Το Επιμελητήριο Αχαϊας με την συνεργασία του Αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Παπαθανάση, οργάνωσε την Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2022, ευρεία σύσκεψη με την συμμετοχή Υπουργών, Γενικών Γραμματέων, Διοικητών Οργανισμών και εκπροσώπων παραγωγικών τάξεων της περιοχής μας. Αποτελεί δε ιδιαίτερη τιμή για την περιοχή μας, η παρουσία της μεγάλης συμμετοχής Κυβερνητικών παραγόντων που για πρώτη φορά ιστορικά γίνεται, το οποίο καταδεικνύει και το ουσιαστικό ενδιαφέρον της κυβέρνησης.

Κατά την διάρκεια της σύσκεψης εκφράστηκαν οι απόψεις όπως και αιτήματα των παραγωγικών φορέων που συμμετείχαν και στην συνέχεια οι Υπουργοί και οι Γενικοί Γραμματείς που συμμετείχαν, τοποθετήθηκαν στα θέματα αρμοδιότητας τους που αφορούν και την περιοχή μας αλλά και έδωσαν απαντήσεις επί των θεμάτων που ετέθησαν.

Οι Υπουργοί που συμμετείχαν ήταν οι κ.Παπαθανάσης, Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άκης Σκέρτσος Υπουργός Επικρατείας, κ.Πλακιωτάκης, Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, κ.Βασίλης Κικίλιας Υπουργός Τουρισμού κ. , κ. Σκυλακάκης, Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών, , η κ. Ασημίνα Γκάγκα, Αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας , ο κ. Βεσυρόπουλος, Υφυπουργός Οικονομικών, κ. Γιώργος Καραγιάννης, Υφυπουργός Υποδομών, ο κ. Άγγελος Συρίγος, Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, ο κ. Ταγαράς, Υφυπουργός Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος .   

 Στο κυβερνητικό κλιμάκιο επίσης συμμετείχαν Γενικοί Γραμματείς, κ. Κυριαζής, Έρευνας και Καινοτομίας, κ. Γραφάκος Συντονισμού διαχείρισης Αποβλήτων, κ. Κοντογεώργης, Συντονισμού, κ. Αναγνωστόπουλος, Εμπορίου και Προστασίας καταναλωτή, και ο κ. Ζερβός, Προγραμμάτων ΕΤΠΑ και Ταμείου Συνοχής, όπως και ο πρόεδρος της ΔΥΠΑ κ. Πρωτοψάλτης.

Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αχαϊας έθεσε τρείς πυλώνες που θα συνεισφέρουν μαζί με τα λοιπά έργα υποδομής, ουσιαστικά στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής μας, όπως νέα ζώνη καινοτομία, νέο εμπορικό λιμάνι και Αυτοκινητοδρόμιο Αχαϊας.

Οι εκπρόσωποι των παραγωγικών φορέων που συμμετείχαν ήταν οι Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Δυτικής Ελλάδος κ.Αϊβαλής, Πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου κ. Παππάς, Πρόεδρος του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου κ. Πετρόπουλος, Πρόεδρος του ΣΕΒ Πελ/σου και Δυτικής Ελλάδος κ. Μπάρλος, Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΠΑ κ. Τσώνης, Ταμίας του ΟΕΒΕΣΝΑ κ. Κάπας, Πρόεδρος Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Πελ. Και Δυτ. Ελλάδος κ. Βαγενάς, Πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών γραφείων κ. Τελώνης, Πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πατρών κ. Ζαφειρόπουλος, Πρόεδρος του ΣΚΕΑΝΑ κ. Γιατράς, Πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου κα Μαστοράκου και ο Πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου κ. Ζούπας.

Τέλος είναι ιδιαίτερα σημαντικό να επισημάνουμε πως η Διοίκηση του Επιμελητηρίου δέχθηκε τα συγχαρητήρια, από το σύνολο των συμμετεχόντων για την άρτια διοργάνωση.


Η ομιλία Μαρλαφέκα

Κυρίες και Κυρίοι Υπουργοί
Κ Γενικοί Γραμματείς
Κ Προέδροι Επιμελητήριων
Κ Προέδροι Φορέων
Κ Συνάδελφοι
Κυρίες και Κυρίοι
Σας ευχαριστούμε για την Τιμή που μας κάνετε με την επίσκεψη σας στην Αχαΐα και σας καλωσορίζω στο επιμελητήριο του νομού Αχαΐας στην καρδιά του Αχαϊκού επιχειρηματικού κόσμου που επί δεκαετίες στηρίζει τις τοπικές κοινωνίες αποτελώντας όχι μόνο τον αιμοδότη τους αλλά και την ίδια την οικογένεια τους.
Η Πάτρα, το τρίτο μεγαλύτερο αστικό κέντρο της χώρας, μια πρωτεύουσα με γεωοικονομική στρατηγική θέση, ένας κόμβος που διασταυρώνει οδικές, θαλάσσιες, αλλά και στο άμεσο μέλλον και σιδηροδρομικές αρτηρίες, (πολύ σύντομα θέλουμε να πιστεύουμε), αξίζει την πραγματοποίηση κάθε ονείρου όλων μας.
Όλων όσοι οραματιζόμαστε μια πόλη με αλματώδη αλλά σταθερή οικονομική ανάπτυξη.
Η Αχαΐα βρίσκεται σταθερά στην 23η θέση σε σύνολο 51 νομών, βάση του κατά κεφαλή ΑΕΠ. Η μακροχρόνια δε οικονομική υστέρηση αποτυπώνεται σε επίπεδο Περιφέρειας που βρίσκεται στην 7η θέση σε σύνολο των 13ον , βάσει του ΑΕΠ, και στην 10η θέση βάσει του κατά κεφαλή ΑΕΠ. Όλα αυτά είναι στοιχεία της μελέτης που διενεργήθηκε από την ICAP για λογαριασμό της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.
Παράλληλα θα πρέπει να αναφέρω πως η πανδημία το 2020 οδήγησε σε μείωση του ποσοστού των κερδοφόρων επιχειρήσεων στον νομό Αχαΐας από το 57% του συνόλου το 2019 στο 33% το 2020, ενώ σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία το 2021 το μερίδιο των κερδοφόρων αυξήθηκε σε 40%. Για το 22 η πρόβλεψη είναι πολύ δυσοίωνη ισως μιλάμε και για μονοψήφιο αριθμό.
Η Πάτρα, διαδραμάτισε καθ' όλη αυτή την περίοδο σημαντικό ρόλο στο οικονομικό γίγνεσθαι της Ελλάδας, ως βασικούς πόλος ανάπτυξης.
Σήμερα η Πάτρα και κατά επέκταση η Αχαΐα, χρειάζεται να επαναπροσδιορίσει το ρόλο της στα πλαίσια της περιφερειακής ολοκλήρωσης πέρα από μια τυπική αστική περιοχή και να παίξει καθοριστικότερο οικονομικό, πολιτικό και πολιτιστικό ρόλο ως ΤΡΙΤΟΣ ΠΟΛΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΤΗ ΧΩΡΑ .
Για αυτό λοιπόν θέλω να επισημάνω τρείς ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΕΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΕΣ που κατά την άποψη μας θα συμβάλλουν καθοριστικά σε αυτή την αναπτυξιακή κατεύθυνση
ΖΩΝΗ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑΣ
Στην παγκόσμια κοινότητα οι Ζώνες Καινοτομίας λειτουργούν ως μαγνήτες για μεγάλες και μικρές επιχειρήσεις ή τμήματα έρευνας και ανάπτυξης μεγάλων επιχειρήσεων που για να πετύχουν χρειάζονται :συνεργασίες, υψηλού επιπέδου διοικητικά και επιστημονικά στελέχη και ένα υποστηρικτικό χρηματοοικονομικό και φορολογικό περιβάλλον.
Μια Ζώνη Καινοτομίας είναι: Ένα σύγχρονο εργαλείο επιστημονικής, τεχνολογικής και επιχειρηματικής ανάπτυξης μιας περιοχής αλλά και της χώρας ολόκληρης. Μια περιοχή που προσφέρεται για την εγκατάσταση καινοτόμων επιχειρήσεων και ερευνητικών φορέων με καινοτομικές δράσεις που αναπτύσσονται ραγδαία βασιζόμενοι κυρίως στις συνέργειες συμβάλλοντας στην οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής αλλά και την συγκράτηση του πληθυσμού ,ιδιαίτερα των νέων ανθρώπων .
Λαμβάνοντας υπόψη: Την γεωγραφική θέση και γεωπολιτική σημασία της Πάτρας και την διάθεση του Επιμελητηρίου Αχαΐας ,αλλά και όλων των ανοικτών στην καινοτομία φορέων της περιοχής , να προχωρήσει και να ενισχύσει με όλα τα μέσα την διασύνδεση γνώσης και επιχειρηματικότητας . Την ύπαρξη στην Πάτρα της κρίσιμης ακαδημαϊκής και ερευνητικής μάζας Την ύπαρξη μεγάλου αριθμού τεχνολογικών επιχειρήσεων που αναζητούν πλέον κοινό τόπο χωροταξικής αναφοράς , ζωτική προϋπόθεση εξέλιξης και προοπτικής, ολόκληρου του τοπικού τεχνολογικού οικοσυστήματος . Την μοναδική στην χώρα μέχρι το 2021, με την καθοριστική συμβολή του επιμελητηρίου Αχαΐας , από τα κάτω, πρώτης συνεργατικής και διασυνδετικής πρωτοβουλίας που εκφράζεται μέσα από το PATRASIQ ( 8η Έκθεση τον Μάιο του 2023 ) Την ύπαρξη ικανών στελεχών για τη λειτουργία Τμημάτων Έρευνας και Ανάπτυξης μεσαίων και μεγάλων επιχειρήσεων , spin-off εταιριών κλπ.
κ Πρωθυπουργέ θεωρούμε πλέον ότι έχουν ωριμάσει οι συνθήκες ώστε στην Πάτρα να ιδρυθεί η 2Η Ζώνη καινοτομίας της Χώρας !
Τα οφέλη της επένδυσης ειναι η η δημιουργία ενός βιώσιμου και ισχυρού οικοσυστήματος καινοτομίας οι συνέργειες και ανάπτυξη κοινών προϊόντων μεταξύ των επιχειρήσεων η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας η αναβάθμιση των υφιστάμενων καινοτόμων επιχειρήσεων η Συνεργασία μεταξύ ερευνητών / εργαστηρίων και επιχειρήσεων η Διευκόλυνση ίδρυσης νέων καινοτόμων επιχειρήσεων και η προσέλκυση R&D Hubs και ξένων επενδύσεων (FDI)
Ενδεικτικά προς ενίσχυση της όλης πρωτοβουλίας και επιβεβαίωσης των δυνατοτήτων της περιοχής μας να αναφερθεί και η ήδη εκπεφρασμένη πρόθεση της GOOGLE για επένδυση στο χώρο της τεχνητής νοημοσύνης που θα μπορούσε να μας συμπεριλάβει ,οπότε θα πρέπει να είμαστε ανοιχτοί και έτοιμοι.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΛΙΜΑΝΙΟΥ
Στο σημείο αυτό θέλω να επισημάνω πως το εμπορικό λιμάνι, θεωρείται από τον Επιχειρηματικό κόσμο του Δυτικού άξονα, θέμα κυρίαρχης προτεραιότητας και προϋπόθεση για την οικονομική ανάκαμψη της περιοχής μας. Να σημειώσω πως το εμπορικό λιμάνι της Πάτρας με οδική και σιδηροδρομική σύνδεση, είναι ένα έργο που θα αναμορφώσει παραγωγικά και οικονομικά την περιοχή της Δυτικής Ελλάδος. Το λιμάνι της Πάτρας ανήκει στα Διευρωπαϊκά δίκτυα, και έχει τριπλό χαρακτήρα (επιβατηγό-εμπορικό-τουριστικό), το δε εμπορικό είναι πολυχρηστικό, καθώς όμως στερείται σύγχρονου εμπορικού λιμένα, το μεγαλύτερο μέρος των μεταφορών με containers διακινείται μέσω του Πειραιά. Σύμφωνα με στοιχεία του Επιμελητηρίου μας. σήμερα οι εξαγωγικές επιχειρήσεις-βιομηχανίες από την Δυτική Ελλάδα -εξάγουν τα προϊόντα τους από το λιμάνι του Πειραιά με πάνω από 15000 containers ετησίως. -επίσης εισάγουν πρώτες ύλες με πάνω από 8000 containers ετησίως. Με πολύ μεγάλο κόστος χερσαίας μεταφοράς.
Το μεταφορικό κόστος αποτελεί σημαντικό στοιχείο του συνολικού κόστους και επηρεάζει άμεσα την ανταγωνιστικότητα. Υπάρχουν δε προϊόντα που είναι χαμηλής αξίας ανά μονάδα η άλλα που είναι ελαφριά στα οποία το μεταφορικό κόστος είναι κυρίαρχο. Τα στοιχεία που συγκεντρώσαμε σε άμεση επαφή με 48 βιομηχανίες, συνηγορούν πως το έργο της μεταφοράς θα διπλασιασθεί, από την εξυπηρέτηση επιχειρήσεων που βρίσκονται σε περιοχές εντός και εκτός της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος.
Καθώς αν γίνει το εμπορικό λιμάνι:
θα μεταφέρουν στην περιοχή μας τις παραγωγικές τους μονάδες, πολλές επιχειρήσεις θα επαναφέρουν στην περιοχή παραγωγικές μονάδες που έχουν μεταφερθεί σε άλλες περιοχές λόγω της μη ύπαρξης Εμπορικού λιμανιού. θα διπλασιάσουν την παραγωγή τους ήδη λειτουργούσες μονάδες.
Από τα ανωτέρω εκτεθέντα προκύπτει πως ένα και μόνο έργο θα αυξήσει τις θέσεις εργασίας μόνο στην ΒΙΠΕ τουλάχιστον κατά 50% και όχι μόνο. θα δημιουργήσει τις συνθήκες για την ίδρυση και λειτουργία νέων επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων και θα κάνει ελκυστική την περιοχή μας για προσέλκυση νέων επενδύσεων στην μεταποιητική δραστηριότητα. Τέλος έχει υπολογισθεί ότι μόνο αυτό το έργο θα προκαλέσει την ανάγκη για χωροθέτηση επέκτασης της ΒΙΠΕ Πατρών.
ΕΥΡΕΣΗ ΕΠΕΝΔΥΤΗ ΚΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΙΟΥ
Κλείνοντας θα ήθελα να αναφερθώ σε ενα επενδυτικό όραμα για την Αχαΐα το Αυτοκινητοδρόμιο της Πάτρας. Πρόκειται για μία πολύμετοχική εταιρεία στην οποία συμμετέχουν κατα κυριο λόγο το Επιμελητήριο Αχαΐας αλλά και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Περιφέρειας Δ.ΕΛΛΑΔΟΣ, ο Δήμος Πατρέων αλλα και ο Δήμος Ερυμάνθου.

Η εταιρεία είναι ιδιοκτήτης έκτασης 1.148 στρεμμάτων ( 18 χιλιόμετρα από την πόλη της Πάτρας), Χαλανδρίτσα του Δήμου Ερυμάνθου, στην οποία έχει προγραμματιστεί η κατασκευή Αυτοκινητοδρομίου προδιαγραφών F1 και πίστας cart διεθνών προδιαγραφών και έχει εξασφαλίσει, ολες τις προβλεπόμενες άδειες που απαιτούνται καθώς και επιχορήγηση από τον αναπτυξιακό νόμο.
Τα πλεονέκτηματα μια τετοιας επένδυσης ειναι τα εξης:
.
Εξειδικευμενα Πανεπιστήμια με ηλεκτρικά και αγωνιστικά αυτοκίνητα
Υπηρεσίες Υγείας
Ξενοδοχεία.
Βιομηχανική Ζώνη σε απόσταση 6 χλμ. από το Αυτοκινητοδρόμιο
Ήπιες κλιματολογικές συνθήκες, ιδανικές για λειτουργία Αυτοκινητοδρομίου καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους.

Ο σχεδιασμός εκμετάλλευσης είναι εξωστρεφής και στοχεύει εκτός από Εθνικούς Αγώνες Αυτοκινήτου & Μοτοσυκλέτας , στην παροχή Υπηρεσιών σε ένα σύγχρονο αυτοκινητοδρόμιο προδιαγραφών F1 σε αγωνιστικές ομάδες κυρίως της Βόρειας Ευρώπης & κατασκευαστές αγωνιστικών αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών με χαμηλό κόστος ενοικίασης και πολύ καλές καιρικές συνθήκες (268 ημέρες ηλιοφάνειας ανά έτος) για να εκπαιδεύσουν πιλότους, να τεστάρουν οχήματα, κινητήρες, ελαστικά, αναρτήσεις και όλες τις αναγκαίες βελτιώσεις που απαιτούνται για τα σύγχρονα αγωνιστικά αυτοκίνητα.

Είμαι απολύτως βέβαιος πως γνωρίζετε σε απόλυτο βαθμό και στηρίζετε , τις προσπάθειες που καταβάλουμε για την εύρεση επενδύτη για ένα σπουδαίο και απόλυτα ώριμο έργο στην περιοχή μας. Εδώ όμως θα πρέπει να επισημάνω ότι στην προσπάθεια αυτή έχουμε συμπαραστάτη και τον υφυπουργό Αθήτισμού Λευτέρη Αυγενάκη.