Στα τέλη του 2024 με αρχές του 2025 αναμένεται να ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, ένα από τα μεγάλα οδικά έργα της χώρας που πέρασε από 40 κύματα μέχρι να ξεκινήσει η κατασκευή του.

Το έργο του αυτοκινητοδρόμου έχει λάβει το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ώστε να ενταχθεί στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού (Vinci, Ελλάκτωρ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΑVAX) που κατασκεύασε και εκμεταλλεύεται το δρόμο Κόρινθος- Πάτρα, έχει κυρωθεί από τη Βουλή, ενώ έχει εξασφαλιστεί και κοινοτική χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.

Ειδικότερα, ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 331 εκατ ευρώ, εκ των οποίων το 65% (215 εκατ) θα καλυφθεί από κρατική και κοινοτική χρηματοδότηση και το 35% (116 εκατ ευρώ) από κεφάλαια του παραχωρησιούχου, δηλαδή δάνεια και ίδια κεφάλαια.

Η κατασκευή του έργου θα γίνει από τις ελληνικές εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ και AVAX χωρίς τη συμμετοχή της γαλλικής Vinci που ηγείται της κοινοπραξίας παραχώρησης.

Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα έχει συνολικό μήκος 74,8 χλμ και έχει χωριστεί σε τρία τμήματα: Από Μιντιλόγλι έως Καραίικα (0-21ο χλμ.) που θα κατασκευαστεί από την AVAX, από Καραίικα έως Γαστούνη (22ο – 54ο χλμ.) που θα κατασκευαστεί από την Ακτωρ, και από Γαστούνη έως Πύργο (53ο – 74,8ο χλμ.) που θα κατασκευαστεί από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Δυσκολία παρουσιάζουν τα πρώτα 13 χιλιόμετρα του δρόμου, καθώς θα κατασκευάζονται πάνω στον υφιστάμενο δρόμο (διαπλάτυνση) χωρίς να σταματήσει η κυκλοφορία. Τα υπόλοιπα 61,8 χλμ έχουν χαραχθεί εκτός της υφιστάμενης εθνικής οδού.

Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος θα διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά ρεύμα, με Λωρίδα Εκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), οι οποίες θα διαχωρίζονται από κεντρική νησίδα. Περιλαμβάνει οκτώ κόμβους και ημικόμβους στο Μιντιλόγλι (έναρξη έργου), ΒΙΠΕ (7ο χλμ.), Κάτω Αχαΐα (17ο χλμ.), Βάρδα (33ο χλμ.), Κυλλήνη (46ο χλμ.), Γαστούνη (53ο χλμ.), Αμαλιάδα (62ο χλμ.) και Πύργο (73ο χλμ.).

Θα περιλαμβάνει επίσης δύο μετωπικούς σταθμούς διοδίων, στο 8ο χλμ. (ανάμεσα στους κόμβους ΒΙΠΕ και Κάτω Αχαΐας) και στο 67ο χλμ. (ανάμεσα στους κόμβους Αμαλιάδας και Πύργου), καθώς και δύο πλευρικούς, στους κόμβους Κάτω Αχαΐας και Αμαλιάδας. Επίσης, θα διαθέτει δύο Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) στο 21ο και 72ο χιλιόμετρο. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί μετά από 40 μήνες με τον χρόνο της διαδρομής Πάτρα-Πύργος να μειώνεται κατά μισή ώρα.

Ο πιο αιματοβαμμένος δρόμος στην χώρα

Η Πατρών-Πύργου, μετά την ολοκλήρωση της Κορίνθου- Πατρών το 2017, είναι ο πιο αιματοβαμμένος δρόμος στη χώρα, ίσως και στην Ευρώπη. Μόνο την τριετία 2016-2018 καταγράφηκαν 37 θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα, στα οποία έχασαν τη ζωή τους 43 άνθρωποι, περίπου μία χαμένη ζωή κάθε μήνα.

Στο ίδιο χρονικό διάστημα, υπήρξαν 11 σοβαρά και 124 ελαφρά τραυματίες.

Συνολικά την τελευταία δεκαετία στο συγκεκριμένο οδικό άξονα, έχουν σημειωθεί 106 θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα και έχουν χάσει τη ζωή τους 130 άνθρωποι. Επίσης έχουν σημειωθεί συνολικά 41 σοβαρά τροχαία με 75 σοβαρά τραυματίες.

Βασικές αιτίες θεωρούνται το κακό οδόστρωμα (έλλειψη συντήρησης), οι ισόπεδοι κόμβοι, παράνομες ανασφαλείς εισόδους και εξόδους στο δρόμου, ο προβληματικός σχεδιασμός του έργου του 1980 και η έλλειψη προσωπικού λειτουργίας.

Τα οφέλη του έργου

H κατασκευή του τμήματος Πάτρα – Πύργος όπως αναφέρουν οι τοπικοί φορείς θα προσφέρει ευκολία στην οδική πρόσβαση περιοχών που σήμερα είναι αποκλεισμένες και θα δώσει στην Ηλεία τη δυνατότητα να αναδιατάξει το τουριστικό και γενικότερα το αναπτυξιακό περιβάλλον της.

Κάτι τέτοιο θα έχει ως αποτέλεσμα την οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική σύγκλιση της Ηλείας με τους άλλους δύο Νομούς της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, καθώς η ύπαρξη ενός νέου σύγχρονου οδικού δικτύου συχνά συμπαρασύρει και άλλες δομές στην υγεία, την παιδεία και τον τουρισμό (π.χ. ημερήσια πρόσβαση στον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας από Αθήνα).

Όπως δήλωσε πρόσφατα και η εκτελεστική αντιπρόεδρος, Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ, αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού “Η κατασκευή του τμήματος Πάτρας – Πύργου της Ολυμπίας Οδού θα συμβάλει στην ανάπτυξη των σχετικών περιοχών και των οικονομικών δραστηριοτήτων στις περιοχές αυτές.

Η εν λόγω απόφαση επιτρέπει στην Ελλάδα να στηρίξει την κατασκευή αυτής της σημαντικής υποδομής, η οποία αποτελεί μέρος του διευρωπαϊκού οδικού δικτύου και η οποία αναμένεται επίσης να βελτιώσει σημαντικά τις συνθήκες οδικής ασφάλειας στην περιοχή”.