Μια διατροφή πλούσια σε υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα θα μπορούσε να βλάψει σοβαρά την υγεία μας, τόσο τη σωματική όσο και την ψυχική, σύμφωνα με πρόσφατη ανασκόπηση ερευνών.

Αυτές οι τροφές έχουν συνήθως υψηλή περιεκτικότητα σε «κακά» λιπαρά, αλάτι και ζάχαρη ενώ είναι φτωχές σε βιταμίνες και φυτικές ίνες, με αποτέλεσμα η υψηλότερη κατανάλωσή τους να μας θέτει, μεταξύ άλλων, σε μεγαλύτερο κίνδυνο θανάτου από καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό, δήλωσαν οι επιστήμονες.

Από τα 10 εκατομμύρια άτομα που συμμετείχαν στις έρευνες, όσοι κατανάλωναν περισσότερες υπερ-επεξεργασμένες τροφές, είχαν επίσης πολύ περισσότερες πιθανότητες να είναι παχύσαρκοι, να διαγνωστούν με παθήσεις των πνευμόνων και να αντιμετωπίζουν προβλήματα ύπνου.

«Τόσο επικίνδυνα όσο το κάπνισμα»
Τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα περιέχουν συστατικά που οι άνθρωποι συνήθως δεν προσθέτουν όταν μαγειρεύουν στο σπίτι, αναφέρουν οι ερευνητές. Αυτά τα συστατικά περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, χρωστικές και γλυκαντικές ουσίες καθώς και συντηρητικά τα οποία παρατείνουν τη διάρκεια ζωής τους. Τυπικά, υφίστανται πολλαπλές βιομηχανικές διεργασίες που η έρευνα έχει δείξει ότι υποβαθμίζουν τη φυσική δομή των τροφίμων και οδηγούν σε ταχεία απορρόφηση.

Σαν αποτέλεσμα, αυξάνεται το σάκχαρο στο αίμα, μειώνεται ο κορεσμός και επιβαρύνεται το μικροβίωμα του εντέρου, τα «καλά» βακτήρια που «κατοικούν» σε αυτό και από τα οποία εξαρτάται ως ένα μεγάλο βαθμό η καλή μας υγεία, τονίζουν οι επιστήμονες.

Η ανασκόπηση που διεξήχθη από ακαδημαϊκούς του πανεπιστημίου «Deakin» στην Αυστραλία, κατέληξε συγκεκριμένα στα ευρήματα πως η υψηλότερη πρόσληψη αυτών των τροφών συνδέεται με:

50% μεγαλύτερο κίνδυνο θανάτου από καρδιαγγειακή νόσο.
12% μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2.
48% έως 53% μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης υπέρμετρου άγχους.
40% έως 66% αυξημένο κίνδυνο παχυσαρκίας (παράγοντας εμφάνισης ορισμένων μορφών καρκίνου και όχι μόνο), εμφάνισης διαβήτη τύπου 2 και προβλημάτων ύπνου.
22% μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης κατάθλιψης.
Συνολικά, η κατανάλωση περισσότερων υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων μπορεί να αυξήσει τις πιθανότητες θανάτου από οποιαδήποτε αιτία κατά 21%, με τους ερευνητές να παρομοιάζουν τους κινδύνους που ενέχουν αυτά τα τρόφιμα με αυτούς του τσιγάρου.

«Το σώμα επαναστατεί»
«Όλα τα συστήματα του σώματος φαίνεται να επηρεάζονται από την τακτική κατανάλωση υπερ-επεξεργασμένων τροφών. Το σώμα αντιδρά έντονα στα επιβλαβή συστατικά τους με την πάροδο του χρόνου. Επομένως, είναι σημαντικό να ληφθούν μέτρα που ενθαρρύνουν τις υγιεινές διατροφικές επιλογές και αποτρέπουν την παχυσαρκία και τα συνοδά προβλήματα υγείας», κατέληξαν οι επιστήμονες.

Τι περιλαμβάνει συνοπτικά μια ισορροπημένη διατροφή
Σύμφωνα με το Εθνικό Σύστημα Υγεία της Αγγλίας, καλή διατροφή σημαίνει:

Τουλάχιστον 5 μερίδες από μια ποικιλία φρούτων και λαχανικών κάθε μέρα.
Γεύματα που περιλαμβάνουν πατάτες, ψωμί, ρύζι, ζυμαρικά ή άλλους αμυλούχους υδατάνθρακες, ιδανικά ολικής αλέσεως.
Κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων χαμηλών σε ζάχαρη και λιπαρά.
Κατανάλωση οσπρίων, ψαριών, αυγών και άλλων υγιεινών πηγών πρωτεϊνών σε ισορροπημένες ποσότητες κάθε εβδομάδα.
Επαρκή κατανάλωση νερού.
*Τα ευρήματα δημοσιεύθηκαν στο ακαδημαϊκό περιοδικό «BMJ».

Πηγή: vita.gr