«Αέρα» οχταετίας έχουν οι μακέτες που παρουσιάζονται στην έκθεση για την ανάπλαση της παραλιακής ζώνης της Πάτρας, με τους κύκλους της δημοτικής αρχής να υποστηρίζουν ότι οι προτάσεις που συμμετείχαν στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, μπορούν μέσα στα επόμενα χρόνια να μπουν σε φάση υλοποίησης.

Αρκεί να τρέξουν οι διαδικασίες. Ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Χρήστος Κορδάς μιλώντας για το θέμα ανέφερε: «Δεν πρόκειται για καμία έκθεση ιδεών όπως θέλουν να διαρρέουν κύκλοι της αντιπολίτευσης.

Αντίθετα πρόκειται για άμεσα υλοποιήσιμες προτάσεις, αρκεί να ξεπεραστούν τα εμπόδια της γραφειοκρατίας και να προλάβουμε τις χρηματοδοτήσεις μέσω του νέου ΕΣΠΑ». Αυτό είναι και το κομβικό σημείο που θα κρίνει αν αυτές οι μακέτες μπορούν να γίνουν πραγματικότητα τα επόμενα χρόνια.

Το πρόγραμμα του νέου ΕΣΠΑ, το μοναδικό που μπορεί να χρηματοδοτήσει ένα τόσο μεγάλο έργο, θα ανοίξει από την άνοιξη του 2022 και συγκεκριμένα τον Μάρτιο.

Αυτό σημαίνει ότι μέχρι τότε θα πρέπει να έχουν "τρέξει" οι διαδικασίες και να συμπληρωθεί ο φάκελος στην ώρα του που θα διεκδικήσει την έγκριση του έργου στο νέο ΕΣΠΑ.

Οπότε μέσα στο επόμενο διάστημα θα πρέπει να κατατεθεί μια ολοκληρωμένη νέα μελέτη που θα βασίζεται στις προτάσεις των τριών μελετητικών γραφείων που μοιράστηκαν το δεύτερο βραβείο του διαγωνισμού για την ανάπλαση.

Ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες, τα τρία μελετητικά γραφεία έχουν συμφωνήσει σε έναν συγκερασμό της κάθε μίας από τις τρεις προτάσεις που συμμετείχαν στον διαγωνισμό, έναν συγκερασμό που θα "γεννήσει" την νέα ολοκληρωμένη μελέτη που θα διεκδικήσει την χρηματοδότηση του έργου.

Όπως λένε οι ίδιες πηγές που γνωρίζουν καλά αυτά τα ζητήματα, το βήμα αυτό δεν είναι τόσο δύσκολο ούτε χρειάζεται αρκετό χρόνο από τη στιγμή που οι προτάσεις είναι έτοιμες από τα γραφεία που συμμετείχαν στον διαγωνισμό.


Το ερωτηματικό των εργολαβιών

Το πρώτο βήμα βέβαια που θα πρέπει να γίνει είναι η δημοπράτηση των τευχών των τριών προτάσεων που κέρδισαν τον διαγωνισμό, ενώ στη συνέχεια (εφόσον εγκριθεί η χρηματοδότηση του έργου) θα προχωρήσει η προκήρυξη του διαγωνισμού για να βγει ο ανάδοχος που θα αναλάβει τις εργασίες της ανάπλασης.

Ερωτηματικό είναι αν η ανάπλαση θα γίνει σε μία μόνο εργολαβία ή θα χωριστεί σε τρεις η κάθε μία εκ των οποίων θα αναλάβει ένα συγκεκριμένο κομμάτι της παραλιακής ζώνης – κάτι που θα εξαρτηθεί ανάλογα με το ποσό της χρηματοδότησης και τα προγράμματα που είναι να βγουν.

Επίσης θα χρειαστεί να γίνει ένα ξεχωριστός διαγωνισμός για το τοπόσημο που θα πάρει την θέση του ετοιμόρροπου κτιρίου των υπηρεσιών λιμένα που θα κατεδαφιστεί, αλλά και ένας ακόμα που αφορά την αναβάθμιση της Μαρίνας, ο χώρος της οποίας έμεινε εκτός του αρχιτεκτονικού διαγωνισμού και δεν συμπεριλήφθηκε στο όλο "πακέτο".  

«Είναι ένα έργο που δεν αφορά μόνο τις μελλοντικές γενιές και έχει ορίζοντα το αύριο της Πάτρας, αλλά έχει να κάνει και με το σήμερα» τονίζει ο κ. Κορδάς και προσθέτει: «Αν όλα πάνε καλά και τρέξουν οι διαδικασίες για την χρηματοδότηση του έργου, μέσα στα επόμενα οχτώ έτη η ανάπλαση έχει τη δυναμική για να ολοκληρωθεί».