Yπάρχουν πολλές διατροφικές συμβουλές όσον αφορά την υγεία του εντέρου. Αλλά αυτές που λένε ότι η κατανάλωση υπερβολικής ζάχαρης είναι επιβλαβής αποδεικνύεται ότι είναι σωστές, όπως αναφέρει το vita.

Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Πίτσμπουργκ δείχνουν ότι η κατανάλωση υπερβολικής ζάχαρης διαταράσσει τα κύτταρα που διατηρούν το παχύ έντερο υγιές σε ποντίκια με φλεγμονώδη νόσο του εντέρου (ΙΦΝΕ).

«Η ΙΦΝΕ αυξάνεται σε όλο τον κόσμο και αυξάνεται ταχύτερα σε πολιτισμούς με βιομηχανοποιημένο, αστικό τρόπο ζωής, οι οποίοι συνήθως έχουν δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη», λέει ο επικεφαλής συγγραφέας Τίμοθι Χαντ, Ph.D., αναπληρωτής καθηγητής παιδιατρικής και ανοσολογίας στην Ιατρική Σχολή του Pitt και στο Νοσοκομείο Παίδων UPMC του Πίτσμπουργκ.

Η πολλή ζάχαρη δεν είναι καλή για διάφορους λόγους. «Η μελέτη μας προσθέτει σε αυτά τα στοιχεία δείχνοντας πώς η ζάχαρη μπορεί να είναι επιβλαβής για το έντερο. Για τους ασθενείς με ΙΦΝΕ, η ζάχαρη που βρίσκεται σε πράγματα όπως τα αναψυκτικά και τα γλυκά είναι κάτι που πρέπει να αποφεύγεται», προσθέτει.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Cellular and Molecular Gastroenterology and Hepatology.
Η μελέτη

Σε αυτή τη μελέτη, οι ερευνητές τάισαν ποντίκια με διατροφή υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη. Στη συνέχεια μιμήθηκαν τα συμπτώματα της ΙΦΝΕ εκθέτοντάς τα σε μια χημική ουσία που ονομάζεται DSS, η οποία βλάπτει το παχύ έντερο.

Το σοκαριστικό είναι ότι όλα τα ποντίκια που έτρωγαν δίαιτα με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη πέθαναν μέσα σε εννέα ημέρες. Όλα τα ζώα που έτρωγαν κανονική δίαιτα έζησαν μέχρι το τέλος του πειράματος των 14 ημερών.

Η ομάδα αναζήτησε απαντήσεις στο εσωτερικό του παχέος εντέρου. Τυπικά, το παχύ έντερο επενδύεται με ένα στρώμα επιθηλιακών κυττάρων διατεταγμένα με προεξοχές. Αναπληρώνονται συχνά από βλαστικά κύτταρα που διαιρούνται για να διατηρείται το παχύ έντερο υγιές.

«Το επιθήλιο του παχέος εντέρου είναι σαν ένας ιμάντας μεταφοράς», αναφέρει ο Χαντ. «Χρειάζονται πέντε ημέρες για να ταξιδέψουν τα κύτταρα για να αποβληθούν. Ουσιαστικά φτιάχνετε ένα ολόκληρο νέο παχύ έντερο κάθε πέντε ημέρες».
Το σύστημα των ποντικιών κατέρρευσε από τη ζάχαρη

Το προστατευτικό στρώμα των κυττάρων εξαφανίστηκε εντελώς σε ορισμένα ζώα, γεμίζοντας το παχύ έντερο με αίμα και κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος. Αυτό δείχνει ότι η ζάχαρη μπορεί να έχει άμεσο αντίκτυπο στο παχύ έντερο, αντί η βλάβη να εξαρτάται από το μικροβίωμα του εντέρου, όπως πίστευε αρχικά η ομάδα.

Για να συγκρίνουν τα ευρήματα με το ανθρώπινο παχύ έντερο, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν καλλιέργειες εντέρου σε μέγεθος παπαρουνόσπορου. Διαπίστωσαν ότι όσο αυξάνονταν οι συγκεντρώσεις ζάχαρης, αναπτύσσονταν λιγότερες καλλιέργειες, γεγονός που υποδηλώνει ότι η ζάχαρη εμποδίζει την κυτταρική διάσπαση.

«Διαπιστώσαμε ότι τα βλαστικά κύτταρα διαιρούνταν πολύ πιο αργά παρουσία ζάχαρης – πιθανότατα πολύ αργά για να επιδιορθώσουν τη βλάβη στο παχύ έντερο», τονίζει ο Χαντ.

«Το άλλο παράξενο πράγμα που παρατηρήσαμε ήταν ότι ο μεταβολισμός των κυττάρων ήταν διαφορετικός. Αυτά τα κύτταρα συνήθως προτιμούν να χρησιμοποιούν λιπαρά οξέα, αλλά αφού αναπτύχθηκαν σε συνθήκες υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη, φάνηκε να εγκλωβίζονται στη χρήση ζάχαρης».

Ο Χαντ υποστηρίζει ότι τα ευρήματα αυτά μπορεί να αποτελέσουν κλειδί για την ενίσχυση των υφιστάμενων συνδέσεων μεταξύ των ζαχαρούχων ποτών και των χειρότερων αποτελεσμάτων της ΙΦΝΕ.