Νέα μελέτη δείχνει ωστόσο, ότι οι εξάψεις, ειδικά κατά τη διάρκεια του ύπνου, μπορεί να αποτελούν πρώιμη ένδειξη Αλτσχάιμερ.

Όσο περισσότερες εξάψεις βιώνει μάλιστα μια γυναίκα κατά τη διάρκεια του ύπνου, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος να αναπτύξει τη νόσο Αλτσχάιμερ, τον πιο κοινό τύπο άνοιας.

«Οι γυναίκες που έχουν νυχτερινές εξάψεις, πρέπει να τις εκλαμβάνουν ως προειδοποιητικό σημάδι για να κάνουν ό,τι μπορούν για να φροντίσουν την υγεία τους», δήλωσε η συγγραφέας της μελέτης Rebecca Thurston, διευθύντρια του Γυναικείου Εργαστηρίου Βιοσυμπεριφορικής Υγείας στο Πανεπιστήμιο του Πίτσμπουργκ.

«Αυτό περιλαμβάνει επαρκή ύπνο, δίαιτα, σωματική δραστηριότητα, μέτρια κατανάλωση αλκοόλ, αντιμετώπιση προβλημάτων υγείας, όπως είναι η υπέρταση και ο διαβήτης και φροντίδα για διαχείριση των πιθανών προβλημάτων ψυχικής υγείας».

Προηγούμενη έρευνα έχει δείξει ότι οι εξάψεις, ιδιαίτερα αυτές που εκδηλώνονται κατά τη διάρκεια του ύπνου, μπορεί να συνδέονται με απώλεια μνήμης και μικροαγγειοπάθεια εγκεφάλου, η οποία συνδέεται με μελλοντικά προβλήματα μνήμης και σκέψης, είπε η Thurston.

Η νέα έρευνα συνδέει τις εξάψεις με βιοδείκτες αίματος της νόσου Αλτσχάιμερ: «Ανακαλύψαμε ότι οι γυναίκες με περισσότερες εξάψεις κατά τη διάρκεια του ύπνου είχαν μεγαλύτερους δείκτες αμυλοειδούς, του συστατικού της βιολογίας της νόσου του Αλτσχάιμερ».

Οι ερευνητές παρακολούθησαν σχεδόν 250 ηλικιωμένες γυναίκες για εξάψεις κατά τη διάρκεια της ημέρας και ενώ κοιμόντουσαν.

Ανέλυσαν επίσης δείγματα αίματος για ορισμένους δείκτες της νόσου του Αλτσχάιμερ, συμπεριλαμβανομένης της αναλογίας αμυλοειδούς β (Αβ) 42/40.

Οι γυναίκες που είχαν περισσότερες εξάψεις κατά τη διάρκεια του ύπνου είχαν περισσότερες πιθανότητες να βρίσκονται στο χαμηλό/μη φυσιολογικό εύρος Aβ 42/40, έδειξε η μελέτη.

«Η μειωμένη αναλογία βήτα-αμυλοειδούς 42/40 είναι ένας ισχυρός δείκτης της νόσου του Αλτσχάιμερ και μπορεί να ανιχνευθεί νωρίς στην εξέλιξη της νόσου», είπε η Thurston.

Τα ευρήματα ίσχυαν ακόμη και αφού οι ερευνητές έλαβαν υπόψιν άλλους παράγοντες που θα μπορούσαν να επηρεάσουν τον κίνδυνο για τη νόσο του Αλτσχάιμερ, όπως είναι τα επίπεδα οιστρογόνων και ο ύπνος.

Δεν είναι ακόμη πλήρως κατανοητό πώς μπορούν οι εξάψεις κατά τη διάρκεια του ύπνου να αυξήσουν τον κίνδυνο για τη νόσο Αλτσχάιμερ.

«Μπορεί να υπάρχει κάτι ιδιαίτερα σημαντικό σχετικά με αυτές τις νυχτερινές εξάψεις που δεν έχουμε εκτιμήσει μέχρι σήμερα», σύμφωνα με τους ερευνητές.

Είναι πολύ νωρίς για να πούμε εάν η αντιμετώπιση των εξάψεων μέσω θεραπείας ορμονικής υποκατάστασης θα μείωνε τον κίνδυνο για άνοια, αλλά ό,τι είναι καλό για την καρδιά είναι καλό για τον εγκέφαλο, δήλωσε η Δρ. Stephanie Faubion, διευθύντρια γυναικείας υγείας στην κλινική Mayo.

Ο καλύτερος τρόπος για να μειώσετε τον κίνδυνο Αλτσχάιμερ είναι να διαχειριστείτε τους παράγοντες κινδύνου για την εμφάνιση καρδιακών παθήσεων, όπως είναι η υψηλή αρτηριακή πίεση, η υψηλή χοληστερόλη και ο διαβήτης.

Είναι επίσης σημαντικό να μην καπνίζετε, να τρώτε υγιεινά, να κάνετε τακτικά άσκηση και να διατηρείτε υγιές βάρος, πρόσθεσε η Faubion.

Τα ευρήματα παρουσιάστηκαν την Τετάρτη κατά τη διάρκεια της ετήσιας συνάντησης της Εταιρείας Εμμηνόπαυσης στη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ.