Μπορεί η αλματώδης πρόοδος της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) να απειλήσει και να παραβιάσει τους κανονισμούς της Eurovision; Αντιμέτωποι με αυτό το ερώτημα φαίνεται πως έχουν έρθει το τελευταίο διάστημα οι ιθύνοντες της EBU, στο πλαίσιο των προεργασιών για τη διεξαγωγή του 68ου μουσικού διαγωνισμού τον Μάιο στο Μάλμε της Σουηδίας.

«Τι θα συμβεί αν στον διαγωνισμό τραγουδιού της Eurovision ξαφνικά λάβουμε ένα τραγούδι που δημιουργήθηκε από τεχνητή νοημοσύνη;» αναρωτήθηκε ο Ζαν-Φίλιπ ντε Τεντέρ, αναπληρωτής γενικός διευθυντής της EBU, με τις συζητήσεις επί του θέματος να έχουν ήδη ξεκινήσει στο ΔΣ της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ραδιοτηλεοπτικών Μεταδόσεων.

Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα μεταδίδει το Bloomberg, η EBU «εξετάζει την ανάγκη δημιουργίας ενός εγχειρίδιου κανόνων», ενώ τονίζει πως «η δημιουργικότητα πρέπει να προέρχεται από ανθρώπους και όχι από μηχανές».

«Οι νέοι κανόνες απαιτούν συζήτηση με τα μέλη και τα διοικητικά όργανα της EBU. Ο διαγωνισμός της Eurovision θα πρέπει να επιβραβεύει καλλιτέχνες που έχουν πετύχει κάτι γράφοντας ένα τραγούδι και ερμηνεύοντάς το», επισημαίνει ο Ντε Τέντερ σε συνέντευξή του στο Bloomberg.

Σε ένα γενικότερο πλαίσιο, η μουσική βιομηχανία παγκοσμίως «ταλανίζεται» από την επέλαση της Τεχνητής Νοημοσύνης. Τον περασμένο Απρίλιο, η Universal Music Group NV απαίτησε από τις ψηφιακές πλατφόρμες να κατεβάσουν ένα τραγούδι με τις τεχνητά αναπαραχθείσες φωνές των Drake και The Weeknd, που είχε ήδη αρχίσει να γίνεται viral.

Παράλληλα, η εταιρεία σύναψε πρόσφατα συμφωνία με το YouTube της Alphabet για τη θέσπιση νέων κανόνων στη χρήση της αμφιλεγόμενης τεχνολογικής μεθόδου.

Ωστόσο, δεν είναι λίγοι οι καλλιτέχνες που βλέπουν με καλό μάτι τα «τεχνητά» επιτεύγματα της ΑΙ. Μία από αυτούς είναι η μουσικός Grimes, η οποία σε πρόσφατη συνέντευξή της δήλωσε πρόθυμη να μοιραστεί τα πνευματικά δικαιώματα με όσους επιλέξουν να χρησιμοποιήσουν την ηχητική της ομοιότητα στην τεχνητή νοημοσύνη.

Επιπλέον, τον Ιούνιο ο Paul McCartney αποκάλυψε στο BBC πως η τεχνητή νοημοσύνη τον βοήθησε να ολοκληρώσει αυτό που ο ίδιος αποκάλεσε «τελευταίο δίσκο των Beatles».

Επιστρέφοντας στα του μουσικού διαγωνισμού, αξίζει να σημειωθεί πως η Eurovision έχει πειραματιστεί ελαφρώς με την τεχνητή νοημοσύνη και στο παρελθόν.

Ενδεικτικά, το 2019, αλγόριθμοι που αναπτύχθηκαν από την Oracle Corp. ανέλυσαν εκατοντάδες τεχνητά ηχητικά δείγματα προκειμένου να δημιουργήσουν τη μελωδία και τους στίχους του τραγουδιού «Blue Jeans and Bloody Tears», ένα ντουέτο που αποτελείτο από τον νικητή της Eurovision το 1978, Izhar Cohen, και ένα ροζ ρομπότ.