Αν ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος άφησε κάτι στις θάλασσες της Δυτικής Ελλάδος, αυτό ήταν νάρκες και ναυάγια.

Σε ότι αφορά την δική μας περιοχή, του Πατραϊκού και του Κορινθιακού, το πιο γνωστό ευρέως ναυάγιο, είναι αναμφίβολα αυτό του Νέστου, στο ύψος του Ψαθοπύργου, λίγα χιλιόμετρα έξω από την Πάτρα.

Το Νέστος βυθίστηκε τον Απρίλη του 1941 από τα γερμανικά αεροσκάφη, την περίοδο, δηλαδή που τα ναζιστικά στρατεύματα των Γερμανών έμπαιναν στην Πάτρα.

Αρχικά το Νέστος ήταν ένα αλιευτικό πλοίο που στη συνέχεια μετασκευάστηκε σε ναρκοθετικό – ναρκαλιευτικό, εφοδιασμένο με ένα πυροβόλο όπλο των 37 χιλιομέτρων και με ένα πολυβόλο όπλο με δυνατότητα μεταφοράς 40 ναρκών.


Ναυάγιο Νέστος Ψαθόποργος by Γιώργος Τόλης(Video_Man)

H ιστορία του

Το όνομα του Νέστου έδωσε στο καράβι αυτό η κυβέρνηση του Μεταξά, στο πλαίσιο της αρχαιολατρίας που ήθελε να προσδώσει στο δικτατορικό της πολίτευμα.

Η κυβέρνηση Μεταξά το 1938 εξαγόρασε το ναρκαλιευτικό αυτό, μαζί με τρία ίδιου τύπου καράβια, τον Στρύμων, τον Αλιάκμων και τον Αξιό, προκειμένου να επανδρώσει την ναυτική της δύναμη.

Η αρχική μορφή του συγκεκριμένου πλοίου ήταν αλιευτικό τύπου Merts. Kατασκευάστηκε το 1925 στην Αγγλία με το όνομα Lord Bradbury, έχοντας εκτόπισμα 500 τόνων, μήκος 40 μέτρων και ταχύτητα πλεύσης 9 κόμβους.

Η κατάσταση που επικρατούσε στις διεθνείς σχέσεις των χωρών εκείνη την χρονική περίοδο, σε συνδυασμό με τις ανάγκες της ναυτιλιακής αγοράς, που ακριβώς εξαιτίας της κατάστασης αυτής ευνοούσαν την κατασκευή πολεμικών πλοίων, οδήγησαν στην μετασκευή του.

Έτσι, το αλιευτικό πλοίο μετασκευάστηκε σε ναρκοθετικό – ναρκαλιευτικό, εφοδιασμένο με ένα πυροβόλο όπλο των 37 χιλιομέτρων και με ένα πολυβόλο όπλο με δυνατότητα μεταφοράς 40 ναρκών.


Ελληνικά ναυάγια Νέστος

Ο βομβαρδισμός

Από τις πρώτες ώρες της συνθηκολόγησης των ελληνικών στρατευμάτων με τις δυνάμεις του Άξονα τα γερμανικά στούκας χαράσσουν τον Πατραϊκό ουρανό, ρίχνοντας βόμβες και σκορπίζοντας τον θάνατο.

Το «Νέστος» μεταφέρει τρόφιμα και φάρμακα για το λαό που δοκιμάζεται κατευθυνόμενο προς το λιμάνι της Πάτρας. Οι επιθέσεις των γερμανικών αεροπλάνων το βρίσκουν αγκυροβολημένο στο λιμάνι και οι βόμβες έχουν σαν αποτέλεσμα τον τραυματισμό δύο ατόμων του πληρώματος και την πρόκληση σοβαρών υλικών ζημιών στο καράβι.

Με εντολή του τότε λιμενάρχη και προκειμένου να διασωθεί το πολύτιμο φορτίο φεύγει από το λιμάνι και ύστερα από προσπάθειες του καπετάνιου και του πληρώματος καταφέρνει και προσαράζει στον Ψαθόπυργο, δεμένο, σύμφωνα με προφορικές μαρτυρίες, από μία γέρικη ελιά που υπήρχε σε εκείνο το σημείο του μικρού λιμένα.

Το «Νέστος» δέχεται νέα επίθεση από τα γερμανικά αεροπλάνα με αποτέλεσμα την πλήρη ακινητοποίηση του. Το φορτίο, το μεγαλύτερο μέρος του τουλάχιστον, περισώζεται από το πλήρωμα και τους κατοίκους.


nauagio nestos korinthiakos

Η βύθιση του

Το καράβι, όμως, έχοντας υποστεί σοβαρές υλικές ζημιές βυθίζεται.

Το πλήρωμα παρακολουθεί μαζί με τους ντόπιους του χωριού την βύθιση του ανήμπορο να το βοηθήσει, κρυμμένοι όλοι μαζί, σε σημείο όπου δεν ήταν ορατή η παρουσία τους από τα γερμανικά αεροπλάνα, υπό τον φόβο των αεροπορικών γερμανικών επιδρομών.

Το «Νέστος» είχε καταφέρει ωστόσο να εκπληρώσει την αποστολή του. Από τότε μέχρι και το 1959 το«Νέστος» παρέμεινε στο σημείο εκείνο για αρκετά χρόνια. Κάπου μεταξύ βυθού και επιφάνειας. 

Τότε που μετά την αποτυχία της επιχείρησης για την ανύψωση του με τη βοήθεια πλωτού  γερανού με το καράβι να παρασύρεται στον βυθό, έμεινε για πάντα εκεί με την πρύμη του να βρίσκεται περίπου στα 28 μέτρα βάθος και την πλώρη του στα 48 μέτρα βάθος.