Το κύμα ακρίβειας έχει μπει στην ζωή μας και όσο αν οι επαγγελματίες και η αγορά, σε όλα τα είδη, προσπαθούν να το συγκρατήσουν και να καθυστερήσουν τις ανατιμήσεις το δεδομένο είναι ότι έρχεται και αυτό δεν αλλάζει.

Ήδη οι πρώτες αυξήσεις έχουν γίνει αισθητές στην αγορά και αφορούν κυρίως προϊόντα και είδη τροφίμων οι τιμές των οποίων είχαν ήδη μία μικρή αύξηση από της αρχές του έτους, με ορισμένες επιχειρήσεις να έχουν προχωρήσει σε ανατιμήσεις γνωρίζοντας ότι το τελικά αποτέλεσμα δεν πρόκειται να αποφευχθεί.

Οι αυξήσεις αυτές που έχουν γίνει αισθητές στην αγορά αφορούν τα νωπά λαχανικά που αυξήθηκαν τα έλαια,  το αρνίσιο και κατσικίσιο κρέας, τα νωπά ψάρια το ελαιόλαδο τα πουλερικά, τα νωπά φρούτα,  και τυροκομικά, αλλά και τα γαλακτοκομικά  προϊόντα.

Άλλωστε, σύμφωνα με σχετική έρευνα της ΓΣΕΒΕΕ, σε ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών έχει προχωρήσει από το πρώτο εξάμηνο του έτους, μία στις τέσσερις επιχειρήσεις (23,6%), ενώ 1 στις 5 (ποσοστό 22,2%) δηλώνει πως θα προχωρήσει σε αυξήσεις  τιμών το προσεχές διάστημα.

Το μεγαλύτερο ερωτηματικό στις αυξήσεις που πρόκειται να δούμε και που στην ουσία αφορά τον καταναλωτή και όχι τις επιχειρήσεις είναι το ποσοστό των αυξήσεων που θα ζητήσουν οι βιομηχανίες από το λιανεμπόριο και τι από αυτό θα περάσει στο ράφι ή θα απορροφήσουν οι επιχειρήσεις.

Πάντως, αν κρίνουμε από τα ποσοστά των ανατιμήσεων και την ανοδική τάση που έχουν πάει αυτές σε πολλά είδη, τα περιθώρια για απορροφήσεις, δεν είναι πολλά ούτε για την μεταποίηση και τις βιομηχανίες, αλλά ούτε και για το λιανεμπόριο.

Πολλά πάνω σε αυτό το ερωτηματικό θα εξαρτηθούν από τις διαπραγματεύσεις και τις συμφωνίες που είναι να γίνουν μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπορίου, αφού το κύμα ακρίβειας είναι τόσο μεγάλο που θα πρέπει να τεθούν πολλά πράγματα  σε νέα βάση.

 

Αυξήσεις και στα no name

Ωστόσο, είναι δεδομένο ότι οι αυξήσεις αυτές δεν θα αφορούν μόνο τα επώνυμα προϊόντα, αλλά και τα no name, στα οποία είχε στραφεί τα τελευταία χρόνια ένα μεγάλο ποσοστό καταναλωτών. Δεδομένη επίσης θα πρέπει να θεωρείται η μείωση των προσφορών.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι ένα σημαντικό ποσοστό αυτών των αυξήσεων έρχεται να επιβαρύνει και οι αντίστοιχες αυξήσεις που υπάρχουν στην ενέργεια και στο μεταφορικό κόστος των προϊόντων.  Είναι άλλωστε οι δύο αυτοί τομείς που οδηγούν την ακρίβεια σε παγκόσμιο επίπεδο.