Όλοι θέλουμε να αισθανόμαστε ανανεωμένοι και φρέσκοι όταν ξυπνάμε το πρωί, οπότε είναι λογικό να απογοητεύεστε όταν σας πιάνει πονοκέφαλος πριν καν φορέσετε τις παντόφλες σας, όπως αναφέρει το vita.

Ωστόσο, είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι δεν είστε μόνοι. Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε στο ακαδημαϊκό περιοδικό της Αμερικανικής Ιατρικής Ένωσης JAMA Internal Medicine, ο πρωινός πονοκέφαλος «βασανίζει» περίπου έναν στους 13 ανθρώπους.

Ένας λόγος μπορεί να είναι ότι το πρωί, καθώς τα τμήματα του εγκεφάλου σας αρχίζουν κι εκείνα να «ξυπνούν», είναι ακόμη ιδιαίτερα ευαίσθητα και πιο επιρρεπή στους πόνους.

Επιπλέον, ο υποθάλαμος που ρυθμίζει τους φυσικούς κιρκάδιους ρυθμούς και τους κύκλους του ύπνου, ρυθμίζει και την αίσθηση του πόνου. Ενώ κοιμάστε, ο υποθάλαμος σας κάνει να αντέχετε περισσότερο τον πόνο ή ακόμη και να μην τον καταλαβαίνετε καν.

Βέβαια, αυτόν τον πόνο που δε νιώθατε ενόσω κοιμόσασταν, είναι πολύ πιθανό να τον νιώσετε το πρωί που θα ξυπνήσετε.

Οι άνθρωποι με τόσα παιδιά ζουν περισσότερο από τους άτεκνους και τους άλλους γονείς

Τι συμβαίνει, όμως, κατά τη διάρκεια της νύχτας που μπορεί να σας κάνει να αισθάνεσθε ότι το κεφάλι σας θα «σπάσει» με το που ανοίγετε τα μάτια σας;
Τρίζετε ή σφίγγετε τα δόντια σας

Το τρίξιμο των δοντιών (βρουξισμός) μπορεί να προκαλέσει ένταση στις κροταφογναθικές σας αρθρώσεις, οι οποίες συνδέουν την κάτω γνάθο με το κρανίο μπροστά από το αυτί ενώ μπορεί να προκαλέσει αλλαγές στη θέση της γνάθου.

Όλα αυτά οδηγούν σε συσσωρευμένη ένταση, η οποία μπορεί να προκαλέσει πονοκέφαλο. Εκτός του πονοκεφάλου μπορεί επίσης να αισθανθείτε σφίξιμο ή πόνο στο σαγόνι σας, ενόχληση σαν πόνο στον αυτί, πόνο ή και ευαισθησία στα δόντια.

Εάν υποψιάζεστε ότι οι πρωινοί πονοκέφαλοι μπορεί να οφείλονται στο τρίξιμο των δοντιών, τότε είναι σημαντικό να συμβουλευτείτε το γιατρό σας, προκειμένου να σας καθοδηγήσει και να σας δώσει τα κατάλληλα προστατευτικά εργαλεία.

Τα άτομα που σφίγγουν ή τρίζουν τα δόντια τους κατά τη διάρκεια του ύπνου είναι πιο πιθανό να έχουν άλλες διαταραχές ύπνου όπως ροχαλητό ή διακοπή της αναπνοής κατά τον ύπνο για μερικά δευτερόλεπτα (υπνική άπνοια).
Πάσχετε από υπνική άπνοια

Η υπνική άπνοια είναι μια διαταραχή κατά την οποία η αναπνοή του ατόμου σταματά κατά τη διάρκεια της νύχτας. Αυτό εμποδίζει τον εγκέφαλο να πάρει αρκετό οξυγόνο και μπορεί να οδηγήσει σε μια σειρά συμπτωμάτων, συμπεριλαμβανομένων των πρωινών πονοκεφάλων.

Ενώ η ακριβής αιτία των πονοκεφάλων δεν είναι σαφώς προσδιορισμένη, συχνά αποδίδεται στο δυνατό ροχαλητό, ένα άλλο κοινό σύμπτωμα της υπνικής άπνοιας.

Σε αυτή την περίπτωση, θα πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφτείτε το γιατρό σας, ώστε να κάνει την επίσημη διάγνωση και να καθορίσει την απαραίτητη θεραπεία.
Ροχαλίζετε

Δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι που ροχαλίζουν υπνική άπνοια. Ωστόσο, το ροχαλητό από μόνο του μπορεί να είναι η αιτία πολλών πρωινών πονοκεφάλων.
Υποφέρετε από αϋπνία

Η έλλειψη ύπνου αποτελεί γενικότερα μια κοινή αιτία πονοκεφάλου. Εάν αντιμετωπίζεται τακτικά δυσκολία στον ύπνο και δεν αισθάνεστε ξεκούραστοι ή αναζωογονημένοι, τότε μπορεί να υποφέρετε από αϋπνία.

Για να ανακουφιστείτε από τους πρωινούς πονοκεφάλους, είναι σημαντικό να βρείτε από τι προκαλείται η αϋπνία ή γενικότερα οι δυσκολίες στον ύπνο.

Σύμφωνα με την Κλινική Mayo, η αϋπνία μπορεί να μην έχει κάποια υποκείμενη αιτία που να δικαιολογεί την εμφάνισή της ή και μπορεί να οφείλεται σε άλλες καταστάσεις, όπως η αγχώδης διαταραχή ή και οι κακές συνήθειες ύπνου.
Έχει διαταραχθεί ο κιρκάδιος ρυθμός σας

Τα άτομα με διαταραχές του κιρκάδιου ρυθμού έχουν πρωινούς πονοκεφάλους πιο συχνά από εκείνους που δεν έχουν διαταραχή ύπνου.

Οι διαταραχές του κιρκάδιου ρυθμού αναπτύσσονται όταν το σώμα δεν ευθυγραμμίζεται σωστά με τους τυπικούς ρυθμούς ύπνου-εγρήγορσης, σε έναν κύκλο 24 ωρών.

Το αποτέλεσμα είναι να μην κοιμάστε αρκετά – κάτι που μπορεί να σας προκαλέσει πονοκέφαλο όταν ξυπνάτε.
Κοιμηθήκατε πάρα πολύ

Ο πολύς ύπνος μπορεί, επίσης, να προκαλέσει πρωινούς πονοκεφάλους. Τόσο ο ύπνος χαμηλής ποιότητας όσο και ο υπερβολικός ύπνος συνδέονται με έντονους πονοκεφάλους κατά το ξύπνημα.