Το σχέδιο για τη βιώσιμη αστική κινητικότητα θέλει να προχωρήσει ο δήμος για την λύση του κυκλοφοριακού ή τουλάχιστον για τη βελτίωση της κατάστασης που ειδικότερα στο κέντρο είναι αποφρακτική, παρουσιάζοντας σημαντικά προβλήματα σε συγκεκριμένες οδούς που ταλαιπωρούν τους οδηγός.

Ήδη η επιτροπή που έχει συσταθεί για την κατάρτιση του σχεδίου έχει συνεδριάσει δύο φορές, όμως το όλο θέμα παραμένει σε πρώιμο στάδιο, με τις διαβουλεύσεις και τις συζητήσεις να πρέπει να ενταθούν στους επόμενους μήνες, έτσι ώστε να ολοκληρωθεί σε μια αρχικά θεωρητική βάση για να γίνει πράξη στη συνέχεια.

Το σκεπτικό του όλου προγράμματος είναι ο διαχωρισμός της κάθε περιοχής της πόλης, ανάλογα με τις ανάγκες και τις ιδιομορφίες που παρουσιάζει, έτσι οι αποφάσεις και τα μέτρα δεν θα είναι καθολικά, αλλά επιμέρους.

Όμως το πλαίσιο για την ανάδειξη της βιώσιμης κινητικότητας στον αστικό ιστό μιας πόλης έχει συγκεκριμένους πυλώνες στους οποίους στηρίζεται που δεν είναι άλλοι από την πράσινη μετακίνηση, την ανάπτυξη των εναλλακτικών μέσων μεταφοράς, μειώνοντας δραστικά τη διέλευση των οχημάτων, αλλά και την αντίστοιχη  δημιουργία των ανάλογων υποδομών.

Οι παρεμβάσεις και η ανάπλαση

Στην Πάτρα με τις παρεμβάσεις που σχεδιάζονται για την ανάπλαση του της άνω και της κάτω πόλης που περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός δικτύου πεζόδρομων και ποδηλατοδρόμων, η υλοποίηση του προγράμματος αυτού μοιάζει να αποτελεί μια ευτυχή συγκυρία που αν αξιοποιηθεί θα φέρει τα σημαντικά αποτελέσματα που θα δώσουν μια μεγάλη ανάσα, ειδικότερα στο ιστορικό κέντρο της πόλης.

Σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους η σημαντική πτυχή που σχετίζεται με τις παρεμβάσεις της ανάπλασης και του σχεδίου για την βιώσιμη αστική κινητικότητα, είναι η μείωση, όσο αυτό είναι δυνατόν, της διέλευσης των οχημάτων στους δρόμους του κέντρου.

Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την ανάδειξη του ποδηλάτου και την βελτίωση των μέσων μαζικής μεταφοράς, όμως πάνω από όλα έχει να κάνει με την αλλαγή νοοτροπίας των πολιτών που με βάση τα όσα έχουν δείξει παίρνουν το αυτοκίνητο τους όχι μόνο για να κατέβουν στο κέντρο, αλλά και για την παραμικρή τους μετακίνηση μέσα σε αυτό.


Τα βασικά σημεία και τα μαγαζιά

Τούτο έχει σαν αποτέλεσμα να σημειώνεται ένα κυκλοφοριακό κομφούζιο, κυρίως τις ώρες της κυκλοφοριακής αιχμής, σε δρόμους όπως η Αγίου Ανδρέου, η Γούναρη, η Κορίνθου, η Μαιζώνος, η Κανακάρη, αλλά και σε όλες σχεδόν τις κάθετες οδούς του ιστορικού κέντρου.

Το κομφούζιο αυτό που με βάση τις εκτιμήσεις της τροχαίας κορυφώνεται κυρίως τις πρωινές ώρες μεταξύ τις 10 και τις 2, αλλά και τις απογευματινές μεταξύ τις 6 με 9, έχει να κάνει φυσικά και με το γεγονός ότι στο κέντρο της Πάτρας, εδράζει η εμπορική κίνηση της πόλης, ενώ υπάρχουν επίσης δεκάδες καταστήματα εστίασης.

Όλα αυτά τα μαγαζιά χρειάζονται τις προμήθειες τους τις οποίες τις παίρνουν από επαγγελματικά βανάκια ή φορτηγά που μπαίνουν έτσι στο κέντρο για να κάνουν τις δουλειές τους.

Όμως ακόμα και το έμφραγμα που υπάρχει σε καθημερινή βάση στο κέντρο της πόλης, έχει να κάνει κυρίως με την νοοτροπία μας, αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι ο μεγαλύτερος βραχνάς για το κυκλοφοριακό είναι η παράνομη στάθμευση και τα διπλοπαρκαρισμένα.


Τα δημοτικά πάρκινγκ και οι ζώνες

Η τροχαία από την πλευρά της έχει εντατικοποιήσει τους ελέγχους της, κάνει συχνές εξορμήσεις μοιράζοντας κλήσεις στους παραβάτες, όμως, η λύση για το σύνθετο πρόβλημα του κυκλοφοριακού δεν έχει έρθει.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι τα τρία δημοτικά πάρκινγκ που υπάρχουν στην Πάτρα μαζί με τις ζώνες στάθμευσης καταλαμβάνουν από κοινού περισσότερες από 3.000 θέσεις οχημάτων.

Όμως τα πάρκινγκ είναι άδεια από τα οχήματα, ενώ οι ζώνες δίνουν στην ουσία ένα κίνητρο στους οδηγούς για να κατέβουν στο κέντρο. Και με βάση έναν από τους κύριους γνώμονες του σχεδίου για τη βιώσιμη αστική κινητικότητας, αυτό είναι που θα πρέπει να αποφεύγεται. Η χρήση των Ι.Χ. στο κέντρο…