Όλοι τα αγαπάμε και κανείς δεν μπορεί να μας κατηγορήσει. Όταν έρχεται η επιθυμία για σνακ, είναι δύσκολο να αντισταθούμε. Τι κάνει όμως το σνακ αργά το βράδυ στο σώμα;

Σε αυτό το άρθρο, θα αποκαλύψουμε τα οφέλη των σνακ αργά το βράδυ, τα πιθανά μειονεκτήματα τους και πώς επηρεάζουν το σώμα. Μάθετε ποια είναι τα πιο υγιεινά βραδινά σνακ, τι πρέπει να προσέξετε και τι να περιορίσετε για να παραμείνετε υγιείς.

Τι είναι το σνακ αργά το βράδυ

Το σνακ αργά το βράδυ είναι όταν καταναλώνετε φαγητό ή ποτά μετά το δείπνο ή κοντά στην ώρα του ύπνου. Αυτές οι λιγούρες είναι δύσκολο να περιοριστούν και μπορούν να αποδοθούν σε διάφορους λόγους, όπως η πείνα, η συνήθεια, η πλήξη, το άγχος ή απλά η χαλάρωση πριν τον ύπνο.

Εξάλλου, ο καθένας μπορεί να καταλάβει με την ευχαρίστηση να τρώει νόστιμα σνακ ενώ παρακολουθεί την αγαπημένη του εκπομπή στο Netflix. Ωστόσο, η ποιότητα, η ποσότητα και ο χρόνος των βραδινών σνακ μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την υγεία.

Οφέλη για την υγεία από τα σνακ αργά το βράδυ

Μπορούν να θρέψει το σώμα: Το σνακ αργά το βράδυ μπορεί να είναι μια ευκαιρία να παρέχετε στο σώμα σας απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που μπορεί να είχε χάσει κατά τη διάρκεια της ημέρας. Επιλέξτε θρεπτικά και ελάχιστα επεξεργασμένα τρόφιμα όπως ελληνικό γιαούρτι με μούρα, κράκερ ολικής αλέσεως με χούμους ή μια μικρή μερίδα ανάμεικτων ξηρών καρπών για να ικανοποιήσετε την πείνα και να θρέψετε το σώμα σας με βιταμίνες και μέταλλα.

Η κατανάλωση τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες πριν τον ύπνο μπορεί επίσης να υποστηρίξει την ξεκούραση και την ανάρρωση εάν είστε δραστήριοι.

«Το τσιμπολόγημα τη νύχτα μπορεί να βοηθήσει στο να παρέχεις στο σώμα σου θρεπτικά συστατικά, όπως πρωτεΐνη, που χρειάζονται για την αποκατάσταση των μυών ενώ κοιμάσαι», λέει ο Kelsey Kunik, διαιτολόγος διατροφολόγος στο Graciously Nourished.

Μπορεί να σας βοηθήσει να κοιμηθείτε καλύτερα: Ένα ελαφρύ, ισορροπημένο σνακ πριν τον ύπνο μπορεί να προάγει την ποιότητα του ύπνου, αποτρέποντας τα ξυπνήματα που προκαλούνται από την πείνα τη νύχτα. Έρευνα του 2018 στο ACSM’s Health and Fitness Journal, δείχνει ότι ένα ελαφρύ, υγιεινό σνακ πριν τον ύπνο είναι μια καλή πρακτική υγιεινής του ύπνου εάν πεινάτε τη νύχτα.

Επιπλέον, επιλέξτε σνακ που περιέχουν τροφές πλούσιες σε τρυπτοφάνη, όπως ξηρούς καρπούς ή σπόρους, που μπορούν να βοηθήσουν το σώμα σας να παράγει τους νευροδιαβιβαστές σεροτονίνη και μελατονίνη που ρυθμίζουν τον ύπνο, σύμφωνα με άρθρο του 2018 στο International Journal of Tryptophan Research.

«Χρησιμοποιήστε το βραδινό σνακ ως ευκαιρία για να φάτε τροφές που μπορούν να σας βοηθήσουν να κοιμηθείτε. Τροφές πλούσιες σε μαγνήσιο ή μελατονίνη μπορούν να σας βοηθήσουν να ξεκουραστείτε καλύτερα», τονίζει ο Δρ. Kunik.

Μπορεί να βοηθήσει στη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα: Σύμφωνα με μια μετα-επισκόπηση του 2022 που δημοσιεύτηκε στο American Journal of Clinical Nutrition, το τσιμπολόγημα αργά το βράδυ με τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες μπορεί να βοηθήσει στη διατήρηση της γλυκόζης σε σταθερά επίπεδα όλη τη νύχτα. Αυτά είναι καλά νέα για όσους πάσχουν από διαβήτη ή ανησυχούν για τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.

Για να αποφύγετε τις αιχμές του σακχάρου, τρώτε σνακ που συνδυάζουν πρωτεΐνες, υγιή λιπαρά και σύνθετους υδατάνθρακες, όπως ένα μήλο με φυστικοβούτυρο ή τοστ ολικής αλέσεως με αβοκάντο. «Η κατανάλωση ενός ισορροπημένου σνακ τη νύχτα θα μπορούσε να βοηθήσει στον καλύτερο έλεγχο του σακχάρου στο αίμα για τα άτομα με διαβήτη», προσθέτει ο Δρ. Kunik.

Πιθανά μειονεκτήματα των βραδινών σνακ

Μπορούν να προκαλέσουν πεπτικά προβλήματα: Σύμφωνα με ένα άρθρο του 2020 στο International Journal of Environmental Research and Public Health, τα βραδινά σνακ θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε γαστρεντερική δυσφορία κατά τη διάρκεια του ύπνου, όπως δυσπεψία, καούρα και παλινδρόμηση οξέος.

Αποφύγετε τα βαριά ή πικάντικα φαγητά και επιλέξτε ελαφριά και εύκολα εύπεπτα σνακ που δεν θα επιβαρύνουν το πεπτικό σας σύστημα, όπως ένα μικρό μπολ πλιγούρι βρώμης ή μια μπανάνα με βούτυρο αμυγδάλου.

«Το σνακ αργά το βράδυ μπορεί να επιδεινώσει την παλινδρόμηση οξέος. Τα άτομα που έχουν παλινδρόμηση οξέος και τρώνε λίγο πριν ξαπλώσουν μπορεί να ξυπνήσουν κατά τη διάρκεια της νύχτας με άβολα συμπτώματα», εξηγεί ο ειδικός.

Μπορεί να σας κάνει να ξυπνάτε συχνά κατά τη διάρκεια του ύπνου: Σύμφωνα με το άρθρο του 2020, η κατανάλωση μεγάλων ή ζαχαρούχων σνακ κοντά στην ώρα του ύπνου μπορεί να διαταράξει τον ύπνο σας, με αποτέλεσμα να ξυπνάτε συχνά όλη τη νύχτα. Αποφύγετε την καφεΐνη, τις γλυκές λιχουδιές και τα σνακ με πολλές θερμίδες πριν τον ύπνο για να βελτιώσετε την ποιότητα του ύπνου.

«Η κατανάλωση τροφών που απαιτούν πολλή προσπάθεια για την πέψη, όπως τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά ή βαριά γεύματα, θα μπορούσε να σας κάνει να ξυπνάτε συχνά όλη τη νύχτα», σημειώνει ο Δρ. Kunik.

Μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του βάρους: Ας το παραδεχτούμε, το σνακ αργά το βράδυ γίνεται συχνά από πλήξη ή από συνήθεια. Αυτό σημαίνει ότι είναι πιθανό να τρώτε πάρα πολλές θερμίδες, προκαλώντας δυνητικά ακούσια αύξηση βάρους.

«Το καθυστερημένο σνακ μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση βάρους. Εάν το σνακ αργά το βράδυ γίνεται συχνά ενώ παρακολουθείτε τηλεόραση ή κάποια άλλη δραστηριότητα όπου δεν προσέχετε τι τρώτε, μπορεί να είναι εύκολο να φάτε περισσότερο φαγητό από ό,τι θα κάνατε διαφορετικά», καταλήγει ο ειδικός.