Για την ακρίβεια και τις ενέργειες της κυβέρνησης να περιορίσει την αισχοκέρδεια σε βασικά καταναλωτικά αγαθά μίλησε στην ΕΡΤ ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας.

Ο κ Σκρέκας παραδέχτηκε ότι υπάρχει ακόμη δρόμος για να γίνουν αρκετά ακόμη λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «τα πρώτα δειλά βήματα έχουν αρχίσει να φαίνονται όχι, βέβαια, στην τσέπη του νοικοκυριού. Νομίζω το επόμενο διάστημα θα φανεί ακόμα περισσότερο».

Υπογραμμίζοντας πώς «το νούμερο ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η ελληνική οικογένεια είναι η ακρίβεια και ο εισαγόμενος πληθωρισμός» ο κ. Σκρέκας δήλωσε ότι η κυβέρνηση «έχει ένα τετράπτυχο αντιμετώπισης των πληθωριστικών πιέσεων: πρώτον με τη στήριξη του εισοδήματος, δεύτερον με τον έλεγχο της αγοράς και την πάταξη της αισχροκέρδειας, τρίτον με την τόνωση του ανταγωνισμού και τέταρτον με την ενδυνάμωση του καταναλωτή».

Παράλληλα σημείωσε ότι η αιχμή των μέτρων που εφαρμόζει το αρμόδιο υπουργείο έχει να κάνει με την εξάλειψη του φαινομένου του πληθωρισμού και της απληστίας.
Για την αισχροκέρδεια ελέγχουμε το περιθώριο κέρδους

«Διενεργούμε ελέγχους, έχουμε θέσει ένα πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των εταιρειών. Όποια εταιρεία, όποιος προμηθευτής ξεπερνάει το περιθώριο κέρδους το οποίο προσδιορίζεται από το νόμο, τότε επιβάλλονται βαριά πρόστιμα και ανακοινώνονται ποιοι είναι οι παραβάτες. Αυτό το έχουμε κάνει ήδη και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε» σημείωσε ο κ. Σκρέκας.

Μιλώντας για τις διαφορετικές τιμές σε ίδια προϊόντα σε Ελλάδα και άλλες χώρες της ΕΕ, μεταξύ των οποίων και τα απορρυπαντικά, υποστήριξε ότι καταρχήν αυτό είναι ένα πρόβλημα το οποίο δεν εμφανίστηκε τώρα, αλλά είναι διαχρονικό και το θέλει να αλλάξει.

«Αυτή τη στιγμή ελέγχονται και οι πολυεθνικές εταιρείες που εισάγουν απορρυπαντικά, προϊόντα προσωπικής φροντίδας. Ελέγχονται για το περιθώριο κέρδους και εφόσον διαπιστωθεί ότι βγάζουν παραπάνω χρήματα από το 2023 σε σχέση με το 2021 θα επιβληθούν πολύ ισχυρά πρόστιμα και δεν θα διστάσουμε να το ανακοινώσουμε» σημείωσε ο κ. Σκρέκας.
Περιμένουμε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού να λάβει και εκείνη να λάβει μέτρα


Όπως ανέφερε στο υπουργείο Ανάπτυξης διενεργεί μια μελέτη για το ποια προϊόντα που πωλούνται στην ελληνική αγορά έχουν μεγάλη διαφορά στην τιμή σε σχέση με τις άλλες χώρες στην ΕΕ. Και όπως είπε, εφόσον οι εξηγήσεις που θα λάβουν δεν είναι δικαιολογημένες τότε θα ληφθούν τα ανάλογα μέτρα.

«Εφόσον δούμε τι δεν προσαρμοστούν στις ανάγκες του ελληνικού νοικοκυριού, θα αναγκαστούμε να αναλάβουμε ισχυρά μέτρα και βεβαίως περιμένουμε από την Επιτροπή Ανταγωνισμού να λάβει και εκείνη να λάβει μέτρα πέρα από τις διαπιστώσεις», συμπλήρωσε. Πρόσθεσε μάλιστα ότι στο υπουργείο Ανάπτυξης περιμένουν και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού να κάνει ελέγχους και να επιβάλλει πρόστιμα όπου χρειάζεται.

Ερωτηθείς για το εάν έχει καθυστερήσει η κυβέρνηση να λάβει μέτρα για το θέμα της ακρίβειας τόνισε ότι δεν ισχύει αυτό αλλά αντίθετα δήλωσε ότι «θα πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι η ελληνική αγορά δεν είναι “μπάτε σκύλοι αλέστε”. Θα προστατεύσουμε τους Έλληνες καταναλωτές και την ελληνική οικογένεια και είμαστε αποφασισμένοι να το κάνουμε αυτό».

Επιπλέον, αναφέρθηκε στη μόνιμη μείωση της τιμής των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ με τη σήμανση με ειδικά καρτελάκια λέγοντας ότι «τους δίνουμε λοιπόν την ευκαιρία να μειώσουν τις τιμές των προϊόντων τους για τουλάχιστον έξι μήνες και για τουλάχιστον 5%, το επόμενο διάστημα, στο ράφι, ώστε να βοηθήσουν τα ελληνικά νοικοκυριά. Μια πρωτοβουλία στην οποία έχουν μέχρι στιγμής ενταχθεί 213 προϊόντα εταιρειών μεταξύ των οποίων και πολυεθνικών.
Οι μειώσεις ξεκινούν από 5% και φτάνουν μέχρι και 12%

Αναφερόμενος στο μέτρο που έχει αρχίσει να ισχύει εδώ και 10 ημέρες δήλωσε ότι ήδη έχει απτά αποτελέσματα. «Έχουμε 213 διαφορετικά προϊόντα (σ.σ. με μείωση τιμών) και ο στόχος μας είναι να ξεπεράσουμε τα 500 προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ, όπου δεν θα σταθεροποιηθούν απλά οι τιμές, αλλά θα μειωθούν οι τιμές για τουλάχιστον έξι μήνες και τουλάχιστον 5%. Βλέπουμε ότι οι μειώσεις ξεκινάνε από 5% και μπορούν να φτάσουν μέχρι και 12%».

Σύμφωνα με τον κ. Σκρέκα για πρώτη φορά οι προμηθευτές δεσμεύονται για μόνιμη μείωση τιμής. «Ααυτό είναι κάτι που γίνεται για πρώτη φορά στην Ευρώπη. Τέτοια πρωτοβουλία δεν έχει λάβει καμία άλλη ευρωπαϊκή χώρα η Ελλάδα», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η τιμή στο ελαιόλαδο δεν είναι μόνο ελληνικό πρόβλημα

Απαντώντας σε ερώτηση για το θέμα του πληθωρισμού στα τρόφιμα υποστήριξε ότι τον Σεπτέμβρε έπεσε στο 9,6%, όταν η Ισπανία είναι 10,5%. «Είμαστε σχεδόν μια μονάδα χαμηλότερα σε ότι αφορά τον πληθωρισμό τροφίμων από ό,τι η Ισπανία. Τους προηγούμενους μήνες πράγματι η Ελλάδα είχε αρκετά πιο μεγάλο πληθωρισμό τροφίμων απ’ ότι ο μέσος όρος της Ευρώπης» είπε. Παραθέτοντας μια σειρά από μέτρα που πήρε η κυβέρνηση δήλωσε ότι φαίνεται ότι αρχίζουν να τονώνουν τον ανταγωνισμό και να αποκλιμακώνουν τις τιμές.

Αναφορικά με την υψηλή τιμή που πωλείται το τυποποιημένο έξτρα παρθένο ελαιόλαδο ο κ. Σκρέκας δήλωσε ότι είναι ένα πρόβλημα το οποίο δεν είναι ελληνικό και μας έρχεται και αυτό από το εξωτερικό γιατί έχει μειωθεί πολύ η παραγωγή.