Για δύο ώρες και τριάντα οκτώ λεπτά, ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Τοντ Φιλντ μας προσκαλεί στον κόσμο της Λύντια Ταρ. Για αυτές τις δύο ώρες και τριάντα οκτώ λεπτά όχι μόνο κρατά την προσοχή μας, αλλά μας αιχμαλωτίζει. Ο Φιλντ σκηνοθετεί με τόση ακρίβεια, δύναμη και επιδεξιότητα που κάθε καρέ της ταινίας είναι από μόνο του ένα έργο τέχνης. Αριστοτεχνικό, βεβαίως, και το σενάριό του. Τόσο μελετημένο και αληθοφανές, που έκανε πολλούς να ανατρέξουν στο google για να μάθουν πράγματα για την πρωταγωνίστρια Λύντια Ταρ, η οποία, βεβαίως, δεν είναι υπαρκτό πρόσωπο. Ίσως η καλύτερη μελέτη χαρακτήρων των τελευταίων ετών. Ακόμα και μετά από δύο ώρες και τριάντα οκτώ λεπτά, ήθελα να συνεχίσει κι άλλο η ιστορία.
Η Λύντια Ταρ είναι ένα σύμβολο εξουσίας και εναπόκειται σε εμάς να αποφασίσουμε αν αξίζει ή όχι την εξουσία που κατέχει. Τη συναντάμε στο απόγειο της καριέρας της και παρακολουθούμε τη σταδιακή πτώση της – αν και η τελική έκβαση της ιστορίας είναι ανοικτή σε ερμηνείες. Ο χαρακτήρας της δεν αποζητά την συμπάθεια μας, ωστόσο, ανεξάρτητα από το αν την αγαπάμε ή την μισούμε, έχει την απόλυτη αφοσίωσή μας: Σε έναν κόσμο γεμάτο ρομπότ -όπως επαναλαμβάνει η ίδια- αυτή είναι ένα ζωντανό πλάσμα με πάθη και αδυναμίες. Η Λύντια έχει αναμφισβήτητα ελαττώματα κι όμως διαισθανόμαστε κάτι λυτρωτικό μέσα της, καταλαβαίνουμε πως πρέπει να φανεί αντάξια της δύναμής της, όπως το λιοντάρι στη ζούγκλα. Η ταινία μας δείχνει τον αντίκτυπο και τις συνέπειες των πράξεων της και μας αφήνει ελεύθερους να σχηματίσουμε τη δική μας γνώμη για την αντίληψη της σχετικά με την εξουσία. Σε δηλώσεις της, εξάλλου, η ίδια η Κέιτ Μπλάνσετ είπε: «Είναι μια πολύ προκλητική ταινία και θα προκαλέσει πολλές έντονες αντιδράσεις στον κόσμο. Αυτό που θέλαμε να κάνουμε ο σκηνοθέτης Τοντ Φιλντ και εγώ ήταν να δημιουργήσουμε μια πραγματικά ζωντανή συζήτηση. Επομένως, δεν υπάρχουν σωστές ή λάθος απαντήσεις στα έργα τέχνης».
Όλο το καστ είναι σωστά επιλεγμένο, αλλά νομίζω ότι όλοι ξέρουμε σε ποιον ανήκει πραγματικά αυτή η ταινία. Η Κέιτ Μπλάνσετ, η οποία έχει ήδη μια από τις πιο εντυπωσιακές και παραγωγικές καριέρες υποκριτικής όλων των εποχών, είναι στα καλύτερά της ως Λύντια Ταρ. Καμία άλλη ηθοποιός δεν θα μπορούσε να την είχε παίξει. Είναι δύσκολο να πεις κάτι που δεν έχει ήδη ειπωθεί για αυτήν, αλλά είναι πραγματικά τόσο δυνατή η ερμηνεία της, ώστε εξαφανίζεται πλήρως κι εξ ολοκλήρου στον ρόλο. Στην ουσία δεν υπήρχε καθόλου η Κέιτ Μπλάνσετ σε αυτή την ταινία, παρά μόνο η Λύντια Ταρ. Η Νίνα Χος, ως η σύζυγος της Ταρ, είναι επίσης εξαιρετική. Αν και ο χαρακτήρας της δεν έχει την δυναμική παρουσία της πρωταγωνίστριας, η Χος συμβαδίζει ερμηνευτικά με την Μπλάνσετ και της προσφέρει το κατάλληλο πεδίο για να ενσαρκώσει την πολυπλοκότητα της Ταρ.
Δεν με έχει ενθουσιάσει τόσο πολύ μια ταινία εδώ και πολύ καιρό. Σίγουρα προσφέρεται για πολλαπλή θέαση, μιας και υπάρχουν πράγματα που θα αντιληφθείς σε δεύτερη ή και σε τρίτη προβολή. Ο Τοντ Φιλντ, μετά την δεκαεξάχρονη κινηματογραφική απουσία του, επέστρεψε και έδωσε την καλύτερη ταινία της καριέρας του. Αναμφισβήτητα, πρόκειται για την ταινία της χρονιάς – μαζί με τα «Πνεύματα του Ινίσεριν». Δεν είναι και μικρό πράγμα, εξάλλου, ο Μάρτιν Σκορσέζε να σχολιάζει για αυτήν πως πρόκειται για μια ταινία που έφερε ξανά «λιακάδα» στις σκοτεινές μέρες που ζει ο κινηματογράφος κατά τον ίδιο.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΑΙΝΙΑΣ:
ΗΠΑ, Γερμανία, 2022

Παραγωγή: Τοντ Φιλντ, Αλεξάντρα Μίλσαν, Σκοτ Λάμπερτ
Σκηνοθεσία: Τοντ Φιλντ
Σενάριο: Τοντ Φιλντ
Φωτογραφία: Φλόριαν Χοφμάιστερ
Μοντάζ: Μόνικα Βίλι
Μουσική: Χιλντούρ Γκουνταντότιρ
Πρωταγωνιστούν: Κέιτ Μπλάνσετ, Νοεμί Μερλάντ, Νίνα Χος
Διάρκεια: 158 λεπτά
Παίζεται τώρα στα Options Veso Mare (Ακτή Δυμαίων 17, Πάτρα)
Πέμπτη, αίθουσα 5 / 18:50
Παρασκευή, αίθουσα 5 / 18:50
Σάββατο, αίθουσα 5 / 16:20
Κυριακή, αίθουσα 5 / 16:20
Δευτέρα, αίθουσα 5 / 18:50
Τρίτη, αίθουσα 5 / 18:50
Τετάρτη, αίθουσα 5 / 18:50