Ποιος μπορεί να αντισταθεί σε μια κολοκυθόσουπα ή σε μια κολοκυθόπιτα όταν σιγά σιγά αρχίζει να πέφτει η θερμοκρασία, στα πρώτα κρύα του φθινοπώρου;

Η κολοκύθα, εκτός από γευστικό λαχανικό και συνώνυμο της έλευσης του φθινοπώρου, αποτελεί μια τροφή υψηλής διατροφικής αξίας, καθώς έχει λίγα λιπαρά, πολλές βιταμίνες και μεταλλικά στοιχεία. Το ίδιο ισχύει εξίσου και για τους σπόρους της, τα φύλλα και στο χυμό της.

Μια μόλις κούπα κολοκύθας περιέχει 1.76 gr πρωτεΐνη, 2.7 gr φυτικές ίνες, μόλις 49 θερμίδες και 12 γραμμάρια υδατάνθρακες.

Αποτελεί επίσης πηγή σημαντικών βιταμινών όπως Α, C, E, B1, B3, B-6, B5 και B2, αλλά και μεταλλικών στοιχείων όπως κάλιο, μαγγάνιο, χαλκό, φυλλικό οξύ, σίδηρο, μαγνήσιο και φώσφορο. Λόγω της υψηλής της περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες, με την συστηματική κατανάλωση της κολοκύθας επιτυγχάνεται η καλύτερη λειτουργία του εντέρου και της πέψης, ενώ παράλληλα μειώνεται ο κίνδυνος εμφάνισης καρκίνου του παχέος εντέρου.

Ακόμα, το β-καροτένιο που περιέχει η κολοκύθα είναι μια ισχυρή αντιοξειδωτική ουσία που δίνει το χαρακτηριστικό πορτοκαλί χρώμα στα φρούτα και τα λαχανικά που την περιέχουν. Μειώνει επίσης τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου και άσθματος.

Όπως θα ανακαλύψετε και παρακάτω, τα οφέλη από την κατανάλωση της κολοκύθας είναι πολλαπλά και δεν σταματούν εδώ:

Ρυθμίζει την αρτηριακή πίεση

Η υγεία της καρδιάς ευνοείται ιδιαίτερα από την κατανάλωση κολοκύθας λόγω των φυτικών ινών, του καλίου και της βιταμίνης C που περιέχει. Μάλιστα, αποτελέσματα έρευνας από το 2017 με σχεδόν 3 χιλιάδες συμμετέχοντες ανέδειξε ότι η συστηματική κατανάλωση τροφών πλούσιων σε κάλιο, είναι εξίσου σημαντική με την μείωση της πρόσληψης νατρίου ως μια ρύθμιση για την αντιμετώπιση της υπέρτασης.

Έχει αντικαρκινική δράση

Αποτελέσματα έρευνας από το 2016 αναδεικνύουν τη συσχέτιση μιας διατροφής πλούσιας σε β- καροτένιο και την καταστολή των όγκων του καρκίνου του προστάτη. Επιπλέον, αποτελέσματα μιας διατομεακής μελέτης απέδειξε ότι η β- καροτίνη επιβράδυνε την ανάπτυξη του καρκίνου του παχέος εντέρου σε δείγμα πληθυσμού από την Ιαπωνία.

Προλαμβάνει την εμφάνιση του σακχαρώδους διαβήτη

Εισάγοντας την κολοκύθα στο διατροφικό μας πρόγραμμα, μπορούμε να ρυθμίσουμε και τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα, μια κίνηση ματ που προλαμβάνει την εμφάνιση του σακχαρώδους διαβήτη.

Αποτελέσματα εργαστηριακής έρευνας σε πειραματόζωα (2019) διαπίστωσε ότι ο συνδυασμός δύο φυτών, ένα εκ των οποίων ήταν η κολοκύθα, μείωσε τα επίπεδα της γλυκόζης στο αίμα των πειραματόζωων.

Αυτό οφείλεται και στους πολυσακχαρίτες που περιέχει η κολοκύθα, οι οποίοι εμποδίζουν την μεταγευματική αύξηση της γλυκόζης στο αίμα, κατατάσσοντας την επάξια στο διατροφικό πλάνο των διαβητικών ασθενών.

Προστάτης των ματιών

Χάρις στο πλήθος βιταμινών που περιέχει η κολοκύθα, όπως η βιταμίνη C, E και β- καροτένιο, αποτελεί ιδανική επιλογή για όσους θέλουν να έχουν υγιή όραση μέχρι τα βαθιά γεράματα.

Σύμφωνα με το Οφθλαμολογικό Ινστιτούτο των ΗΠΑ, επιστήμονες μετά από μια κλινική δοκιμή το 2019 διαπίστωσαν ότι υψηλές δόσεις της βιταμίνης C, E και καροτένιου συσχετίστηκαν με μειωμένο κίνδυνο εκφύλισης της ωχράς κηλίδας που σχετίζεται με την ηλικία.

Επιπλέον, υπάρχει αρκετό ερευνητικό υλικό που υποστηρίζει ότι τρώγοντας περισσότερα λαχανικά όπως λόγου χάρη η κολοκύθα, μειώνεται η πιθανότητα εμφάνισης παχυσαρκίας, ενώ αυξάνεται η ενεργητικότητά και διατηρείται σταθερός ο Δείκτη Μάζας Σώματος.