Όταν σκέφτεστε τους πνεύμονές σας και την εύρυθμη λειτουργία τους, τι σας έρχεται στο μυαλό; Το να μην καπνίζετε είναι σίγουρα στην κορυφή της λίστας. Υπάρχουν όμως και άλλοι παράγοντες του τρόπου ζωής, συμπεριλαμβανομένης της διατροφής σας, που μπορεί να αποτρέψουν -ή να επιβραδύνουν την εξέλιξη- πνευμονικών παθήσεων, όπως η χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια (ΧΑΠ), ο καρκίνος του πνεύμονα και η πνευμονική υπέρταση. Στην πραγματικότητα, η έρευνα έχει δείξει ότι οι τροφές και τα ροφήματα που καταναλώνετε μπορεί να παίξουν ρόλο στη συνολική λειτουργία των πνευμόνων, ακόμα κι αν καπνίζετε, όπως αναφέρει το vita.

Μια διατροφή βασισμένη σε φυτικές τροφές ή η μεσογειακή διατροφή με πολλά φυλλώδη λαχανικά, φρούτα, δημητριακά ολικής αλέσεως, ξηρούς καρπούς, σπόρους και όσπρια υποστηρίζει την υγεία των πνευμόνων χάρη στην υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά, όπως βιταμίνη Ε, βιταμίνη C και άλλα φυτοχημικά. Αυτές οι τροφές έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες, οι οποίες μπορεί να μειώσουν τον κίνδυνο ΧΑΠ, επισημαίνουν οι ειδικοί.
Ποιες τροφές προστατεύουν τους πνεύμονες;

Δίαιτες πλούσιες σε φρούτα και λαχανικά συνδέονται με καλύτερη λειτουργία των πνευμόνων. Επιπλέον τρόφιμα που μειώνουν τη φλεγμονή και διαστέλλουν τα αιμοφόρα αγγεία μας (τα κρατούν ανοιχτά) μπορεί να είναι ευεργετικά για αυτό το κομμάτι της υγείας των πνευμόνων.

Όπως συμβαίνει με τις περισσότερες παθήσεις, τόσο αυτά που προσθέτετε στο πιάτο σας όσο και αυτά που αποφεύγετε μπορούν να παίξουν ρόλο στην πρόληψη και τη διαχείριση τους. Η φλεγμονή αυξάνει την πιθανότητα εμφάνισης πολλών παθήσεων των πνευμόνων, επομένως όσον αφορά τη διατροφή, είναι σημαντικό να εστιάζετε σε τροφές που προάγουν την επούλωση, μειώνοντας εκείνες που αυξάνουν τα επίπεδα φλεγμονής.

Αυτό σημαίνει να καταναλώνετε μια ποικιλία φυτικών τροφών, περιορίζοντας ταυτόχρονα τα επεξεργασμένα τρόφιμα.
Καρύδια

Τα καρύδια είναι μια εξαιρετική πηγή μαγνησίου, ένας σημαντικός ηλεκτρολύτης που βοηθά στην υποστήριξη των μυών στους πνεύμονές σας, αναφέρει ο δρ Κία Κονόλι, γιατρός έκτακτης ανάγκης με έδρα την Καλιφόρνια. Επιπλέον, τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα που περιέχουν δρουν ως αντιφλεγμονώδη, μειώνοντας δυνητικά τη φλεγμονή των πνευμόνων και βελτιώνοντας την ικανότητά σας να αναπνέετε.

Οι ενώσεις που προέρχονται από τα ωμέγα-3 λιπαρά μπορεί επίσης να βοηθήσουν το σώμα να καταπολεμήσει πνευμονικές λοιμώξεις, προτείνουν ερευνητές από τη Σχολή Ιατρικής και Οδοντιατρικής του Πανεπιστημίου του Ρότσεστερ.
Παντζάρια

Τα παντζάρια είναι γεμάτα με θρεπτικά συστατικά που μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση της φλεγμονής, η οποία μπορεί να υποστηρίξει την υγεία των πνευμόνων. Τα παντζάρια είναι επίσης πλούσια σε νιτρικά άλατα, τα οποία φαίνεται πως βελτιώνουν την αντοχή κατά την άσκηση σε άτομα με ΧΑΠ.

Θεωρείται επίσης ότι τα νιτρικά άλατα, από τα παντζάρια και τον χυμό τους, μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της αρτηριακής πίεσης, ειδικά μεταξύ των ατόμων με πνευμονική υπέρταση.
Μύρτιλα

Υπάρχει λόγος που συγκαταλέγονται στα superfoods. Πρόκειται για «πηγή» ανθοκυανίνης, ενός αντιοξειδωτικού που προστατεύει τους πνεύμονες καθώς μεγαλώνουμε. Ενώ μπορούμε να τα φάμε κατευθείαν, υπάρχουν πολλοί τρόποι να τα απολαύσουμε.
Μήλα

Τα μήλα είναι πλούσια σε ένα φυτοθρεπτικό συστατικό που ονομάζεται κερκετίνη, το οποίο φαίνεται να είναι ευεργετικό για τους πνεύμονες. Βοηθά στη μείωση του κινδύνου άσθματος και των επιπλοκών της ΧΑΠ και δρα ως αντιφλεγμονώδες συμβάλλοντας στη μείωση των αρνητικών επιπτώσεων της ΧΑΠ και του οξειδωτικού στρες από το περιβάλλον.
Τομάτες

Οι τομάτες είναι μια εξαιρετική «πηγή» ενός καροτενοειδούς που ονομάζεται λυκοπένιο, το οποίο φαίνεται να μειώνει τη φλεγμονή των αεραγωγών.

Έρευνα στο Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health αναφέρει ότι οι ενήλικες που έτρωγαν δύο ντομάτες την ημέρα είχαν λιγότερο εξασθενημένη πνευμονική λειτουργία σε σύγκριση με εκείνους που έτρωγαν λιγότερη από μία ντομάτα την ημέρα.