά, αλλά και ψυχικά.

Θεωρείται από τις πλέον ανερχόμενες μορφές γυμναστικής που έγινε ακόμα πιο διαδεδομένη, τα χρόνια της πανδημίας με τον εγκλεισμό και συνεχώς εξελίσσεται, κερδίζοντας ολοένα και περισσότερους φίλους.

Ο Θάνος Ζέρβας είναι ένας από τους πιο έμπειρους δασκάλους της καλλισθενικής γυμναστικής στην Πάτρα, ο πρώτος που ξεκίνησε να την διδάσκει και στο patrasevents.gr αναλύει τα μυστικά της.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα της καλλισθενικής γυμναστικής σε σχέση με τις άλλες μορφές γυμναστικής;

Η καλλισθενική γυμναστική είναι ίσως το πιο ολοκληρωμένο σύστημα προπόνησης μιας και ο ασκούμενος δουλεύει όχι απλά όλο του το σώμα με σκοπό την ενδυνάμωση, αλλά και το εύρος κίνησης των μυών και των αρθρώσεων με σκοπό την ομαλή λειτουργία τους. Με αυτό τον τρόπο πετυχαίνουμε να δημιουργούμε ένα πραγματικά δυνατό και υγιές σώμα μακριά από τραυματισμούς και πόνους.

Ποιος είναι ο βασικός στόχος της καλλισθενικής γυμναστικής. Η βελτίωση της φυσικής κατάστασης ή της μυϊκής δύναμης;

Βασικός στόχος της καλλισθενικής είναι αυτό που λέει και το όνομα της. Το κάλλος και το σθένος, ένα όμορφο και δυνατό σώμα δηλαδή.


Πόσα χρόνια ασχολείσαι εσύ με την καλλισθενική γυμναστική και τι είναι αυτό που σε κέρδισε σε αυτή;

Προσωπικά ασχολούμαι με την καλλισθενική γυμναστική επαγγελματικά πέντε χρόνια (σαν προπονητής) και ερασιτεχνικά σαν αθλητής τα τελευταία δέκα. Βέβαια από μικρός και για όσο θυμάμαι τον εαυτό μου, έκανα πάντα μια δραστηριότητα.

Γιατί ο περισσότερος κόσμος ασχολείται κυρίως με τις πιλάτες, με τα βάρη και με άλλα είδη ασκήσεων;

Υπάρχει αρκετός κόσμος που ασχολείται με την καλλισθενική πλέον και έχει αρχίσει και καλύπτει μεγάλο έδαφος. Τώρα για να απαντήσω και στην ερώτηση, γιατί ο κόσμος προτιμά περισσότερο βάρη ή πλάτες για παράδειγμα, θεωρώ πως οφείλεται στο γεγονός πως δεν υπάρχουν αρκετοί προπονητές και κατ' επέκταση χώροι που να ασχολούνται με αυτό το είδος γυμναστικής, σε σύγκριση πάντα με τα άλλα είδη.


Τι απαιτείται για να ασχοληθεί κανείς με την καλλισθενική γυμναστική και σε ποιους απευθύνεται κυρίως;

Γίνεται πολύς λόγος για το ποια άτομα μπορούν να ασχοληθούν με το είδος αυτό της γυμναστικής. Μάταια κατά την άποψη μου μιας και όλοι μα όλοι μπορούν να κάνουν ανεξαρτήτου φύλλου, ηλικίας και σωματότυπου, πάντα βέβαια με την σωστή καθοδήγησή ενός εμπείρου προπονητή, όπου με προπόνηση έρχεται η βελτίωση και η εξέλιξη που επιθυμούμε.

Το προφίλ των ανθρώπων που θέλουν να ασχοληθούν με την καλλισθενική και ασχολούνται με αυτή ποιο είναι;

Δεν υπάρχουν ταμπέλες. Γιατροί, επιστήμονες, προπονητές, δασκάλες γιόγκα και πιλάτες, και έχω μαθητές από 12 χρονών έως και 65.


Στην Πάτρα πόσος κόσμος ασχολείται με την καλλισθενική γυμναστική; Υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον από άνδρες ή από γυναίκες;

Στην πόλη μας τα τελευταία χρόνια έκτος από εμένα υπάρχουν και άλλοι συνάδερφοι που έχουν ανοίξει όποτε γίνεται ολοένα και πιο γνωστή σε περισσότερο κοινό και αυτό φυσικά είναι πολύ καλό για το επάγγελμα μας. Το ενδιαφέρον είναι μοιρασμένο ανάμεσα σε άντρες και γυναίκες. Δεν έχω παρατηρήσει καμία μεγάλη διάφορα μεταξύ των δυο φύλων.

Στην συνείδηση των περισσοτέρων βλέποντας κανείς τα όσα κάνετε στην καλλισθενική γυμναστική έρχεται η «φράση αυτά δεν γίνονται…».  Πόσο καιρός απαιτείται για να κάνει κάποιος αυτές τις περίτεχνες ασκήσεις που βλέπουμε από πολλούς στα social media ;

Η αλήθεια είναι πως στα social media προβάλλονται οι εντυπωσιακές και ακροβατικές ασκήσεις περισσότερο. Για να φτάσει κάποιος σε αυτά τα επίπεδα εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως η συχνότητα που είναι και ο πιο σημαντικός, η ηλικία, το αρχικό επίπεδο, ο ζήλος που ενδεχομένως έχει κάποιος, η σωστή καθοδήγηση και οι πιθανοί τραυματισμοί.


Ποιο είναι το βασικό στοιχείο που απαιτεί, αλλά και δίνει σε έναν αθλούμενο η καλλισθενική γυμναστική, δύναμη ή ευλυγισία;  

Και δύναμη και ευλυγισία. Ο συνδυασμός και των δυο μπορεί πραγματικά να εκτοξεύσει τον ασκούμενο. Αν ρωτήσετε τους μαθητές μου θα σας πουν πόσο μεγάλη σημασία δίνω και στα δυο αυτά στοιχεία.

Τι θα πρέπει να προσέξει ένας αρχάριος που τώρα ξεκινάει για να μην τραυματιστεί και τι όργανα απαιτείται να έχει σπίτι του;

Αν ξεκινάει τώρα κάποιος καλό είναι να απευθυνθεί σε κάποιον ειδικό και να μην κάνει μόνος του. Υπάρχουν πολλά πράγματα που δεν γνωρίζει, θα χάσει πολύ χρόνο και το πιθανότερο είναι αργά ή γρήγορα να τραυματιστεί.

Για όσους όμως κάνουν μόνοι τους σπίτι δεν χρειάζεται βαρύς και ακριβός εξοπλισμός. Ένα μονόζυγο κι ένα δίζυγο είναι αρκετά (για αρχή επαναλαμβάνω). Προσοχή μεγάλη να γίνεται σωστό ζέσταμα, είναι σημαντικό.


Η καλλισθενική γυμναστική κατά πόσο συνδέεται και πώς με την καλλιέργεια του πνεύματος και την αυτοσυγκράτηση.  Εσένα τι σου έχει προσφέρει η καλλισθενική γυμναστική στην προσωπικότητα και στον χαρακτήρα σου;

Ωραία ερώτηση. Αρχικά η καλλισθενική μου άλλαξε τον τρόπο που είχα στο μυαλό μου την γυμναστική. Με έκανε να αναθεωρήσω πολλά πράγματα γύρω από την σωστή εκγύμναση ενός ατόμου. Μου άνοιξε το μυαλό και έμαθα διαφορετικούς, νέους και πολύ πιο ενδιαφέρον τρόπους να γυμνάζεται κάποιος.

Αυτό που λέω πάντα, είναι πως αφού μπορώ εγώ μπορείτε κι εσείς, δεν έχω κάτι πιο ξεχωριστό. Αυτό προσπαθώ να μεταφέρω και στους μαθητές μου, να έχουν προσήλωση σε αυτό που κάνουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους, να βάζουν στόχους και θα καταφέρουν πολλά και σημαντικά πράγματα στην ζωή τους!