Περίπου 250 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο έχουν ήπια έως σοβαρή απώλεια όρασης.

Γνωρίζατε ότι η υγεία των ματιών σας συνδέεται άμεσα με την υγεία της καρδιάς και των αιμοφόρων αγγείων;

Αυτά που τρώμε και πίνουμε μπορούν να έχει μόνιμο αντίκτυπο τόσο στην καρδιαγγειακή υγεία όσο και στην όρασή μας.
Τροφές που κάνουν κακό στην υγεία των ματιών
Ψωμί και ζυμαρικά

Οι ερευνητές έχουν συνδέσει τους απλούς υδατάνθρακες, όπως εκείνους που βρίσκονται στο άσπρο ψωμί και τα ζυμαρικά, με αυξημένη πιθανότητα εκφύλισης ωχράς κηλίδας (AMD), μια κύρια αιτία απώλειας όρασης στους ηλικιωμένους. Ο λόγος; Ο οργανισμός αφομοιώνει γρήγορα αυτόν τον τύπο υδατανθράκων. Αυτό προκαλεί αύξηση του σακχάρου στο αίμα. Για να αποφευχθεί αυτό, οι ειδικοί προτείνουν να αντικαταστήσετε το λευκό ψωμί και τα ζυμαρικά με αντίστοιχα προϊόντα ολικής αλέσεως.

Επεξεργασμένα κρέατα

Τα χοτ ντογκ, το μπέικον και τα αλλαντικά είναι γεμάτα νάτριο. Το πολύ αλάτι μπορεί τελικά να οδηγήσει σε υψηλή αρτηριακή πίεση (υπέρταση). Στα μάτια, αυτό μπορεί να προκαλέσει:

Υπερτασική αμφιβληστροειδοπάθεια: Βλάβη των αιμοφόρων αγγείων που προκαλεί θολή όραση, ή απώλεια όρασης
Χοριοειδοπάθεια: Συσσώρευση υγρού κάτω από τον αμφιβληστροειδή
Νευροπάθεια: Απόφραξη της ροής του αίματος, που σκοτώνει τα νεύρα και προκαλεί απώλεια όρασης

Προσπαθήστε να περιορίσετε την κατανάλωση νατρίου το πολύ στα 2.300 χιλιοστόγραμμα την ημέρα.
Τηγανητά φαγητά

Τα τρόφιμα που τηγανίζονται σε τρανς λιπαρά αυξάνουν τα επίπεδα της LDL («κακής») χοληστερόλης και οδηγούν σε καρδιακές παθήσεις, εγκεφαλικό επεισόδιο και διαβήτη τύπου 2. Δημιουργούν επίσης ελεύθερες ρίζες, οι οποίες μπορούν να βλάψουν και να σκοτώσουν τα κύτταρα. Όλα αυτά συνδέονται με την οφθαλμική νόσο (AMD και διαβητική αμφιβληστροειδοπάθεια). Καταπολεμήστε τις ελεύθερες ρίζες τρώγοντας φρούτα και λαχανικά με βιταμίνη C, όπως εσπεριδοειδή, ντομάτες και κόκκινες πιπεριές.
Μαγειρικά έλαια

Μια σημαντική μελέτη πριν από 30 χρόνια συνέδεσε την υπερβολική ποσότητα λινολεϊκού οξέος, έναν τύπο ακόρεστου λίπους, με μεγαλύτερη πιθανότητα AMD. Μπορείτε να το βρείτε σε ηλιέλαιο, καλαμποκέλαιο, σογιέλαιο και σησαμέλαιο.

Οι ειδικοί προτείνουν μαγειρικά έλαια με λιγότερα από 4 γραμμάρια κορεσμένων λιπαρών ανά κουταλιά της σούπας. Μείνετε μακριά από αυτά με υδρογονωμένα έλαια και τρανς λιπαρά.
Έτοιμα προς κατανάλωση τρόφιμα

Τα προσυσκευασμένα τρόφιμα (π.χ. σούπα, σάλτσα ντομάτας και κονσερβοποιημένα προϊόντα) έχουν συχνά υψηλές ποσότητες νατρίου (έως και 75% της προτεινόμενης ημερήσιας ποσότητας). Η μικρότερη κατανάλωση από αυτά τα τρόφιμα μπορεί μειώνει τις πιθανότητες για υπέρταση και τα σχετικά προβλήματα στα μάτια. Όταν ψωνίζετε, αναζητήστε εκδόσεις με “χαμηλό νάτριο”, ή “χωρίς αλάτι” των αγαπημένων σας φαγητών. Προσθέστε τα δικά σας μπαχαρικά και βότανα για φυσική ενίσχυση της γεύσης.
Ζαχαρούχα ποτά

Τα αναψυκτικά, τα ενεργειακά ποτά και άλλα ζαχαρούχα ποτά είναι γεμάτα ζάχαρη (μερικές φορές 7 έως 10 κουταλάκια του γλυκού ανά συσκευασία). Όλη αυτή η ζάχαρη αυξάνει τις πιθανότητες για διαβήτη τύπου 2 και καρδιακές παθήσεις. Αυτό μπορεί να οδηγήσει και σε οφθαλμικές παθήσεις, όπως η διαβητική αμφιβληστροειδοπάθεια και η AMD.
Αλκοόλ

Αν και δεν είναι τροφή, το αλκοόλ είναι κάτι που οι ειδικοί συνδέουν με παθήσεις των ματιών. Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να οδηγήσει σε καταρράκτη σε μικρότερη ηλικία, μια κοινή πάθηση που προκαλεί μια θολή περιοχή στους φακούς των ματιών σας.
Καφεΐνη

Η καφεΐνη μπορεί να αυξήσει την πίεση στο εσωτερικό του ματιού (ενδοφθάλμια πίεση). Μελέτες δείχνουν ότι αυτή η πίεση αυξάνεται σε άτομα με γλαύκωμα, ή οφθαλμική υπέρταση, που είχαν καταναλώσει καφεΐνη. Αν η ενδοφθάλμια πίεση αυξηθεί πολύ μπορεί να προκαλέσει απώλεια όρασης και τύφλωση.