Υπολογίζεται ότι το 8% των παιδιών έχουν κάποια τροφική αλλεργία. Οι πιο συχνές τροφικές αλλεργίες αφορούν τα φιστίκια, το γάλα, τα οστρακοειδή και τους ξηρούς καρπούς. Αυτές οι τροφές μαζί με το αυγό, το ψάρι, τη σόγια και το σιτάρι, ευθύνονται για το 90% όλων των αντιδράσεων τροφικής αλλεργίας (μεταξύ παιδιών και ενηλίκων). Ενώ το παιδί σας μπορεί να ξεπεράσει την αλλεργία στο γάλα, το αυγό, τη σόγια ή το σιτάρι, οι τροφικές αλλεργίες στα φιστίκια, τους ξηρούς καρπούς, τα ψάρια και τα οστρακοειδή τείνουν να είναι δια βίου, όπως αναφέρει το imommy.

Τροφική αλλεργία Vs. Δυσανεξία

Μια τροφική αλλεργική αντίδραση συμβαίνει όταν το ανοσοποιητικό σύστημα επιτίθεται σε μια πρωτεΐνη τροφής που εκλαμβάνεται ως απειλή για το σώμα. Τα συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνουν κνησμό ή πρήξιμο του στόματος, του λαιμού, του προσώπου ή του δέρματος, δυσκολία αναπνοής, πόνο στο στομάχι, διάρροια, ναυτία ή έμετο. Μια σοβαρή τροφική αλλεργία μπορεί να είναι απειλητική για τη ζωή.

Η τροφική δυσανεξία δεν ενεργοποιεί το ανοσοποιητικό σύστημα και δεν είναι απειλητική για τη ζωή, ούτε είναι το ίδιο πράγμα με μια τροφική αλλεργία – αν και μπορεί να έχει παρόμοια συμπτώματα. Για παράδειγμα, ένα παιδί με αλλεργία στο γάλα πρέπει να αποφεύγει όλα τα γαλακτοκομικά προϊόντα, ενώ ένα παιδί με δυσανεξία στη λακτόζη (δεν έχει το ένζυμο για τη διάσπαση των φυσικών σακχάρων στο γάλα) αλλά όχι αλλεργία, ίσως να μπορεί να καταναλώνει μικρές ποσότητες γαλακτοκομικών.

Ο μόνος τρόπος για να αποτρέψετε μια τροφική αλλεργική αντίδραση είναι να αποφύγετε εντελώς το φαγητό και οποιοδήποτε προϊόν που μπορεί να το περιέχει ως συστατικό. Για να επιβεβαιώσετε μια τροφική αλλεργία και να αποφύγετε περιττούς διατροφικούς περιορισμούς, θα πρέπει να γίνει διάγνωση από γιατρό.

Πώς θα μειώσω τον κίνδυνο να αναπτύξει το παιδί μου τροφική αλλεργία

Αν και η τήρηση των παρακάτω συμβουλών διατροφής δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι ένα παιδί δεν θα αναπτύξει τροφική αλλεργία, μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του κινδύνου:

Προσέξτε ιδιαίτερα τις πρακτικές σίτισης κατά τα πρώτα χρόνια του παιδιού σας, ειδικά εάν ένας βιολογικός γονέας ή ένας αδερφός έχει διαγνωστεί με τροφική αλλεργία ή δυσανεξία.
Ο αποκλειστικός θηλασμός για τους πρώτους 3 έως 4 μήνες έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τη συχνότητα εμφάνισης ατοπικής δερματίτιδας και συριγμού στην πρώιμη ζωή, σε σύγκριση με τη διατροφή των βρεφών με γάλα αγελάδας. Η χρήση γάλακτος για βρέφη με βάση τη σόγια δεν φαίνεται να παίζει ρόλο στην πρόληψη των αλλεργιών.
Η καθυστέρηση της εισαγωγής στερεών τροφών πέρα ​​από την ηλικία των 4 έως 6 μηνών δεν φαίνεται να παρέχει σημαντική προστασία από την ανάπτυξη τροφικών αλλεργιών. Στην πραγματικότητα, πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι η καθυστέρηση της εισαγωγής δυνητικά αλλεργιογόνων τροφίμων μπορεί να αυξήσει ακόμη και τον κίνδυνο τροφικής αλλεργίας. Ωστόσο, άλλες στερεές τροφές πρέπει να εισάγονται πρώτα και μόνο όταν ένα παιδί είναι αναπτυξιακά έτοιμο.
Το Εθνικό Ινστιτούτο Αλλεργιών και Λοιμωδών Νοσημάτων και η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής συνιστούν την εισαγωγή τροφών που περιέχουν φιστίκια σε μορφές που είναι ασφαλείς για βρέφη από την ηλικία των 4 έως 6 μηνών, για να βοηθήσουν στην πρόληψη της αλλεργίας στα φιστίκια. Για βρέφη με σοβαρό έκζεμα ή αλλεργία στα αυγά, μπορεί να συνιστάται δοκιμή πριν από την εισαγωγή τροφών που περιέχουν φιστίκια, επομένως φροντίστε να συζητήσετε με τον γιατρό του παιδιού σας. Εάν οποιαδήποτε στιγμή το βρέφος σας αντιδράσει άσχημα σε ένα τρόφιμο, όπως ξαφνικά αναπτύξει μια δερματική πάθηση, συριγμό, έμετο ή υπερβολική διάρροια ή εάν έχετε οποιονδήποτε λόγο να υποψιάζεστε τροφική αλλεργία, καλέστε αμέσως τον παιδίατρό σας.

Κρατήστε το παιδί σας υγιές και ασφαλές εάν διαγνωστεί με τροφική αλλεργία

Μόλις ο παιδίατρος ή ο αλλεργιολόγος σας έχει δοκιμάσει και επιβεβαιώσει τις τροφικές αλλεργίες, πρέπει να είστε επιμελείς στην αποφυγή των τροφών που θα σας υποδείξει. Να διαβάζετε πάντα τις ετικέτες των τροφίμων και αν δεν είστε σίγουροι για κάποιο συστατικό, καλέστε τον κατασκευαστή για λεπτομέρειες. Εκπαιδεύστε την οικογένεια, τους φροντιστές και τους δασκάλους για τις αλλεργίες του παιδιού σας. Μερικοί άνθρωποι δεν γνωρίζουν πόσο σοβαρές μπορεί να είναι οι τροφικές αλλεργίες και μπορεί να μην καταλαβαίνουν ακόμη και μικροσκοπικές ποσότητες τροφής μπορεί να είναι πρόβλημα. Επιπλέον, φροντίστε να διδάξετε τα παιδιά για την αλλεργία. Τα παιδιά μπορούν να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη για την αποφυγή των τροφών που προκαλούν προβλήματα.

Συμβουλευτείτε έναν διατροφολόγο για να αναπτύξετε ένα υγιεινό διατροφικό πρότυπο αποφεύγοντας τα αλλεργιογόνα. Μπορεί να φαίνεται ευκολότερο να εξαλείψετε μια ολόκληρη ομάδα τροφίμων για μια συγκεκριμένη αλλεργία (π.χ. αποφυγή όλων των δημητριακών λόγω αλλεργίας στο σιτάρι), αλλά είναι σημαντικό να βρείτε υποκατάστατα (σε αυτήν την περίπτωση, άλλα δημητριακά) που θα δεχτούν τα παιδιά σας, ώστε να μπορούν να συνεχίσουν για να λάβουν όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζονται για να αναπτυχθούν.

Όταν τρώτε μακριά από το σπίτι, πακετάρετε μαζί σας εφεδρικά τρόφιμα, διαβάστε ιστότοπους εστιατορίων και αναζητήστε κοντινά παντοπωλεία πριν πάτε. Ως οικογένεια, πειραματιστείτε με εναλλακτικά υλικά και συνταγές για αγαπημένα πιάτα, ώστε το παιδί σας να μην αισθάνεται ότι περιμένει.

Μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να νιώσει ασφαλές και ενδυναμωμένο βρίσκοντας κατάλληλους τρόπους για να του διδάξετε πώς να συζητά και να διαχειρίζεται τις αλλεργίες, εκπαιδεύοντας και παρέχοντας σχέδια δράσης στους φροντιστές του και λαμβάνοντας κοινωνική και ψυχική υποστήριξη για όλη την οικογένειά σας.