Όσο μεγαλώνουμε το σώμα και ο εγκέφαλος χάνουν τη φρεσκάδα των νεότερων ετών μας. Μπορεί όμως να μην είναι εφικτό να αποφύγουμε τα σημάδια του χρόνο αλλά στο χέρι μας είναι να τα καθυστερήσουμε. Ειδικά όσον αφορά τις νοητικές μας λειτουργίες, τη σκέψη, την εγρήγορση, τη μνήμη μας. Γνωρίζουμε ότι η διατροφή παίζει καταλυτικό ρόλο και όλο και περισσότερα συστατικά των τροφών αποδεικνύεται από επιστημονικές μελέτες ότι μπορεί να μας βοηθήσουν. Μια κατηγορία τέτοιων συστατικών είναι οι φλαβονόλες, όπως αναφέρει το vita.

Οι φλαβονόλες βρίσκονται σε τρόφιμα φυτικές προέλευσης. Κύριες πηγές τους είναι η σκόνη κακάο, η μαύρη σοκολάτα, το πράσινο τσάι και φρούτα όπως τα βερίκοκα και τα κεράσια. Πολλές έρευνες τις έχουν συσχετίσει με σημαντικά οφέλη για τον οργανισμό καθώς φαίνεται ότι έχουν :

Αντιγηραντική δράση.
Προστατεύουν τα αγγεία από το στρες.
Σχετίζονται με κινητοποίηση του σωματικού λίπους και μετατροπής του λευκού σε φαιό λίπος.

Ωστόσο, μια πρόσφατη μελέτη έρχεται να αναδείξει και μια σημαντική τους δράση όσον αφορά την καλή εγκεφαλική λειτουργία και τη διατήρηση των νοητικών και γνωστικών μας δεξιοτήτων για μεγαλύτερο διάστημα μέσα στο χρόνο.

Πραγματοποιήθηκε στα Πανεπιστήμια Μπέρμιγχαμ, Κολούμπια, Χάρβαρντ, Νέας Υόρκης και στο Πανεπιστήμιο του Reading και δημοσιεύτηκε στο έγκριτο επιστημονικό περιοδικό Proceedings of the National Academy of Sciences. Περιελάμβανε περισσότερα από 3.500 άτομα και διήρκεσε τρία χρόνια. Από τα αποτελέσματα της φάνηκε ότι :

· Άτομα με αυξημένη πρόσληψη φλαβανολών με βάση το κακάο είχαν μια σταθερή αύξηση στα αρχικά επίπεδα μνήμης σε σύγκριση με εκείνους με χαμηλότερη πρόσληψη.

· Οι φλαβανόλες είναι απαραίτητες για τη διατήρηση της γνωστικής λειτουργίας όσο μεγαλώνουμε.

· Είναι κρίσιμο να δοθεί προτεραιότητα στην ενσωμάτωση διαιτητικών φλαβανολών ως προληπτική διατροφή για την εγκεφαλική λειτουργία.

Σε αυτά θα πρέπει να προσθέσουμε και κάποια άλλα σημαντικά σημεία τα οποία είναι τα εξής:
Ο εγκέφαλος «αγαπά» ένα πλήρες και ισορροπημένο πρωινό

Η κατανάλωση πρωινού συμβάλλει στην ενίσχυση της πνευματικής απόδοσης, ενώ έχει συσχετιστεί από μελέτες με βελτίωση της μνήμης, της συγκέντρωσης, καθώς και των σχολικών επιδόσεων.
Μικρά και συχνά γεύματα μέσα στην ημέρα

Αυτό θα βοηθήσει στην καλύτερη ρύθμιση των επιπέδων γλυκόζης μέσα στη μέρα, αποτρέποντας απότομες αυξομειώσεις, που μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τη συγκέντρωση και την πνευματική απόδοση. Αντίθετα, τα μεγάλα και «βαριά» γεύματα μπορεί να προκαλέσουν δυσφορία, υπνηλία και αδυναμία συγκέντρωσης.

Εξασφαλίστε πολύτιμα θρεπτικά συστατικά για τον εγκέφαλο.

Οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β συμμετέχουν στη ρύθμιση των μεταβολικών διεργασιών του οργανισμού και την βέλτιστη λειτουργία του νευρικού συστήματος. Ακόμη η αντιοξειδωτική θωράκιση με βιταμίνες όπως η C και η Ε προστατεύει τα εγκεφαλικά κύτταρα από το στρες και συμβάλλει στην βέλτιστη λειτουργία τους.
Προσοχή στο σίδηρο

Πολύ σημαντική είναι και η επαρκής πρόσληψη σιδήρου, καθώς η έλλειψή του μπορεί να οδηγήσει στην εμφάνιση συμπτωμάτων όπως κόπωση και αδυναμία συγκέντρωσης.
Φροντίστε για επαρκή ενυδάτωση

Η σωστή ενυδάτωση είναι απαραίτητη, ώστε να διατηρηθεί η καλή λειτουργία και απόδοση του σώματος αλλά και του πνεύματος. Γενικά, ακόμη και μικρή απώλεια υγρών μπορεί να προκαλέσει αδυναμία συγκέντρωσης και απόδοσης.

Επομένως, θα πρέπει να εξασφαλίζεται επαρκής πρόσληψη υγρών, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην κατανάλωση νερού, φρούτων και λαχανικών.
Να υπάρχει ποικιλία φρούτων και λαχανικών

Τα εν λόγω τρόφιμα προσφέρουν πλήθος πολύτιμων θρεπτικών συστατικών τα οποία είναι απαραίτητα για τη διατήρηση της υγείας και ευεξίας του οργανισμού. Παράλληλα, αποτελούν πηγή υδατανθράκων που είναι το «καύσιμο» του εγκεφάλου. Δώστε έμφαση στην ποικιλία και τα έντονα χρώματα.
«Όχι» στις αυστηρές δίαιτες

Οι περιοριστικές δίαιτες δεν αποτελούν κατάλληλη μέθοδο ελέγχου του σωματικού βάρους. Ειδικότερα, κατά την περίοδο των εξετάσεων μπορεί να οδηγήσουν στην εμφάνιση διατροφικών ελλείψεων, επιδρώντας αρνητικά στη νοητική λειτουργία.