Για ακόμα μια φορά η Αχαΐα αποκλείεται από την πολυπόθητη ανάπτυξη…

Όπως όλοι γνωρίζουμε οι μεταφορές υποστηρίζουν όλες τις οικονομικές δραστηριότητες μιας περιοχής όπως το εμπόριο, τον τουρισμό, τη βιομηχανία, την αγροτική ανάπτυξη και την βιώσιμη αξιοποίηση των φυσικών πόρων.
Η δημιουργία διαδρόμων πολυτροπικών(συνδυασμένων) μεταφορών, δηλαδή διαδρόμων που διασυνδέουν δίκτυα οδών (ειδικά Αυτοκινητοδρόμων),αεροδρομίων λιμανιών και σιδηροδρόμων δίνουν προστιθέμενη αξία σε όλους τους τομείς ανάπτυξης.
 Το διεθνές αεροδρόμιο των Ιωαννίνων που παραδόθηκε αναβαθμισμένο το 2018 παρουσίασε το 2019 25% αύξηση επιβατών.Η επικείμενη κατασκευή του Αυτοκινητοδρόμου Ιωάννινα-Κακαβιά προσφέρει στο Αεροδρόμιο την απαιτούμενη ασφαλή γρήγορη ποιοτική και άνετη πρόσβαση με το σύνολο της ευρείας περιοχής Ιωαννίνων-Ηπείρου-Αλβανίας.Παράλληλα τα εκτελούμενα γειτονικά οδικά έργα(Νέοι Ανισόπεδοι και Ισόπεδοι Κόμβοι,ευρεία αναβάθμιση Περιφερειακής οδού και λεωφόρου Νιάρχου κα) συμπληρώνουν το «παζλ» μιας επιτυχημένης εφαρμογής Συνδυασμένων Μεταφορών(ΣΜ) με αναβάθμιση του αεροδρομίου σε συγκοινωνιακό κόμβο.
 Το διεθνές αεροδρόμιο της Καλαμάτας παρουσιάζει σταθερή άνοδο επιβατών και αριθμού πτήσεων.Η αναμενόμενη συμβασιοποίηση του οδικού έργου Αεροδρόμιο-Πύλος θα το αναδείξει σε άλλο ένα παράδειγμα καλής εφαρμογής ΣΜ.
 Το διεθνές Αεροδρόμιο του Ακτίου διεκδικεί το ρόλο του Αεροδρομίου της Δυτικής Ακτής της Ελλάδας αποτελώντας Συγκοινωνιακό Κόμβο μεγάλων οδικών αξόνων που λειτουργούν (Ιονία Οδός),κατασκευάζονται (Αμβρακία-Ακτιο,Βόνιτσα-Λευκάδα)προγραμματίζονται(Αρτα-Πρέβεζα,Πρέβεζα-Ηγουμενίτσα).Η επιτυχημένη μέχρι τώρα λειτουργία του,αναμένεται να το οδηγήσει σε εντυπωσιακούς ρυθμούς ανάπτυξης.Το εγγυάται η υψηλή οδική συνδεσιμότητα και η γειτνίαση με παραλιακές περιοχές σημαντικού φυσικού πλούτου.
 Η διεκδίκηση και η κατασκευή νέου οδικού άξονα υψηλής ποιότητας Λεύκτρο(Μεγαλόπολη)-Αρχ.Ολυμπία «παρακάμπτουν» το τμήμα Πύργος-Καλό Νερό-η κατασκευή του οποίου απαγορεύτηκε με Απόφαση του ΣτΕ-μετατρέπει τη Μεγαλόπολη σε «Διαμετακομιστικό Κόμβο» μεταξύ των σπουδαιότερων αρχαιολογικών χώρων της Πελοποννήσου(Επικούρειος Απόλλωνας, Αρχαία Μεσσήνη Αρχ.Θέατρο Μεγαλόπολης,Μυστράς).Αν και όπως φαίνεται η μελέτη για το τμήμα Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα ανατέθηκε τώρα στην Ολυμπία Οδό, είναι αυτό αρκετό για να «βάλει» την Αχαΐα στο σωστό «δρόμο»;
Φαίνεται ότι όλοι γύρω από την Αχαΐακαλπάζουν σε μια νέα εποχή ευκαιριών και ανάπτυξης με την Αχαΐανα παραμένει στάσιμη.
Το αεροδρόμιο του Αράξου αν και διαθέτει πολλά πλεονεκτήματα δεν έχει αναπτυχθεί, περιμένοντας μια έξυπνη συνδυασμένη αξιοποίησή του.Η πρόσβαση στο πολιτικό αεροδρόμιο του Αράξου από τον αυτοκινητόδρομο Πατρών -Πύργουπραγματοποιείται από τον ανισόπεδο κόμβο Κάτω Αχαγιάς και από τον ανισόπεδο κόμβο Βάρδας επί του ίδιου δρόμουσε απόσταση περί τα 22 χλμ. Σήμερα το αεροδρόμιο συνδέεται με την υφιστάμενηΕθνική Οδό μέσω της ευρύτερης περιοχής του οικισμού Λάππα.
Είναι προφανές ότι οι θέσεις των ανισόπεδων κόμβων ευνοούν πρωτίστως τις οικιστικές περιοχές και δευτερευόντως την πρόσβαση στο Αεροδρόμιο.
Η ανάδειξη του αεροδρομίου του Αράξου σε αναπτυξιακό εργαλείο και πυλώνα συνδυασμένων μεταφορών (αεροπλάνο, όχημα, πλοίο, τρένο) έχει ως βασική προϋπόθεση την ποιοτική πολλαπλή και αξιόπιστη οδική του πρόσβαση.
Η έλλειψη κουλτούρας συνεργασίας και κοινού στόχου των φορέων και των προσώπων που τους εκπροσωπούν, προσπαθώντας μόνο να γίνουν αρεστοί, χωρίς να ενημερώνουν σωστά τους πολίτες υπονομεύουν το μέλλον της Αχαΐας.
Ο Άραξος, καθώς βρίσκεται στη ζώνη διέλευσης του Μπλε διαδρόμου (Αδριατικής-Ιονίου) με αρχή την Τεργέστη και τέλος το λιμάνι της Καλαμάτας, μπορεί να αξιοποιήσει τα οφέλη που προσφέρει ο διάδρομος που στοχεύει ιδιαίτερα στις μεγάλες αναπτυξιακές δυνατότητες των συνδυασμένων μεταφορών.
Η Αχαΐαμοιάζει να έχει αφεθεί σαν όλα αυτά να μην την αφορούν.Έχει χαθεί ήδη πολύς χρόνος.Με βήμα γοργό να προλάβουμετις εξελίξεις.
 (στο κείμενο παρατίθενται στοιχεία από τις επικαιροποιημένες τεχνικές εκθέσεις του Αυγούστου 2022).