Πολλοί τα ονομάζουν ακρίδες ή ακόμα και κουνούπια! Θα έπρεπε όμως να τα λέμε "οι φύλακες άγγελοι" των ελληνικών δασών, καθώς από το 1999 αποτελούν το game changer στις μεγάλες πυρκαγιές που ξεσπούν στην ελληνική επικράτεια.


Οι πορτοκαλί σιλουέτες των ελικοπτέρων Έρικσον, είναι γνώριμες πλέον στο ελληνικό κοινό και την ελληνική ύπαιθρο. Η κανονική τους ονομασία είναι S64 Air Crane. Πρόκειται για την πολιτική έκδοση στρατιωτικού ελικοπτέρου των ΗΠΑ που στην δεκαετία του 1970, κυκλοφόρησε ως Skycrane, με σκοπό όχι την πυρόσβεση, αλλά την μεταφορά βαριών φορτίων, όπως μεγάλοι κορμοί δένδρων από τα ψηλά βουνά της Αμερικανικής ηπείρου. Όταν αγοράστηκε αρχικά από τον ιδρυτή της Erickson, Jack Erickson, το ελικόπτερο προήλθε από την Sikorsky. Ο σκοπός για τον Jack Erickson στην αγορά του αεροσκάφους ήταν να φορτώσει ξυλεία από τα βουνά. Άλλωστε, ο πατέρας του Erickson, ήταν ιδιοκτήτης μιας εταιρείας υλοτομίας. Τα χρόνια πέρασαν και το 1992 τα δικαιώματα για το ελικόπτερο πέρασαν στην Erickson και δημιουργήθηκε το Aircrane. Σχεδιάστηκε η δεξαμενή πυρόσβεσης και το αποτέλεσμα το βλέπουμε κάθε καλοκαίρι στους ελληνικούς ουρανούς.



Η Erickson και η Ελλάδα

Η έδρα της εταιρίας βρίσκεται 6.300 μίλια μακριά από την Αθήνα, στο Πόρτλαντ των ΗΠΑ. Και όμως, όπως σημειώνει στην ιστοσελίδα της η εταιρία, "ενώ υπάρχει μια γεωγραφική απόσταση μεταξύ των δύο τοποθεσιών, ο Erickson έχει δεσμευτεί βαθιά για τη χώρα της Ελλάδας με εναέρια πυρόσβεση. Οι λόγοι αυτής της δέσμευσης περιλαμβάνουν - την ιστορία της χώρας, της γης και του λαού".

Η σχέση αυτή ξεκίνησε το 1999 με ένα αεροσκάφος που έκανε την παρθενική του εμφάνιση στην Ελλάδα. Μάλιστα ήταν και το πρώτο ελικόπτερο που διέθετε την "προβοσκίδα" για υδροληψία, το Sea Snorkel. Κάθε χρόνο η σχέση αυτή γινόταν όλο και ποιο στενή. Άλλωστε το ελικόπτερο, χρόνο με το χρόνο, κέρδιζε όλο και περισσότερο την εμπιστοσύνη των Ελλήνων. Έτσι φέτος τα Έρικσον, ή "Αφροδίτες" όπως τα αποκαλούν στην Πυροσβεστική, που επιχειρούν στην χώρα, έχουν ξεπεράσει τα δέκα, που είχαμε το 2021. Είναι χαρακτηριστικό ότι πέρυσι τα Έρικσον στην Ελλάδα, περισσότερες από 1.800 ώρες πτήσεις, κάνοντας 19.200 ρίψεις νερού. Συνολικά έριξαν 64 εκατομμύρια λίτρα νερού στις φλόγες που κατέτρωγαν πέρυσι τα ελληνικά δάση.



Πετώντας με Erickson

Πώς είναι όμως να πετάς σε μια φωτιά με ένα Έρικσον; Ο Αχαιός Άλκης Παρασκευόπουλος πετούσε με τα Έρικσον και στην προσωπική του σελίδα στο fb, παραθέτει μια ιστορία, που έχει χαραχτεί στη μνήμη του.
"Καλοκαίρι του 2016. Είναι Κυριακή πρωί και οι ζωές μερικών άγνωστων μεταξύ τους ανθρώπων θα ξεκινούσε νορμάλ σαν μία κανονική Κυριακή αλλά κατά το μεσημεράκι θα άλλαζε για πάντα.

Το ελικόπτερό μας φτάνει μετά από μία ώρα πάνω από την εστία και φυσικά μόλις την αντικρίζουμε καταλαβαίνουμε ότι δεν είναι μία εύκολη φωτιά. Ο Ντόν λέει χαρακτηριστικά, "αυτή θα μας πάρει μέρες παιδιά είναι μεγάλη..!!!" Πάνω από την φωτιά επιχειρούσαν πάνω από 15 εναέρια ταυτόχρονα.
Τα Έριξον παίρνουν νερό από ένα εγκαταλελειμμένο νταμάρι, το οποίο στο κέντρο του είχε μία μεγάλη γούρνα με νερό. Τα Καναντέρ έπαιρναν κυριολεκτικά μπροστά από το αεροδρόμιο της Ελευσίνας. Οταν τα Καναντέρ έφευγαν για υδροληψία οι Αφροδίτες, έμπαιναν και αυτά με την σειρά τους για στοχευμένες βολές ακριβείας. Έχουμε κάνει την βολή μας και πάμε για νερό. Επιστρέφουμε. Το ελικόπτερο μας πλέον αιωρείται στην άκρη περιμένοντας τα Καναντέρ να ολοκληρώσουν και κοιτώντας από το παράθυρό μου θα δω ένα απίστευτο θέαμα. Το πρώτο Καναντέρ είναι σχεδόν πάνω από την φωτιά και το τελευταίο στην σειρά είναι στο αεροδρόμιο της Ελευσίνας και όλα μαζί έρχονται. Δεν περνάει ένα λεπτό και την σιωπή μας θα διακόψει ο ασύρματος γιατί έχει συμβεί το αδιανόητο. Ένα από τα Καναντέρ μπήκε για βολή και δεν βγήκε από την άλλη πλευρά….!!! Ο ασύρματος παίρνει κυριολεκτικά φωτιά. "Τι συμβαίνει Άλκη;" με ρωτά ο Τζέφ, καθώς αυτός πλέον είναι στα αριστερά (Κυβερνήτης) και ο Ντόν στα δεξιά. Παιδιά έχουμε ένα Καναντέρ στο έδαφος μέσα στην φωτιά. "Οδήγησέ μας εκεί Άλκη" λέει ο Τζέφ, μιας και εγώ είχα την απόλυτη εικόνα εκείνη την στιγμή. Δεν είναι ότι ευκολότερο να κάνεις κατάδειξη στόχου επάνω από μία τεράστια φωτιά ενώ είσαι δεμένος σε ένα κάθισμα ανάποδα μέσα από το ελικόπτερο, αλλά τα καταφέρνω και τα παιδιά μετά από μερικά δευτερόλεπτα βλέπουν το Καναντέρ στο έδαφος με την άτρακτό του σχεδόν άθικτη αλλά με τον αριστερό κινητήρα να έχει πάρει φωτιά. Ο Τζέφ ευθυγραμμίζει το ελικόπτερο πάνω από το πεσμένο αεροπλάνο και αφήνει την πρώτη βολή (4,5 με 5 τόνους νερό) επάνω στον φλεγόμενο κινητήρα. Ο Ντόν μου βάζει τις φωνές αν μπορώ να διακρίνω κάποια κίνηση από τους ιπταμένους ή κάτι άλλο. "Αρνητικόν" φωνάζω και την ίδια στιγμή χτυπάει το τηλ από το κέντρο και με ρωτάνε τι συμβαίνει? Αναμείνατε τους λέω και το ελικόπτερο έχει κάνει μία κλειστή στροφή και τώρα αφήνει το υπόλοιπο φορτίο (3,5 με 4 τόνους νερό) επάνω στην άτρακτο. Από το κέντρο με ρωτάνε αν είδα τους ιπταμένους..!!! "Γιατί είναι ακόμα μέσα;" ρωτάω.. "Δεν γνωρίζουμε μου λένε…. Κάντε κάτι σας παρακαλούμε…!!!" Κάναμε ότι καλύτερο μπορούσαμε στην δεδομένη στιγμή απαντάω. Η Αφροδίτη Ανδραβίδας είναι από πίσω μας και κάνει ακριβώς το ίδιο μοτίβο (2 βολές) και μετά την δεύτερη βολή ακούω ότι καλύτερο είχα ακούσει μέχρι εκείνη την στιγμή από τον συνάδελφο. Βλέπω τους ιπταμένους να βγαίνουν από το αεροπλάνο. Δείχνουν να είναι καλά….!!! Μεταφέρω στους δικούς μου τα ευχάριστα νέα και τώρα υπάρχει μία ευχάριστη ατμόσφαιρα μέσα στο πιλοτήριο για το υπόλοιπο της πτήσης. Οι επίγειοι πυροσβέστες πέρασαν μέσα από τις φλόγες και προσέγγισαν τους 2 ιπταμένους και τους τράβηξαν μακριά από τον κίνδυνο.

Δεν κατάλαβα τι πραγματικά είχε γίνει παρά μόνο όταν προσγειωθήκαμε στην Ελευσίνα για καύσιμα μετά από μία περίπου ώρα και ήρθαν συνάδελφοι των παιδιών και μας έλεγαν ευχαριστούμε…. Πραγματικά δεν είχα καταλάβει τι σημασία είχαν για εκείνα τα δύο παιδιά αυτές οι δύο αρχικές βολές μας και πόσο κρίσιμα ήταν ακόμα και τα δευτερόλεπτα."


Η κατάσβεση του Καναντέρ