Ο τρόπος που τρώτε μπορεί να έχει αντίκτυπο στο πόσο γρήγορα γερνάτε – τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά. Η διατροφή σας, η πρόσληψη θρεπτικών συστατικών και οι επιλογές του τρόπου ζωής συνδέονται με την πρόωρη γήρανση.

Ωστόσο, υπάρχει ένας τεράστιος ένοχος που μπορεί να επιταχύνει τη γήρανση. Αυτός ο συνήθης ύποπτος προκαλεί χαλάρωση του δέρματός σας και επηρεάζει αρνητικά την καρδιαγγειακή σας υγεία, όπως αναφέρει το vita.

Το δικαστήριο της επιστήμης έκρινε τη ζάχαρη ένοχη για την κατηγορία της πρόωρης γήρανσης.
Μας γερνάει στ’ αλήθεια γρηγορότερα η ζάχαρη;

Όταν τρώτε τροφές που διασπώνται σε γλυκόζη, όπως ψωμί, ζυμαρικά, κράκερ, μπισκότα και γλυκά, το σάκχαρο στο αίμα σας αυξάνεται για να παρέχει στο σώμα σας καύσιμα που θα οδηγηθούν στα κύτταρα για να χρησιμοποιηθούν για ενέργεια.

Αν έχετε μια διατροφή με πολύ υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη και υδατάνθρακες και με λίγη σωματική δραστηριότητα, τότε η προκύπτουσα αύξηση του σακχάρου στο αίμα μπορεί να παραμείνει υψηλότερη για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Αυτό μπορεί να προκαλέσει βλάβες στους ιστούς του σώματος και πρόωρη γήρανση.

Τα τελικά προϊόντα προχωρημένης γλυκοποίησης (AGEs) σχηματίζονται όταν η γλυκόζη συνδέεται με μια πρωτεΐνη ή ένα λίπος μέσα στον ιστό. Τα AGEs προάγουν τη φλεγμονή μέσα στους ιστούς του σώματος. Δεσμεύονται στα κύτταρα και μεταβάλλουν τόσο τη δομή όσο και τη λειτουργία τους.

Υψηλότερα επίπεδα AGEs σχηματίζονται με υψηλότερα επίπεδα σακχάρων στο αίμα. Το βλέπουμε αυτό στον διαβήτη τύπου 2, στον προδιαβήτη και σε όσους έχουν ανεξέλεγκτα σάκχαρα στο αίμα.
Η σχέση μεταξύ ζάχαρης και γήρανσης

Τα υπερβολικά σάκχαρα στη διατροφή σας οδηγούν στην πρόωρη γήρανση. Αυτό είναι πιο ορατό στο δέρμα σας, καθώς μπορείτε να δείτε τις ρυτίδες και τη χαλάρωση, σε αντίθεση με τις βλάβες στο εσωτερικό του σώματός σας, τις οποίες δεν μπορούμε να δούμε.

Η ζάχαρη μπορεί να βλάψει το δέρμα όταν η γλυκόζη συνδέεται με το κολλαγόνο και την ελαστίνη μέσα στο δέρμα, σχηματίζοντας AGEs. Το κολλαγόνο είναι σημαντικό για τη δημιουργία της δομικής ακεραιότητας του δέρματος.

Όταν σχηματίζονται AGEs, το κολλαγόνο αλλοιώνεται δομικά. Αυτό οδηγεί σε έναν όρο που είναι γνωστός ως «sugar sag». Ο σχηματισμός AGEs εντός του δέρματος μειώνει την παραγωγή κολλαγόνου.

Επιταχύνει τη γήρανση του δέρματος, οδηγώντας σε απώλεια ελαστικότητας, λεπτές γραμμές, ρυτίδες και μειωμένη ροή αίματος. Δεν είναι μόνο μέσα στο δέρμα που η γλυκόζη συνδέεται με τις πρωτεΐνες και τα λίπη για να δημιουργήσει AGEs.

Τα υψηλά κυκλοφορούντα σάκχαρα στο αίμα δημιουργούν AGEs μέσα σε διάφορους ιστούς, συμπεριλαμβανομένων των νεύρων και των αιμοφόρων αγγείων. Τα AGEs έχουν ενοχοποιηθεί για μια σειρά άλλων χρόνιων παθήσεων, όπως η σκλήρυνση των αρτηριών, το Αλτσχάιμερ και η χρόνια πνευμονική πάθηση, η ΧΑΠ.
Πώς να επιβραδύνετε την πρόωρη γήρανση μέσω της διατροφής σας

Η γλυκόζη έχει εξέχοντα ρόλο στο σχηματισμό των AGEs και στην επιτάχυνση της γήρανσης. Η προσαρμογή της διατροφής σας μπορεί να βοηθήσει στη μακροζωία. Δείτε πώς μπορείτε να αντιστρέψετε τις βλάβες της ζάχαρης και να επιβραδύνετε την πρόωρη γήρανση:
Διατροφή πλούσια σε αντιοξειδωτικά

Τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά θα μπορούσαν να μειώσουν τον ρυθμό με τον οποίο σχηματίζονται τα AGEs. Σε αυτές περιλαμβάνονται τα βατόμουρα, τα σμέουρα, το κόκκινο λάχανο, τα παντζάρια, το σπανάκι, τα καρύδια, το σκόρδο, τα πεκάν, η κανέλα, το γαρύφαλλο, το μπαχάρι και η ρίγανη.

Η ρεσβερατρόλη είναι η χρωστική ουσία που βρίσκουμε στη φλούδα των κόκκινων σταφυλιών και των βατόμουρων. Έρευνες έχουν δείξει τα προστατευτικά αποτελέσματα της συμπληρωματικής χορήγησης ρεσβερατρόλης κατά της παραγωγής AGEs και της βλάβης του DNA.
Έλεγχος των σακχάρων στο αίμα

Υπάρχει άμεση σχέση μεταξύ των επιπέδων των κυκλοφορούντων σακχάρων στο αίμα και της επιτάχυνσης της γήρανσης. Η διατροφή σας αποτελεί πηγή γλυκόζης, η οποία οδηγεί σε υψηλότερα επίπεδα κυκλοφορούντων σακχάρων στο αίμα και στο σχηματισμό AGEs.

Η μείωση της πρόσληψης ζάχαρης από τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε γλυκαντικά, καθώς και του φορτίου υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη που φέρουν οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες, όπως το ψωμί, τα ζυμαρικά, τα μπισκότα, τα δημητριακά πρωινού και τα κέικ, μπορεί να οδηγήσει σε σταθεροποίηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα και σε μείωση των AGEs.
Διαλειμματική νηστεία

Οι τρέχουσες έρευνες δείχνουν ότι όσοι δεν τρώνε συνέχεια τείνουν να ζουν περισσότερο. Ένας τρόπος για να επιτευχθεί αυτό είναι μέσω της χρονικά περιορισμένης διατροφής ή της διαλείπουσας νηστείας.

Η τακτική της διαλειμματικής νηστεία, ενεργοποιεί τους μεγαλύτερους μύες σας να γίνουν πιο ευαίσθητοι στην ινσουλίνη και να τραβήξουν τη γλυκόζη από την κυκλοφορία του αίματος Αυτό βοηθά στη ρύθμιση των σακχάρων στο αίμα και στην αύξηση της ευαισθησίας στην ινσουλίνη.

Οι περίοδοι της νηστείας μπορούν επίσης να ενεργοποιήσουν τα γονίδια μακροζωίας. Αυτά αποτελούν έναν τομέα αυξανόμενου ενδιαφέροντος στην έρευνα για την ηλικία. Τα γονίδια μακροζωίας ενεργοποιούνται όταν έχετε χαμηλά επίπεδα ινσουλίνης.

Αντίθετα, τα υψηλά επίπεδα ινσουλίνης μπλοκάρουν την ενεργοποίηση των γονιδίων μακροζωίας. Έτσι, το να τρώτε μέσα σε ένα παράθυρο οκτώ ωρών θα μπορούσε να βελτιώσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα σας, να βελτιστοποιήσει την ευαισθησία στην ινσουλίνη καθώς και να ενεργοποιήσει το γονίδιο της μακροζωίας.