Κάτι παραπάνω από τραγικά είναι τα πράγματα με την ακρίβεια στα εστιατόρια, στις ταβέρνες, στα μαγειρεία και γενικότερα στα καταστήματα με κουζίνα, τόσο για τον επαγγελματία, όσο και για τον καταναλωτή.

Ο επαγγελματίας από τη μία βλέπει τις αυξήσεις στις πρώτες ύλες και στην ενέργεια να συνεχίζονται και να μην έχουν τέλος. Ο καταναλωτής από την άλλη βλέπει μια έξοδο για ένα φαγητό σε ένα κουτούκι, σε μία ταβέρνα ή ακόμα και σε ένα μπαρ - εστιατόριο να τείνει να γίνει ένα είδος πολυτελείας.

Είναι και οι δύο θύματα μιας κατάστασης που έχει ξεκινήσει εδώ και μήνες ως αποτέλεσμα της μετά πανδημίας εποχής που φαίνεται ότι έχει αλλάξει τα πάντα όλα σε σύγκριση με πριν.

Σύμφωνα με τον ταμία του διοικητικού συμβουλίου ΣΚΕΑΝΑ και γνωστό επαγγελματία της εστίασης, Δημήτρη Φάκαλο, το κόστος παραγωγής ενός πιάτου, από τη στιγμή που φτιάχνεται μέχρι να φτάσει στα τραπέζι του πελάτη, έχει ανέβει αρκετά.

«Η ακρίβεια για τον επαγγελματία έχει διπλή κατεύθυνση. Από την μια οι πρώτες ύλες, από την άλλη η ενέργεια. Το υγραέριο έχει ανέβει σε σύγκριση με πριν και για να φτιάξεις ένα μπιφτέκι ή μια μπριζόλα το κόστος ενέργειας έχει πάρει μια άνοδο αρκετά μεγάλη.  

Αν λάβουμε υπόψη μας τις μεγάλες αυξήσεις που υπάρχουν σε πρώτες ύλες, όπως για παράδειγμα το ηλιέλαιο και γενικότερα τα έλαια που έχουν ανέβει τέσσερις φορές, το κόστος παραγωγής ψηλώνει ακόμα περισσότερο».

Πάνω από 55% στις πρώτες ύλες

Σύμφωνα με τον κ. Φάκαλο ειδικότερα στις πρώτες ύλες υπάρχει μία αύξηση σε σύγκριση με πριν που κατά μέσο όρο ξεπερνάει το 55% με 60%.

«Ένα κομμάτι ελιάς από μοσχάρι για παράδειγμα έχει φτάσει για τον επαγγελματία από τα 5,50 ευρώ +ΦΠΑ, στα 7,80 +ΦΠΑ. Οπότε οι αυξήσεις που φαίνονταιστον καταναλωτή κρύβουν από πίσω τους δεκάδες ακόμα αυξήσεις για ένα μαγαζί που ξεκινούν από το κόστος ενέργειας και φτάνουν στις πρώτες ύλες και στις προμήθειες τροφίμων».

Μαζί με αυτές τις αυξήσεις θα πρέπει να υπολογιστούν η άνοδος που έχουν πάρει οι συσκευασίες και οι αυξήσεις στα καύσιμα όταν μιλάμε για έτοιμο φαγητό delivery, ενώ στις σερβιρόμενες υπηρεσίες υπάρχει φυσικά και η αύξηση του ρεύματος για ένα μαγαζί που θέλει να προσφέρει στον πελάτη του το ανάλογο περιβάλλον για να περάσει καλά (από φωτισμό μέχρι και θέρμανση ή και κλιματισμό).

Ο κόσμος βγαίνει πλέον μόνο Σάββατο

Όλες αυτές οι αυξήσεις έχουν τις επιπτώσεις τους στην αγοραστική δύναμη των καταστημάτων. «Η πτώση της κίνησης, αλλά και η μείωση σε τζίρους για την κάθε επιχείρηση σε σύγκριση με το 2019 είναι μεγάλη.

Ας μην μπούμε σε ποσοστά και αριθμούς αφού για παράδειγμα στην μείωση των τζίρων θα πρέπει να υπολογίσουμε και τις ανατιμήσεις στα είδη που έχουν μεγαλώσει το κόστος για μια επιχείρηση».

Η ουσία είναι ότι όλη αυτή την κατάσταση δεν την πληρώνει ο καταναλωτής ή πελάτης μόνος του, αλλά την πληρώνει στον ίδιο βαθμό ή και σε μεγαλύτερο ο επαγγελματίας και η επιχείρηση του. Η ακρίβεια έχει πλέον καθιερώσει την εξής τάση στην εστίαση:

«Τα Σάββατα τα μπαρ, τα εστιατόρια, οι ταβέρνες και γενικότερα τα καταστήματα εστίασης γεμίζουν από κόσμο. Οι Παρασκευές έχουν και αυτές μία δύναμη, μικρότερη όμως σε σύγκριση με πριν από την πανδημία.

Όμως οι καθημερινές έχουν νεκρωθεί εντελώς. Ο κόσμος δεν βγαίνει πλέον τις μέρες αυτές και περιμένει τα Σάββατα για την έξοδο του, στην καλύτερη περίπτωση. Κι αυτό είναι κάτι που φαίνεται δεν θα αλλάξει για αρκετό καιρό…».