Ήταν ένα σοκ για τη δημοτική αρχή η ακύρωση της εργολαβίας για την ανάπλαση της Κάτω Πόλης, δύο μέρες προτού πέσουν οι υπογραφές για την σύμβαση με τον ανάδοχο και το έργο θα ξεκινούσε μέσα στο πρώτο τετράμηνο του νέου έτους.

Η είδηση, σύμφωνα με πληροφορίες, είχε γίνει γνωστό στα γραφεία της Μαιζώνος, τουλάχιστον μία μέρα νωρίτερα πριν από την ανακοίνωσή που εξέδωσε ο Δήμος. Η εξέλιξη αυτή πάει ένα από τα πιο σημαντικότερα έργα του στρατηγικού φακέλου της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης του ΕΠΣΑ 2014-2020, τουλάχιστον έξι μήνες πίσω.

Όπως έγινε γνωστό από την εταιρεία που είχε αναλάβει το έργο η βασική αιτία για την ακύρωση της σύμβασης είχε να κάνει με την μεγάλη άνοδο των τιμών που έχουν πάρει τα οικοδομικά υλικά.

Επιπλέον το έργο της ανάπλασης της Κάτω Πόλης έχει σημαντικές απαιτήσεις με βάση τη μελέτη που έχει γίνει που δεν σταματούν απλά στις παρεμβάσεις για την διαμόρφωση πεζόδρομων και ποδηλατόδρομων, αλλά αφορούν και άλλες αλλαγές που έχουν να κάνει με την βελτίωση της αισθητικής της πόλης.

Προφανώς η κοινοπραξία που είχε αναλάβει την εργολαβία έκρινε εκ των υστέρων - και δύο μέρες πριν την υπογραφή της σύμβασης - ότι με δεδομένη την άνοδο των οικοδομικών υλικών και τις ιδιαίτερες απαιτήσεις του έργου δεν θα μπορούσε να ανταποκριθεί, παρόλο που τα χρήματα του προγράμματος υπάρχουν και ο Δήμος έχει δείξει ότι είναι συνεπής στις προκαταβολές του. 

Το παράδοξο είναι ότι η κοινοπραξία που είχε κερδίσει τον διαγωνισμό και είχε αναλάβει το έργο (πρόκειται για Πατρινή τεχνική εταιρεία), έχει προχωρήσει και σε άλλες αναλήψεις έργων που αφορούν τον Δήμο και μάλιστα έχει ανταποκριθεί με επιτυχία. 


Πρόβλημα στα δημόσια έργα

Κρίνοντας από την ανακοίνωσή του Δήμου και σύμφωνα με τα στελέχη της Μαιζώνος οι ευθύνες βαραίνουν το κράτος που προχωρεί σε αναθέσεις σε ιδιώτες που το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι το επιπλέον κέρδος. Όμως θα μπορούσε να ανταποκριθεί το κράτος ή ένας δημόσιος φορέας ή ακόμα και ο Δήμος σε τέτοιου είδους μεγάλα έργα;

Πάντως, το μεγάλο θέμα που έχει να κάνει με τον χώρο των δημοσίων έργων κυρίως είναι ότι το κράτος δεν ενέταξε μέσα στο πακέτο στήριξης για την ακρίβεια τα οικοδομικά υλικά και δεν προχώρησε σε κάποια τροποποίηση που να αφήνει ένα ένα περιθώριο κέρδους για τους εργολάβους μετά από αυτό το ράλι τιμών που συνεχίζεται σε όλα τα είδη που αφορούν την οικοδομή. 

Σε κάθε περίπτωση είναι μια αρνητική εξέλιξη για την πόλη το όλο θέμα και δεν αφορά απλά και μόνο μια παράταξη ή μια δημοτική αρχή αλλά αποτυπώνει τα προβλήματα που υπάρχουν πλέον λόγω της τεράστιας αύξησης των τιμών των οικοδομικών υλικών στον κατασκευαστικό κλάδο και κυρίως σε αυτό των δημοσίων έργων. 

Τι περιλαμβάνει η ανάπλαση

Το έργο με προϋπολογισμό κοντά στο 12 εκατομμύρια ευρώ (με τις παλιές τιμές) περιλάμβανε την πεζοδρόμηση της Μαιζώνος, την διαμόρφωση δικτύου ποδηλαδρόμων εντός του ιστορικού κέντρου, αλλά και την πεζοδρόμηση μέρος της Υψηλάντου, της Κανάρη και του κάτω μέρους της Τριών Ναυάρχων και της Γεροκωστοπούλου. 

Αξίζει να αναφέρουμε ότι μετά από την ΑΣΟ και το 3ο Γυμνάσιο οι συμβάσεις των οποίων διαλύθηκαν για διαφορετικούς λόγους, είναι το τρίτο έργο που δεν προχωράει μέχρι ώρας και πατάει φρένο, ενώ ήταν στην τελική ευθεία. Ενδέχεται όμως να ακολουθήσουν και άλλα εξαιτίας της κατάστασης αυτής...