Μετά από την ταινία The Favorite, που σίγουρα δεν έμεινε ασχολίαστη λόγω των ξεχωριστών της κινηματογραφικών και σεναριακών στοιχείων, ο Γιώργος Λάνθιμος επανέρχεται με το PoorThings ένα μεγάλο ταξίδι προς την ωριμότητα, με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο από όσους έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε. Δικαίως η ταινία έχει metascore 85 και βαθμολογία πάνω από 8 στο IMDb. Αν και θα μπορούσε να πραγματευτεί λίγο καλύτερα το θέμα της γλωσσικής κατάκτησης, αλλά αυτή είναι μόνο μια άποψη.

Είναι γυναίκα; Είναι παιδί; Άραγε, θα μεγαλώσει; Πως;

Για να έχω εγώ τόσες πολλές ερωτήσεις φαντάσου πόσες περισσότερες μπορεί να έχει η ίδια η πρωταγωνίστρια, που η Έμμα Στόουν ερμηνεύει τόσο συνταρακτικά όμορφα, που σε κάνει να θες να κλάψεις από συγκίνηση ή και από γέλιο.

Αυτή η σκοτεινή κωμωδία, ή αντίστοιχα αυτό το φωτεινό δράμα, δεν έχει στεγανά. Αν θέλεις να το δεις θα πρέπει να ξεχάσεις όσα ήξερες μέχρι σήμερα περί ηθικής και λογικής. Διαφορετικά ίσως να κουνάς συγκαταβατικά το κεφάλι για την ιστορία του Μαρκ Μπάφαλο.

Με το στοιχείο του εγκιβωτισμού να απλώνεται σαν ένα πέπλο, αρχίζοντας από την παρόρμηση και καταλήγοντας στην εξέλιξη σε πολλά διαφορετικά επίπεδα, η ταινία PoorThingsαποτελεί μια ωδή τόσο στον φεμινισμό όσο και στον (εξ) ανθρωπισμό, με την EmmaStone να δίνει ρεσιτάλ για ακόμα μια φορά στον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Ο Γκοντή διαφορετικά ο πατέρας ενός επιστημονικού πειράματος μεταμόσχευσης εγκεφάλου από ένα μωρό στην κοιλιά στο σώμα μιας μητέρας, μεγαλώνει την ΜπέλαΜπάξτερσαν να ήταν παιδί του. Η Μπέλα είναι, ουσιαστικά, ένα παιδί στο σώμα μιας γυναίκας και η ταινία του Γιώργου Λάνθιμου περιεργάζεται ακριβώς το θέμα από τον πλήρη, έως και προκλητικό, αυθορμητισμό, στην σεξουαλικότητα αλλά και στην ωριμότητα ευρύτερα, σε πολλαπλά επίπεδα.

Η Μπέλα δεν αντέχει άλλο την απομόνωση στο σπίτι του σύγχρονου Φρανκενστάινέτσι αποφασίζει να απαρνηθεί την σχέση και τις υποσχέσεις που έχει αναπτύξει με τον καλύτερο μαθητή του Γκοντ και συνεργάτη του. Αφήνει, που λέμε, τον γάμο, και τρέχει για πουρνάρια, με τον Μαρκ Μπάφαλο, να έχει τον ρόλο του ελευθερωτή της.

Θα λέγαμε πως θυμίζει κάπως την Τζούλια Ρόμπερτς στο Η νύφη το σκασεαλλά στο πιο σύγχρονο, εκλεπτυσμένο και περιλουσμένο με παιδικότητα πλαίσιο.

Το σκάει, αλλά δεν φεύγει μόνη. Αποχωρεί με τον μεγαλύτερο σε ηλικία από εκείνη επίδοξο ελευθερωτή της, ο οποίος, όμως, αρχίζει και τρομάζει από την αγάπη της για ελευθερία και συνεχή εξερεύνηση του κόσμου.

Ταξιδεύουν. Άλλοτε σε μέρη όπως η φαντασιακή Λισαβόνα, που, μέσα από κοντινά πλάνα αλλά και ευρυγώνιεςαποτυπώσεις, φαίνεται ακόμα πιο θελκτική και πολλά υποσχόμενη, άλλες φορές σε κρουαζιέρα σε μια σχεδόν μαγευτική θάλασσα ή στο χιονισμένο και παγωμένο Παρίσι.

Οι συνθήκες αλλάζουν, όπως και οι σχέσεις. Κάθε προορισμός αποτελεί για την νεαρή γυναίκα και μια νέα πρόκληση, ένα μεγάλο ερώτημα. Σχέσεις επιρροής συνάπτονται ανάμεσα σε εκείνη και σε όσους συναντά, εκτιμά, ρωτά.

Ενώ αρχικά η Μπέλα νοιαζόταν για την απόλυτη ελευθερία με ό,τι αυτή μπορεί να είχε σαν επακόλουθο, βλέπουμε ένα ταξίδι της προς την ωριμότητα αλλά και προς την θλίψη.

Παρατηρεί τον κόσμο γύρω της με μια διαφορετική ματιά από τα συνηθισμένα και αναπτύσσει τόσο ιδέες όσο και συναισθήματα για έναν κόσμο διαφορετικό, που επιθυμεί βαθιά να αλλάξει.

Αλλάζει όμως και σε προσωπικό επίπεδο. Δεν μπορεί εύκολα να διαχειριστεί τον έρωτα, ούτε τις συνέπειες αυτού, και προτιμά να αρχίσει να τρέχει πίσω από την αυτονομία, πιάνοντας τελικά δουλειά σε έναν οίκο ανοχής, χωρίς να κουβαλάει ηθικές αναστολές και στερεότυπα στεγανά μιας πολιτισμένης κοινωνίας.

Αντίθετα, ο πολιτισμός και ο καθωσπρεπισμός φαίνεται να την ενοχλούν και ξεχνάει διαρκώς να φέρεται «όπως αρμόζει» στις κοινωνικές επιδράσεις. Ιδιαίτερα στην αρχή δρα αποκλειστικά με βάση το συναίσθημα, ενώ στην συνέχεια αναπτύσσει τόσο το λεξιλόγιό της, διερευνώντας πιο σύνθετες έννοιες (ιδεαλισμός για παράδειγμα) όσο και τους τρόπους που επεξεργάζεται και κρίνει κάποιες καταστάσεις.

Συνάπτει φιλίες και έρωτες, σε ένα τοπίο ελαφρώς grotesqueκαι κάπως φαντασιακό. Η πραγματικότητά της έχει πια πολλές προκλήσεις, αλλά και πολλούς ερωτικούς συντρόφους. Όλα αυτά είναι το πείραμά της, για να δει πως λειτουργούν οι άνθρωποι. Ως κτήνη; Ή κάπως αλλιώς;

Μαθαίνει τα νέα για τον πλέον άρρωστο Γκοντ, επιστρέφει στις αρχικές εικόνες του Λονδίνου, πολύ διαφορετική, αλλαγμένη σε πολλαπλά επίπεδα και επιχειρεί να παντρευτεί όπως είχε υποσχεθεί αρχικά. Όμως, κάτι απρόσμενο συμβαίνει και η πλοκή παίρνει εντελώς διαφορετική τροπή.

Ανατροπή στην ανατροπή, πλάνο στο πλάνο, αλλαγή στην αλλαγή, συνθέτουν την ιστορία της Μπελάς Μπάξτερ, που σε τίποτα δεν θυμίζει πια την παλιά κάτοχο του ίδιου σώματος, την Βικτώρια.

Εκείνη, που είχε πέσει στο ποτάμι μαζί με το έμβρυο μωρό της. Αυτή που μετά από λίγο βρήκε ο ξεχωριστά παράξενος και κακοποιημένος επιστήμονας.

Επρόκειτο για την ιστορία ενός πειράματος; Ή ενός πλάσματος που άρχισε να μαθαίνει τη ζωή, την οποία και τελικά αγάπησε, χωρίς ηθικές αναστολές;

Τα σχόλια δικά σας.

Σκηνοθεσία: Γιώργος Λάνθιμος

Πρωταγωνιστούν: EmmaStone, WilliamDafoe, MarkBuffalo

Διάρκεια: 2 ώρες και 21 λεπτά

Έτος παραγωγής: 2023

Χρώμα: απ’όλα

Είδος: απ’όλα



POOR THINGS | Official Trailer | Searchlight Pictures