Μια ενδιαφέρουσα πρόταση στο πλαίσιο της διαβούλευσης του  νέου επιχειρησιακού προγράμματος "Δυτική Ελλάδα 2021 -2027" καταθέτει το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδος.

Η πρόταση αυτή που περιλαμβάνεται στον φάκελο με τις 31 προτάσεις που έχει καταθέσει συνολικά στην Περιφέρεια του ΤΕΕ, αναφέρεται στην κατασκευή κυκλικών κόμβων σε καίρια σημεά στην πόλη της Πάτρας.

Συγκεκριμένα: «Η Πάτρα έχει ένα από τα καλύτερα πολεοδομικά σχέδια πόλεως με τις περισσότερες οδούς να είναι κάθετες και οριζόντιες (στο παραλιακό μέτωπο), δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο έναν εξαιρετικό κάναβο με πολλά περιθώρια αξιοποίησης για τη διευκόλυνση των μετακινήσεων με στόχο την ασφάλεια των πολιτών, την μείωση της ταλαιπωρίας τους και την ελαχιστοποίηση του ενεργειακού αποτυπώματος της πόλης.

Προς την κατεύθυνση αυτή, το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας προχώρησε υποβάλλοντας στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας στα πλαίσια της διαβούλευσης του νέου Επιχειρησιακού προγράμματος «Δυτική Ελλάδα 2021-2027» την Κατασκευή Κυκλικών Κόμβων στην πόλη της Πάτρας, ως μία από τις τριάντα μία προτάσεις που συνολικά κατέθεσε.

Η δημιουργία τέτοιων κόμβων σε καίρια σημεία της πόλεως των Πατρών θα μειώσει την ταλαιπωρία των πολιτών με την αναμονή των οχημάτων σε φωτεινούς σηματοδότες, θα μειώσει τους κινδύνους που προκύπτουν από ισόπεδες διασταυρώσεις αυξάνοντας την ασφάλεια των πολιτών και θα αποσυμφορήσει το αστικό οδικό δίκτυο, περιορίζοντας παράλληλα τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.

Είναι γεγονός ότι η ύπαρξη κυκλικών κόμβων στην χώρα μας είναι περιορισμένη. Τα τελευταία χρόνια όμως, παρατηρείται αυξημένη τάση στην κατασκευή τους για τη διαχείριση της κυκλοφορίας σε διασταυρώσεις οδών. Αυτό συμβαίνει εξαιτίας της βελτίωσης της οδικής ασφάλειας που παρέχουν αλλά και της αποτελεσματικότητάς τους σε λειτουργικό επίπεδο μιας και η χρήση τους αποφέρει θετικά αποτελέσματα στην κίνηση των οχημάτων, καθώς εισέρχονται στο δακτύλιο κυκλοφορίας με μειωμένη ταχύτητα.

Η ελάττωση του αριθμού των πιθανών σημείων σύγκρουσης μεταξύ των οχημάτων στους κυκλικούς κόμβους σε σχέση με τους τυπικούς ισόπεδους κόμβους, αλλά και η μειωμένη ταχύτητα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση της σοβαρότητας των συγκρούσεων.

Από την άλλη πλευρά δε με την λειτουργία των κυκλικών κόμβων, δεν εμφανίζονται τόσο μεγάλες καθυστερήσεις και ουρές όσο σε συμβατικές διασταυρώσεις και δεν δημιουργούνται θέματα υπαιτιότητας ατυχημάτων μιας και διέπονται από καθεστώς αυτορρυθμιζόμενης κυκλοφορίας.

Επισημαίνεται χαρακτηριστικά ότι από στατιστικά στοιχεία άλλων χωρών προκύπτει ότι με την ύπαρξη κυκλικών κόμβων επιτυγχάνεται μείωση σοβαρού αριθμού δυστυχημάτων μέχρι 90%, τραυματισμού μέχρι 75%, αύξηση κυκλοφοριακής ικανότητας από 30 έως 50%.

Με δεδομένο ότι μία τέτοια παρέμβαση είναι επιλέξιμη να χρηματοδοτηθεί από ευρωπαϊκούς πόρους, το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας προτείνει τα σημεία εκείνα στα οποία δύναται να κατασκευαστούν οι αντίστοιχοι Κυκλικοί Κόμβοι στην πόλη της Πάτρας, ενώ παράλληλα προχωρά σε διερεύνηση του ιδιοκτησιακού Κατασκευή Κυκλικών Κόμβων σε κομβικά σημεία στην πόλη της Πάτρας καθεστώτος του περιβάλλοντος (των κυκλικών κόμβων) χώρου στην δύσκολη περίπτωση που απαιτηθούν γειτονικές απαλλοτριώσεις.

Στις παρακάτω αεροφωτογραφίες παρουσιάζονται, ενδεικτικά, τα πρώτα έξι σημεία στα οποία προτείνεται η διερεύνηση κατασκευής Κυκλικών Κόμβων στην πόλη της Πάτρας. Προφανώς υπάρχουν και άλλα σημεία της πόλης στα οποία θα μπορούσε να προταθεί η διερεύνηση κατασκευής κυκλικών κόμβων, όμως ο κυκλοφοριακός φόρτος σε συνδυασμό με τον αριθμό των λωρίδων ανακατεύθυνση ή/και η μη ύπαρξη διαθέσιμου χώρου δεν τους κατατάσσει ως βέλτιστη επιλογή, κάτι το οποίο θα μπορούσε να επιλυθεί με τους αρκετά ακριβότερους “έξυπνους σηματοδότες”.