Ο καταξιωμένοι μουσικοί Δημήτρης Σέμσης, βιολί, και Δήμητρα Μαντζουράτου, πιάνο,
έρχονται στην Πάτρα, καλεσμένοι της Λέσχης Φίλων Κλασσικής Μουσικής και μας
υπόσχονται μία ξεχωριστή συναυλία με τίτλο «Κλασσικισμός, η απόλυτη αρχιτεκτονική
στη μουσική». Η συναυλία θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο, 18 Νοεμβρίου 2023 και
ώρα 20:30 στην αίθουσα συναυλιών της Φιλαρμονικής Εταιρίας Ωδείο Πατρών.
Η κλασσική περίοδος στη μουσική χαρακτηρίστηκε από την τέλεια δομή, την τέλεια
αρχιτεκτονική της Φόρμας. Χρησιμοποιήθηκε όλη η γνώση της κλασσικής αρχαιότητας
με τους κανόνες της χρυσής τομής, ώστε η συνολική ακρόαση των έργων αφ’ ενός να
μη κουράζει, αφ’ ετέρου να δημιουργεί στον ακροατή την αίσθηση ισορροπίας και
ολοκλήρωσης.
Ως κεντρικό πρόσωπο αυτής της περιόδου έχει εγκαθιδρυθεί πλέον στην συνείδησή
μας ο Λουδοβίκος Μπετόβεν. Παρά την ξεχωριστή θέση που κατέχει, όμως, ο
Μπετόβεν δεν παύει να είναι ένας κρίκος στην αλυσίδα των συνθετών που
σηματοδοτούν την εξέλιξη της δυτικής μουσικής. Οι σύγχρονοί του, Μότσαρτ και
Χάυδν, άνοιξαν τον δρόμο του κλασσικισμού, ενώ ο επίσης σύγχρονός του, Σούμπερτ
προχώρησε ένα ακόμη βήμα προαναγγέλλοντας τη ρομαντική περίοδο.
Στη συναυλία θα παρουσιαστούν τρεις σονάτες, των Μότσαρτ, Σούμπερτ και
Μπετόβεν που, όπως επισημαίνουν οι συντελεστές της, δείχνουν ξεκάθαρα αυτήν
ακριβώς την πορεία. Επίσης, συμπεριλαμβάνεται και ένα μικρότερο έργο του
Μπετόβεν που φανερώνει μία άλλη συνθετική του πτυχή.
Τα εισιτήρια για τη συναυλία κοστίζουν 15 ευρώ (γενική είσοδος) και 10 ευρώ (φοιτητές
και άνεργοι) και μπορείτε να τα προμηθευτείτε από το Βιβλιοπωλείο «Το Δόντι»,
Καραϊσκάκη 147 (Δευτέρα έως Παρασκευή, ώρες 11:00-17:00) και από τα Οπτικά
Καραμούζης, Μαιζώνος 92 (ώρες καταστημάτων).
H είσοδος για τα μέλη της Λέσχης είναι δωρεάν.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ
Δημήτρης Σέμσης
Γεννήθηκε στο Μόναχο το 1959. Κατάγεται από οικογένεια της οποίας οι μουσικές ρίζες
βρίσκονται στις αρχές του 19ου αιώνα. Βιολί τον έμαθε ο πατέρας του Μιχάλης Σέμσης
ενώ αργότερα συνέχισε τις σπουδές του με τους παιδαγωγούς Τίμπορ Βάργκα και
Οττο Μπύχνερ στις Ακαδημίες Μουσικής του Ντέτμολντ και του Μονάχου, καθώς και
με τον καθηγητή Αλεξάντερ Πάβλοβιτς στο Πανεπιστήμιο του Βελιγραδίου. Είναι
διπλωματούχος του Ωδείου Αθήναιον και του Βασιλικού Κολεγίου Μουσικής του
Λονδίνου.
Επί δύο χρόνια ήταν μέλος της περίφημης Ορχήστρας Μπαχ του Μονάχου, υπό την
διεύθυνση του Καρλ Ρίχτερ. Επί μία δεκαετία ήταν εξάρχων της ορχήστρας δωματίου
«Ελληνική Καμεράτα» που ίδρυσε ο πατέρας του Μιχάλης Σέμσης και στη συνέχεια
[email protected]
τηλ.: 6977173435
στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών εξάρχων της “Καμεράτα-Ορχήστρας των Φίλων της
Μουσικής” της οποίας είναι και συνιδρυτής, από την ίδρυση της μέχρι τον Ιούνιο του
1997.
Έχει εμφανιστεί ως σολίστ με συμφωνικές ορχήστρες και ορχήστρες δωματίου και έχει
συμπράξει σε συναυλίες μουσικής δωματίου στην Ελλάδα, Γαλλία, Ελβετία, Ιταλία,
Ουκρανία, Σερβία, Αγγλία, Γερμανία, Αυστρία, Βουλγαρία, Τουρκία, ΗΠΑ, Ρουμανία και
Βέλγιο.
Έχει πραγματοποιήσει πολλά ειδικά προγράμματα για νέους και παιδιά τόσο στο
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών όσο και σε όλη την Ελλάδα απ’ την Θράκη μέχρι την Κρήτη
καθώς και σειρές ανοιχτών μαθημάτων με σκοπό την γνωριμία και εξοικείωση των
νέων με την κλασσική μουσική.
Είναι ιδρυτικό μέλος του Τrio “Opus I” με το οποίο έχει παρουσιάσει πλήθος
προγραμμάτων στην Αθήνα και σε πολλές πόλεις της Ελλάδας.
Είναι καθηγητής βιολιού στο ωδείο Ορφείο. Από τον Ιανουάριο 1999 ήταν Εξάρχων
της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της Ελληνικής Ραδιοφωνίας και Τηλεόρασης ως
τον Οκτώβριο 2003 οπότε και κατέλαβε την ίδια θέση στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών.
Το 2011 ανέλαβε την καλλιτεχνική και μουσική διεύθυνση-διδασκαλία της ορχήστρας
νέων του Συλλόγου “οι Φίλοι της Μουσικής” την οποία διηύθηνε σε συναυλίες στα
Μέγαρα Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης και σε πολλές καλλιτεχνικές και
εκπαιδευτικές διοργανώσεις και φεστιβάλ σε μεγάλες πόλεις της Ελλάδας. Τη θέση
αυτή διατήρησε μέχρι το 2018 και σήμερα είναι επίτιμος διευθυντής της ορχήστρας.
Από το 2014 συνεργάζεται μόνιμα με την πιανίστα Δήμητρα Μαντζουράτου με την
οποία πραγματοποιούν εμφανίσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Ο Δημήτρης Σέμσης παίζει με βιολί κατασκευασμένο από τον Λορέντζο Στοριόνι στην
Κρεμόνα το 1794.
Δήμητρα Μαντζουράτου
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Ξεκίνησε τις μουσικές της σπουδές στο Ελληνικό Ωδείο σε
ηλικία 6 ετών με την Αναστασία Κουναλάκη. Πήρε δίπλωμα πιάνου με βαθμό άριστα
παμψηφεί, Α’ βραβείο, χρυσό μετάλλιο εξαιρετικής ιδιοφυΐας και χρηματικό έπαθλο εις
μνήμην Τουρνάισεν (τάξη Μπέττυς Μπαρζούκα-Γαϊτάνου). Παράλληλα,
πραγματοποίησε σπουδές ανώτερων θεωρητικών στο ίδιο ωδείο και απέκτησε πτυχίο
Αρμονίας, Αντίστιξης και Φούγκας με διάκριση.
Σπούδασε μουσικολογία στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και
Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι Διδάκτωρ του ίδιου τμήματος, στον
τομέα της ιστορικής μουσικολογίας. Το θέμα της διδακτορικής της διατριβής είναι «Η
ιστορική εξέλιξη της σχολής του πιάνου στην Αθήνα στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα».
Έχοντας υποτροφία από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών, σπούδασε για τρία χρόνια
στο «Koninklijk Conservatorium Brussel» στο Βέλγιο στην τάξη του Daniel Blumenthal
και έλαβε μεταπτυχιακό δίπλωμα στο πιάνο.
Έχει συμμετάσχει ως ερμηνεύτρια σε masterclasses των M. Tirimo, N. Petrov, F.
Wibaut, P. Badura - Skoda, B.Ringeissen και D. Pollack και έχει παρακολουθήσει ως
ενεργό μέλος τα καλοκαιρινά μαθήματα στην Ακαδημία Mozarteum του Salzburg
μελετώντας με τον S. Dorensky και τον J. Lateiner. Από τo 2008 έως το 2012
συμμετείχε στο Διεθνές Forum για φλάουτο και πιάνο που διοργανώθηκε στο Diekirch
του Λουξεμβούργου.
Έχει δώσει συναυλίες ως σολίστ και ως μέλος σχημάτων μουσικής δωματίου στην
Ελλάδα και στο εξωτερικό, ερμηνεύοντας μεταξύ άλλων, έργα Ελλήνων συνθετών,
αρκετά από τα οποία σε πρώτη εκτέλεση. Έχει ηχογραφήσει για την ελληνική
ραδιοφωνία.
Έχει συμμετάσχει ως μέλος σε κριτικές επιτροπές ελληνικών διαγωνισμών πιάνου.
Διδάσκει πιάνο στο μουσικό σχολείο Ιλίου και στο Ωδείο Ορφείο Αθηνών.
Από το 2014 έως σήμερα έχει σταθερή συνεργασία με τον βιολονίστα Δημήτρη Σέμση,
παρουσιάζοντας ευρύ φάσμα του σχετικού ρεπερτορίου σε ρεσιτάλ στην Ελλάδα και
στο εξωτερικό. Είναι μέλος του Trio “Opus I”