Η αύξηση σε βασικά είδη της εστίασης εξαιτίας της αύξησης των πρώτων υλών, αλλά και της εκτόξευσης του ενεργειακού κόστους, έχει ήδη ξεκινήσει και έχει κάνει την εμφάνιση της σε ένα μέρος των καταστημάτων της Πάτρας.
Ο πλαστικός καφές σε ορισμένα μαγαζιά έχει φτάσει ήδη τα δύο ευρώ. Ο καφές σε τραπεζάκι στα μαγαζιά που τον είχαν στα 3 ευρώ, έχει πάει στα 3,50, ενώ μία παρόμοια αύξηση υπάρχει και σε είδη όπως η πίτα που σε ορισμένα ψητοπωλεία έχει πάει στα 2,60.
Υπάρχει βέβαια ένα ακόμα μεγάλο ποσοστό καταστημάτων της Πάτρας που κρατούν ακόμα τις τιμές με "αλχημείες" και απορροφώντας τις αυξήσεις που υπάρχουν στις πρώτες ύλες. Όμως ούτε αυτά θα κρατήσουν ακόμα για αρκετό καιρό.
Οι λογαριασμοί της ΔΕΗ ή των υπολοίπων παρόχων ρεύματος που έφτασαν στους επαγγελματίες της εστίασης, επιβεβαιώνουν την παραπάνω εξέλιξη. Είναι κατά μέσο όρο αυξημένοι κατά τουλάχιστον 70%, σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο.
Μαζί με το ρεύμα αυξήσεις έχουν ήδη ξεκινήσει στο υγραέριο και στις μπουκάλες γκάζι που χρησιμοποιούν πολλά από τα καταστήματα εστίασης και οι ψησταριές της Πάτρας, ενώ αυξήσεις υπάρχουν και στο κάρβουνο.
Κι όλα αυτά ενώ για την ώρα δεν υπολογίζονται οι αυξήσεις του πετρελαίου θέρμανσης. Το ενεργειακό κόστος αποτελεί για την εστίαση τον δεύτερο "πονοκέφαλο" μετά από αυτό της αύξησης των πρώτων υλών στα είδη του κλάδου.
Χωρίς ενέργεια είναι αδύνατον να λειτουργήσουν τα καταστήματα της εστίασης και το κόστος αυτό που εκτοξεύει τα πάγια έξοδα της επιχείρησης θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό το επίπεδο των αυξήσεων που θα δούμε εμείς ως πελάτες στα μαγαζιά που πάμε για να πιούμε έναν καφέ, ένα ποτό ή να απολαύσουμε το φαγητό μας.
Πού θα φτάσει η ενέργεια;
Το όλο θέμα έχει έναν αινιγματικό χαρακτήρα.
Κι αυτό γιατί με την φόρα που έχει πάρει η άνοδος της ενέργειας γενικότερα, κανείς ακόμα δεν ξέρει που μπορεί να σταματήσει – ένα ζήτημα που θα καθοριστεί από την παγκόσμια αγορά – αυτό το "ράλι" ακρίβειας, μέρος του οποίου θα παιχτεί και στην εστίαση.
Το μόνο δεδομένο για την ώρα είναι η αύξηση σε μεγάλο βαθμό του ενεργειακού κόστους για μία επιχείρηση εστίασης που χρειάζεται να καταναλώσει ενέργεια και το αποτέλεσμα αυτής που θα είναι η αύξηση στα είδη των μαγαζιών του κλάδου.
Γιατί υπάρχει και ένα άλλο δεδομένο: Τέτοιες αυξήσεις και τόσες πολλές μαζί είναι αδύνατον να απορροφηθούν από μια επιχείρηση όποιος και να είναι ο τζίρος της, αλλά και οι οικονομικές της δυνατότητες.