Η καλοκαιρινή σεζόν έληξε και στα νησιά και οι οικονομικοί εσωτερικοί μετανάστες που είχαν φύγει από τις αρχές Απριλίου για εργασία στα ξενοδοχεία και στα καταστήματα των top περιοχών της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας επέστρεψαν στη βάση τους.

Ανάμεσα τους και δεκάδες πατρινοί, μάγειροι, σερβιτόροι, ξενοδοχειακοί υπάλληλοι και δεκάδες ακόμα άτομα ειδικοτήτων του ξενοδοχειακού και του τουριστικού τομέα που είχαν φύγει είτε για τα νησιά του Ιονίου, των Κυκλάδων, των Δωδεκανήσων ή ακόμα και της Κρήτης.

Τι είδαν αυτοί οι εργαζόμενοι κατά την διάρκεια της καλοκαιρινής σεζόν; Μεγάλη επισκεψιμότητα σε ορισμένα χρονικά διαστήματα της σεζόν, ειδικότερα από τις αρχές Αυγούστου και μετά, όμως , από την άλλη μειωμένη κατανάλωση.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις το χρήμα που γύρισε φέτος στις τοπικές αγορές των νησιών ήταν 40% κάτω σε σύγκριση με πέρυσι, όπου και πέρυσι η χρονιά από πλευράς κατανάλωσης δεν ήταν καλή.

Αυτή είναι η κοινή διαπίστωση όχι μόνο των επαγγελματιών και των εργαζομένων που εργάστηκαν στα νησιά. Κυριάρχησε φέτος περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά το βραχιολάκι του all inclusive, των μεγάλων δηλαδή ξενοδοχειακών συγκροτημάτων που προσφέρουν τα πάντα στο πελάτη τους, μειώνοντας έτσι σε μεγάλο βαθμό των τζίρο των υπολοίπων μαγαζιών.

Όμως και οι τουρίστες που δεν έμεναν σε τέτοια ξενοδοχεία δεν είχαν μεγάλη όρεξη για κατανάλωση για φαγητό και ποτά. Οι περισσότεροι αγόραζαν από τα σούπερ μάρκετ, μαγείρευαν στο κατάλυμα που είχαν νοικιάσει και έβγαιναν στη συνέχεια μια βόλτα για έναν καφέ ή για ένα ποτό. Κι αυτό ήταν όλο. 

Η ακρίβεια λοιπόν φαίνεται ότι έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό όχι μόνο τον Έλληνα, αλλά και τον μέσο Ευρωπαίο που αποτελεί την... ραχοκοκαλιά του ελληνικού τουρισμού.