Περιγραφή: Η πρεμιέρα της ταινίας που σκηνοθετήθηκε από τον Νικόλα Δημητρόπουλο σε σενάριο και παραγωγή Δημήτρη Κατσαντώνη έγινε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, υπό χρηματοδότηση του Εληνικού Κέντρου Κινηματογράφου. Κατεξοχήν πολεμική παραγωγή, βασισμένη σε ιστορικό γεγονός αλλά και στην μυθοπλασία, αναδεικνύει ζητήματα ειρήνης-πολέμου, ανθρωπισμού, επικοινωνίας και διαφορετικών οπτικών.

Διάρκεια: 99 λεπτά

Πρωταγωνιστές: Μαξ Φον Σίντοφ, Δανάη Σκιάδη, Άστριντ Ρόος, Νικόλας Παπαγιάννης

Είδος: Πολεμική

Σκηνοθεσία: Νικόλας Δημητρόπουλος (“Been there before”, «Το αλάτι της Γης», “Alter Ego”)

Σενάριο: Δημήτρης Κατσαντώνης

Έτος Παραγωγής: 2021

Γλώσσα Παραγωγής: Αγγλικά, Ελληνικά, Γερμανικά

Έχοντας επιζήσει από την Σφαγή των Καλαβρύτων (1943), ο Νικόλας Ανδρέου αφηγείται την ιστορία του μέσω της θύμησης των παιδικών του χρόνων. Μέσα από εικόνες και διαδράσεις κάθε θεατής μπορεί να πραγματοποιήσει ένα νοερό ταξίδι σε μια «Ιστορία» καθαρά προσωπική, μέρος της οποίας αποτελούν συμβάντα πραγματικά αλλά και μυθοπλαστικά.

Μέσω της θύμησης του πρωταγωνιστή, τον ρόλο του οποίου ενσαρκώνει ο Σουηδός Μαξ Φον Σίντοφ (και είναι και ο τελευταίος ρόλος του λίγο πριν τον θάνατό του το 2020 στα 90 του χρόνια), η ταινία κινείται σε δύο χρονικά επίπεδα: σε εκείνο του παρελθόντος του κεντρικού ήρωα και των προσώπων που γνώριζε τότε και σε αυτό του παρόντος.

Στο παρόν δρα και αποφασίζει και η Καρολάιν Μάρτιν (Άστριντ Ρους), δικηγόρος και υπεύθυνη εκ μέρους της γερμανικής διοίκησης για διαχείρηση του ζητήματος των πολεμικών αποζημιώσεων της Ελλάδας από την Γερμανία για την Σφαγή των Καλαβρύτων.

Η συνάντηση των δύο πρωταγωνιστών αποτελεί κομβικό σημείο της πλοκής, καθώς, παρατηρώντας τις ιδέες και τις οπτικές τους αλλά και την επικοινωνία τους, το κοινό βγάζει τα συμπεράσματά του για θέματα ειρήνης και πολέμου αλλά και για τα αποτελέσματά τους.

Η Καρολάιν επιχειρεί ένα ταξίδι στην Ελλάδα και, έχοντας ανοίξει τον φάκελο της υπόθεσης για το θέμα των αποζημιώσεων, κάνει την έρευνά της, μελετώντας αρχειακό υλικό και συναντώντας πρόσωπα που τα βιώματά τους είχαν σχέση με το ιστορικό γεγονός.

Η συγκεκριμένη παραγωγή δεν είναι μια προσπάθεια Ιστορικής προσέγγισης του θέματος, αλλά μια κινηματογραφική παραγωγή, γεγονός που διευρύνει το πεδίο της μυθοπλαστικής εκφραστικής δυνατότητας. Κεντρικό ρόλο στην σύνθεσή της παίζει το βίωμα, η εμπειρία, αφενός του πρωταγωνιστή και της πρωταγωνίστριας, αφετέρου των ανθρώπων με τους οποίους έζησαν και επικοινώνησαν.

Το «ταξίδι» στις αναμνήσεις του Ανδρέου δεν φανερώνει τίποτα παραπάνω από την ίδια την οπτική του, σύμφωνα με τα όσα ο ίδιος έζησε.

Πράγματι στην κινηματογραφική αυτή προσπάθεια δόθηκε έμφαση στο ίδιο το γεγονός, με καλλιτεχνικές πινελιές που συνθέτουν όμως το συμβάν ως βίωμα και όχι ως ιστορική στιγμή.

Τα γεγονότα παρουσιάζονται ίσως με έναν τρόπο αρκετά διαφορετικό από το ιστορικό αρχείο, αλλά δεν παραποιούνται τα βασικά τους σημεία, όπως οι μαζικές εκτελέσεις και η φωτιά στα Καλάβρυτα.

Λεπτομέρειες όπως η απελευθέρωση γυναικών και παιδιών από το φλεγόμενο σχολείο του χωριού από Γερμανό ναζί αποτελούν ζητήματα που διχάζουν.

Κρίνοντας ωστόσο την ταινία για ακριβώς αυτό που είναι, δηλαδή για μια κινηματογραφική παραγωγή και όχι για ιστορική έρευνα, μπορεί κάθε θεατής να βγάλει τα συμπεράσματά του για την οπτική αφήγηση εμπειριών και για τον διχασμό μιας γυναίκας που δεν έζησε στο «τότε» αλλά στο «τώρα».

Τι θα αποφασίσει τελικά;

Την απάντηση θα βρείτε στην Odeon Veso Mare, καθώς οι προβολές της ταινίας συνεχίζονται και αυτή την εβδομάδα.



ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ 1943 - official trailer