Τις πρώτες εβδομάδες της εγκυμοσύνης, συμπτώματα όπως η ναυτία, η ευαισθησία στο στήθος και η έντονη κόπωση ταλαιπωρούν αρκετές γυναίκες. Για κάποιες από αυτές, οι ευρύτερες αλλαγές στο σώμα και την ψυχολογία έχουν σαν αποτέλεσμα αϋπνία, μία διαταραχή του ύπνου που περιγράφει μία κατάσταση κατά την οποία η μέλλουσα μαμά δυσκολεύεται να κοιμηθεί ή να κοιμηθεί αρκετά για να ξεκουραστεί.

Τι προκαλεί την αϋπνία στην εγκυμοσύνη;
Η αϋπνία στην εγκυμοσύνη, ειδικά το πρώτο τρίμηνο, προκαλείται κυρίως από τις ορμονικές αλλαγές. Πιο συγκεκριμένα τα αυξημένα επίπεδα της γοναδοτροπίνης και της προγεστερόνης μεταξύ άλλων προκαλούν την έντονη κόπωση και τις δυσκολίες στον ύπνο.

Τα αυξημένα επίπεδα της γοναδοτροπίνης έχουν επίσης συσχετιστεί με τις ναυτίες και τον εμετό, συμπτώματα που επηρεάζουν και την ποιότητα τον ύπνο. Την αϋπνία και γενικά τις δυσκολίες στον ύπνο προκαλούν και η συχνοουρία και ο πόνος στο στήθος και την μέση που επίσης κάνουν την εμφάνισή τους ήδη από το πρώτο τρίμηνο.

Ακόμα ένας λόγος που προκαλεί αϋπνία την περίοδο της εγκυμοσύνης, είναι το άγχος που μπορεί να βιώνει η μέλλουσα μαμά για τον επικείμενο ερχομό του μωρού και τις αλλαγές που θα φέρει στην ζωή και την καθημερινότητά της.

Πότε ξεκινούν οι αϋπνίες στην εγκυμοσύνη;
Είναι η αϋπνία σύμπτωμα της εγκυμοσύνης; Όχι, παρόλο που πολλές γυναίκες αναφέρουν ότι αντιμετωπίζουν δυσκολίες στον ύπνο και αϋπνία ήδη από τις πρώτες εβδομάδες της εγκυμοσύνης τους.

Συνήθως η κατάσταση βελτιώνεται στο δεύτερο τρίμηνο, δεν πρέπει ωστόσο να ξεχνάτε ότι η κάθε εγκυμοσύνη είναι διαφορετική.

Μπορεί η αϋπνία να βλάψει το έμβρυο;
Αν και δεν έχουν γίνει πολλές έρευνες που να επικεντρώνονται στο πώς η αϋπνία της εγκυμοσύνης επηρεάζει το αναπτυσσόμενο έμβρυο, οι ειδικοί επισημαίνουν ότι οι επιπτώσεις της έλλειψης ύπνου σίγουρα δεν κάνει καλό. Για παράδειγμα, η έλλειψη ύπνου στην εγκυμοσύνη έχει συσχετιστεί με την τον πιο μεγάλης διάρκειας και επίπονο τοκετό, τον πρόωρο τοκετό και τα αυξημένα ποσοστά της καισαρικής τομής.

Άλλες διαταραχές του ύπνου όπως είναι το ροχαλητό και η υπνική άπνοια φαίνεται σύμφωνα με έρευνες πως αυξάνουν τις πιθανότητες για διαβήτη κύησης και προεκλαμψία.

Τι μπορείτε να κάνετε για να αντιμετωπίσετε την αϋπνία στην εγκυμοσύνη
Για αρχή δοκιμάστε μικρές αλλαγές στις καθημερινές σας συνήθειες. Για παράδειγμα, αποφύγετε την έκθεση σε οθόνες πριν τον ύπνο, καθώς αποδεδειγμένα η μπλε ακτινοβολία που εκπέμπεται από τις οθόνες μειώνει τα επίπεδα της μελατονίνης και αυξάνει τα επίπεδα της κορτιζόλης.

Επίσης, σημαντικό είναι να ξαπλώνετε για να κοιμηθείτε όταν νιώθετε κούραση, διαφορετικά, το σώμα αναγκάζεται να παράγει αδρεναλίνη η οποία επηρεάζει την ποιότητα του ύπνου.

Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε τον διαλογισμό πριν τον ύπνο, τις ασκήσεις αναπνοής και γενικά να ακολουθείτε μία ρουτίνα πριν τον ύπνο που θα σας χαλαρώσει και θα σας βοηθήσει να κοιμηθείτε και να βελτιώσετε την ποιότητα του ύπνου σας.