Τα απανωτά lockdown που βιώσαμε εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού αποτέλεσαν μια ωρολογιακή βόμβα για τη γνωστική εξασθένιση και τις πιθανότητες εμφάνισης άνοιας, σύμφωνα με έρευνα του πανεπιστημίου Exeter και το King’s College στο Λονδίνο, όπως αναφέρει το vita.

Τα επίπεδα μνήμης και γνωστικής λειτουργίας, όπως η λήψη αποφάσεων και η επίλυση προβλημάτων, μειώθηκαν ταχύτερα κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενδεχομένως ως αποτέλεσμα άλλων τομέων που επιβαρύνθηκαν, όπως η άσκηση, η κοινωνικοποίηση και η διατροφή.
Αναλυτικά η μελέτη και τα ευρήματα

Σύμφωνα με την εν λόγω μελέτη, η υγεία του εγκεφάλου των ατόμων άνω των 50 ετών επιδεινώθηκε 50% πιο γρήγορα από ό,τι είθισται υπό τους περιορισμούς της πανδημίας.

Οι ερευνητές ανέλυσαν τεστ εγκεφαλικής λειτουργίας τα οποία διεξήγαγαν σε 3.142 άτομα από το Ηνωμένο Βασίλειο, ηλικίας 50 έως 90 ετών.

Η ανάλυση έδειξε ότι ο ρυθμός γνωστικής εξασθένισης επιταχύνθηκε κατά το πρώτο έτος της πανδημίας και ήταν υψηλότερος μεταξύ εκείνων που είχαν ήδη δείξει σημάδια ήπιας γνωστικής εξασθένισης πριν από το «χτύπημα» της πανδημίας.

Το μοτίβο αυτό συνεχίστηκε και στο δεύτερο έτος της πανδημίας, σύμφωνα με τα ευρήματα που δημοσιεύθηκαν στο «Τhe Lancet».

Όπως χαρακτηριστικά δήλωσαν οι ερευνητές, τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν ότι τα lockdown και άλλοι περιορισμοί που βιώσαμε κατά τη διάρκεια της πανδημίας είχαν μόνιμο αντίκτυπο στην υγεία του εγκεφάλου ατόμων ηλικίας 50 ετών και άνω, ακόμη και μετά το τέλος τους.

Το γεγονός αυτό εγείρει το σημαντικό ερώτημα εάν τα άτομα άνω των 50 ετών διατρέχουν δυνητικά υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης άνοιας τα επόμενα έτη.

Οι ερευνητές υπογράμμισαν επίσης τη σημασία της προσεκτικής παρακολούθησης των ατόμων που κινδυνεύουν κατά τη διάρκεια σοβαρών γεγονότων, όπως ήταν η πανδημία.
Μπορούμε να κάνουμε κάτι γι’ αυτό;

Γνωρίζουμε πολλούς παράγοντες κινδύνου γνωστικής εξασθένησης και πλέον η νόσος Covid-19 ίσως μπορεί δυστυχώς να προστεθεί στη λίστα.

Το θετικό είναι πως αλλαγές στον τρόπο ζωής και καλύτερες συνήθειες που αφορούν την υγεία μας μπορούν να επηρεάσουν θετικά τη λειτουργία του εγκεφάλου.

Μελέτες δείχνουν ότι έως και τέσσερις στις δέκα περιπτώσεις άνοιας συνδέονται με παράγοντες που είναι υπό τον έλεγχό μας, όπως η καλή διατροφή και η τακτική άσκηση.

Άλλα μέτρα που μπορούμε να λάβουμε για να προστατεύσουμε την υγεία του εγκεφάλου μας είναι:

Να κοιμόμαστε καλά (επτά έως οκτώ ώρες κάθε βράδυ).
Να αποφεύγουμε κακές συνήθειες, όπως το κάπνισμα και το αλκοόλ.
Να προσέχουμε την καρδιά μας. Η υγεία της καρδιάς και όλων των παραγόντων καρδιαγγειακού κινδύνου που πρέπει να ελέγχονται και να διατηρούνται σε καλά επίπεδα είναι πολύ σημαντικές παράμετροι για να διατηρείται και ο εγκέφαλος με τη σειρά του, υγιής.
Να εξασκούμε το μυαλό μας μέχρι τα βαθιά γεράματα. Η εκγύμναση του μυαλού είναι εξίσου σημαντική με την εκγύμναση του σώματος. Διαβάστε βιβλία, κάντε διαλογισμό ή ό,τι άλλο σας ευχαριστεί και παράλληλα κρατά το μυαλό σας «κοφτερό».
Διευρύνετε τον κοινωνικό σας κύκλο. Παραμείνετε κοντά στα αγαπημένα σας πρόσωπα.