Πράσινο φως έδωσε το Συμβούλιο της Επικρατείας για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό της Μαρίνας Βουλιαγμένης που θα γίνει σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα, έτσι ώστε να είναι «παγκόσμιας εμβέλειας, αντάξια μιας μητροπολιτικής Ριβιέρας, όπως είναι η Αθηναϊκή, ικανή να προσελκύει κορυφαίους επισκέπτες σε διεθνές επίπεδο», όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά οι σύμβουλοι Επικρατείας.

Στη Μαρίνα Βουλιαγμένης, που αποτελεί κομμάτι του εμβληματικού συγκροτήματος του «Αστέρα» Βουλιαγμένης στη χερσόνησο του Λαιμού Βουλιαγμένης, έχουν ξεκινήσει ήδη τα έργα αναβάθμισης με ένα εκτεταμένο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 48 εκατ. ευρώ.

Σύμφωνα με έρευνα μιας από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως ελεγκτικές εταιρείες (Big Four), μετά την αναμόρφωσή της η Μαρίνα Βουλιαγμένης θα βρίσκεται στο top 3 με τις μαρίνες με τις υψηλότερες προδιαγραφές στην Ευρώπη για την καλύτερη λύση και ασφάλεια ελλιμενισμού (homeport) θαλαμηγών στην ευρύτερη ζώνη της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.

Η νέα μαρίνα, μεταξύ των άλλων, θα μπορεί να φιλοξενεί 59 σκάφη αναψυχής τύπου super yachts και mega yachts, ενώ θα έχει ελικοδρόμιο, πολυτελείς εγκαταστάσεις κ.λπ.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας απασχόλησε η αναβάθμιση των εγκαταστάσεων της Μαρίνας Βουλιαγμένης, μετά από αίτηση έξι κατοίκων της Βουλιαγμένης. Οι κάτοικοι ζητούν να ανασταλεί και να ακυρωθεί η από 8.12.2020 υπουργική απόφαση με την οποία εγκρίθηκαν αφενός η χωροθέτηση της μαρίνας, αφετέρου οι περιβαλλοντικοί όροι της αναβάθμισης και του εκσυγχρονισμού των λιμενικών και χερσαίων υποδομών, αλλά και η συνολική λειτουργία του τουριστικού λιμένα. Η Μαρίνα Βουλιαγμένης καταλαμβάνει χερσαία έκταση 51.955 τ.μ. και θαλάσσια 110.013 τ.μ.

Αντίθετα, παρέμβαση υπέρ της εκτέλεσης των έργων ανάπλασης, αναβάθμισης, εκσυγχρονισμού κ.λπ. των τουριστικών λιμενικών εγκαταστάσεων της εν λόγω μαρίνας κατέθεσαν στο ΣτΕ ο Δήμος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης και η εταιρεία Αστήρ Μαρίνα, η οποία έχει αναλάβει το όλο έργο.

Το Ε’ Τμήμα του ΣτΕ με την υπ’ αριθμ. 43/2022 απόφαση της Επιτροπής Αναστολών (πρόεδρος η κυρία Μαργαρίτα Γκορτζολίδου και εισηγήτρια η κυρία Αγγελική Μίντζια) απέρριψε την αίτηση αναστολής των κατοίκων, κρίνοντας όλους τους ισχυρισμούς τους αβάσιμους και αόριστους και έκανε λόγο για «γενικόλογες αναφορές, χωρίς οποιαδήποτε επιστημονική τεκμηρίωση».

Υπογραμμίζεται, ακόμη, ότι «δεν συντρέχει λόγος δημοσίου συμφέροντος συνιστάμενος στην προστασία του φυσικού (εν προκειμένω θαλάσσιου), οικιστικού ή πολιτιστικού περιβάλλοντος που επιβάλλει τη χορήγηση της αιτούμενης αναστολής, τα δε περί του αντιθέτου προβαλλόμενα είναι απορριπτέα ως αβάσιμα».

Σε άλλο σημείο το ΣτΕ επισημαίνει:
«Δεν προκύπτει ότι από την εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης (σ.σ.: υπουργικής απόφασης) προκαλούνται ιδιαίτερα δυσμενείς και ασυνήθεις μη αναστρέψιμες επιπτώσεις στο περιβάλλον οι οποίες δεν έχουν ληφθεί υπόψη κατά το στάδιο της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης του επίμαχου τουριστικού λιμένα. Με τα δεδομένα αυτά, η Επιτροπή Αναστολών κρίνει ότι δεν συντρέχει νόμιμος λόγος χορήγησης της αιτούμενης αναστολής εκτέλεσης της προσβαλλόμενης πράξης».

Το σημαντικότερο όμως είναι ότι οι σύμβουλοι Επικρατείας, πλέον των άλλων, απέρριψαν την αίτηση αναστολής των κατοίκων, καθώς έκριναν ότι οι ισχυρισμοί τους «δεν παρίστανται προδήλως βάσιμοι, ώστε να δικαιολογείται εξ αυτού του λόγου η χορήγηση της αιτουμένης αναστολής». Δηλαδή το ΣτΕ εκτιμά ότι οι νομικοί ισχυρισμοί των κατοίκων δεν θα μπορούν να σταθούν κατά την εξέταση της κύριας αίτησης ακύρωσης που έχουν καταθέσει για το ίδιο θέμα και αναμένεται να συζητηθεί τον ερχόμενο Μάιο.
Οι κάτοικοι, μεταξύ των άλλων, υποστηρίζουν ότι από τις επιχώσεις στη θαλάσσια περιοχή (99,5 στρέμματα) και τις εκσκαφές-βυθοκορήσεις στον πυθμένα (27 στρέμματα) επέρχονται υποβάθμιση και επιδείνωση του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής.

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν οι σύμβουλοι Επικρατείας με βάση τα στοιχεία που έχουν προσκομιστεί στο δικαστήριο, προκύπτει ότι ο νέος σχεδιασμός αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού της επίμαχης μαρίνας «ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις του θαλάσσιου τουρισμού με σκάφη αναψυχής και προβλέπει δε την πλήρη αξιοποίηση της θαλάσσιας ζώνης της μαρίνας, καθώς και τη βέλτιστη ανάπτυξη της χερσαίας ζώνης της, με στόχο τη διαμόρφωση μιας μαρίνας υψηλών προδιαγραφών και κορυφαίας ποιότητας και αισθητικής, σύμφωνα με τα πλέον προηγμένα διεθνή πρότυπα, προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος».

Ταυτόχρονα, συνεχίζει το ΣτΕ, «ο εν λόγω νέος σχεδιασμός εντάσσεται σε μια ολοκληρωμένη ανάπτυξη που περιλαμβάνει μια παγκόσμιας εμβέλειας μαρίνα-προορισμό, σε συνέργεια με το κορυφαίας κλάσης ξενοδοχειακό τουριστικό συγκρότημα του “Αστέρα” Βουλιαγμένης, με στόχο τη δημιουργία ενός μοναδικού πόλου τουρισμού και αναψυχής, αντάξιου μιας εξαιρετικής μητροπολιτικής Ριβιέρας, όπως η Αθηναϊκή, ικανού να προσελκύσει τους κορυφαίους επισκέπτες σε διεθνές επίπεδο».
Σύμφωνα με τη μελέτη που έχει προσκομιστεί στο δικαστήριο, στη νέα Μαρίνα Βουλιαγμένης προβλέπεται η δυνατότητα ελλιμενισμού 59 σκαφών αναψυχής τύπου super yachts και mega yachts, εκ των οποίων τα 46 θα είναι κάτω των 40 μέτρων, τα πέντε θα είναι έως 45 μέτρα, άλλα τόσα έως 50 μέτρα, τα δύο έως 60 μέτρα και ένα σκάφος άνω των 70 μέτρων.

Ακόμη, προβλέπονται ελικοδρόμιο, τράπεζες, εμπορικά καταστήματα, καταστήματα παροχής υπηρεσιών, υπεραγορές, εστιατόρια, αναψυκτήρια, αθλητικές εγκαταστάσεις, εγκαταστάσεις πώλησης και ενοικίασης ναυτιλιακών ειδών και αυτοκινήτων, εταιρείες για ενοικιάσεις και πωλήσεις σκαφών, τουριστικά πρακτορεία, γραφεία, λέσχη, περίπτερο-belvedere, κτίρια Λιμεναρχείου και Τελωνείου, βοηθητικοί και αποθηκευτικοί χώροι κ.λπ.