Τη διατήρηση της Κοινωνιολογίας ως εξεταστέο μάθημα στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, παράλληλα με τα Λατινικά που την αντικατάστησαν, ζητούν οι υποψήφιοι προηγούμενων χρόνων των Πανελλαδικών εξετάσεων. Οι ενδιαφερόμενοι , όπως τονίζουν, θα ξαναδώσουν του χρόνου και καλούν με επιστολές τους, την υπουργό Παιδείας να άρει αυτήν την αδικία γιατί δεν είναι δυνατόν , όπως αναφέρουν να δώσουν ένα μάθημα που δεν έχουν διδαχθεί.

Όπως είναι γνωστό τη θέση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας πήραν τα Λατινικά από αυτήν την σχολική χρονιά με αποτέλεσμα οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών εξετάσεων του 2022 να εξεταστούν στα Λατινικά, που όμως δεν διδάχθηκαν στο σχολείο, φέρνοντας στην επιφάνεια το θέμα της ισότητας των ευκαιριών στην εκπαίδευση.

Συγκεκριμένα αφορά στους υποψήφιους της Θεωρητικής κατεύθυνσης που θα συμμετάσχουν εκ νέου στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2022, ως απόφοιτοι του 2021 και θα εξετασθούν στο μάθημα των Λατινικών αντί της Κοινωνιολογίας, ύστερα από την αλλαγή που αποφάσισε το υπουργείο Παιδείας. Το θέμα είναι ότι φετινοί απόφοιτοι δεν έχουν διδαχθεί στο σχολείο το μάθημα των Λατινικών, ερχόμενοι αντιμέτωποι από νεαρή ηλικία σε αυτό που ονομάζουμε ως ασυνέχεια και ασυνέπεια του ελληνικού κράτους.

Μ. Χαρακόπουλος: Οι υποψήφιοι που εξετάστηκαν το 2021 στην Κοινωνιολογία να εξεταστούν στο ίδιο μάθημα στις πανελλαδικές του 2022

«Αναστάτωση έχει προκαλέσει σε μαθητές και στις οικογένειές τους η απόφαση του υπουργείου Παιδείας οι υποψήφιοι της Θεωρητικής Κατεύθυνσης που θα ξανασυμμετάσχουν στις Πανελλήνιες εξετάσεις του 2022 (ως απόφοιτοι του 2021), να εξεταστούν στα Λατινικά, αντί της Κοινωνιολογίας που διδάχθηκαν και εξετάστηκαν πέρυσι» τονίζει ο βουλευτής Λαρίσης της Νέας Δημοκρατίας Μάξιμος Χαρακόπουλος σε ερώτησή του στην υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως.

Ο κ. Χαρακόπουλος λέει ότι «πρόκειται για απόφαση η οποία, προφανώς, προκαλεί τεράστιο πρόβλημα σε σημαντικό αριθμό υποψηφίων. Κι αυτό διότι καλούνται να εξεταστούν σε ένα νέο μάθημα, το οποίο δεν έχουν διδαχθεί. Μάλιστα, πρόκειται για μάθημα που αφορά ένα απαιτητικό γνωστικό αντικείμενο, όπως είναι μια άγνωστη γι’ αυτούς Γλώσσα, η εκμάθηση της οποίας απαιτεί δύο διδακτικά χρόνια με συστηματική διδασκαλία. Την ίδια ώρα, οι υποψήφιοι αυτοί θα έχουν να συναγωνιστούν συνυποψηφίους οι οποίοι το διδάσκονται ήδη από πέρυσι.

Ως συνέπεια αυτού του προβλήματος προκύπτει η εξαναγκαστική καταφυγή σε φροντιστηριακά μαθήματα, των οποίων το κόστος θα κληθούν να αναλάβουν οι οικογένειές των υποψηφίων, σε μια έτσι κι αλλιώς δυσχερή οικονομική συγκυρία.

Η κατάσταση αυτή, όπως είναι φυσικό, έχει προκαλέσει αισθήματα αδικίας και απογοήτευσης στους συγκεκριμένους υποψηφίους. Υπενθυμίζεται ότι όταν γινόταν στη Βουλή η συζήτηση για την αντικατάσταση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας από τα Λατινικά (10.06.20) οι πανεπιστημιακές σχολές που θεραπεύουν την επιστήμη της Κοινωνιολογίας είχαν εκφράσει την αντίρρησή τους. Τότε είχε προταθεί η εναλλακτική όσοι υποψήφιοι στοχεύουν στις φιλολογικές σχολές να έχουν ως τέταρτο εξεταζόμενο μάθημα τα Λατινικά και όσοι τις κοινωνικές επιστήμες την Κοινωνιολογία, όπως ζητούσαν τα ίδια τα πανεπιστήμια.

Για αυτούς τους λόγους, είναι εύλογο το υπουργείο Παιδείας να επιδείξει την προσήκουσα ευαισθησία και να επανεξετάσει τα δεδομένα, επιτρέποντας τουλάχιστον για τις εξετάσεις του 2022 οι υποψήφιοι που είχαν εξεταστεί το 2021 στην Κοινωνιολογία να εξεταστούν και πάλι σε αυτό το μάθημα που διδάχθηκαν».

Κατόπιν τούτων ο Μάξιμος Χαρακόπουλος ρωτά την αρμόδια υπουργό αν προτίθεται να επανεξετάσει την απόφασή της «ώστε οι υποψήφιοι της Θεωρητικής Κατεύθυνσης που θα ξανασυμμετάσχουν στις Πανελλήνιες εξετάσεις του έτους 2022 (ως απόφοιτοι του έτους 2021) να μην εξεταστούν στα Λατινικά, που δεν έχουν διδαχθεί, αλλά στην Κοινωνιολογία που διδάχθηκαν και εξετάστηκαν πέρσι»
Σχετική ερώτηση κατέθεσε στις αρχές της εβδομάδας στη Βουλή , η Χαρά Κεφαλίδου, βουλευτής Δράμας, μαζί με τον βουλευτή της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του Κινήματος Αλλαγής Βασίλη Κεγκέρογλου, προς την υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ν. Κεραμέως, με την οποία οι Βουλευτές επισημαίνουν ότι είναι παράλογο και άδικο να ζητείται από τους μαθητές - υποψηφίους των Πανελλαδικών εξετάσεων 2021, της θεωρητικής κατεύθυνσης, οι οποίοι προτίθενται να συμμετάσχουν ξανά στις Πανελλαδικές εξετάσεις έτους 2022, να εξεταστούν στο μάθημα των Λατινικών που δεν έχουν διδαχτεί.

Οι υποψήφιοι που ήδη ξεκίνησαν την προετοιμασία τους για τις ερχόμενες Πανελλαδικές Εξετάσεις για το καλοκαίρι του 2022 κάνουν λόγο για «άνισο αγώνα» και «δύσκολο δρόμο» που καλούνται να κάνουν καθ΄ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, μελετώντας με δικά τους έξοδα ένα απαιτητικό μάθημα, παρά το γεγονός ότι πέρυσι για μία ολόκληρη χρονιά διάβαζαν ένα άλλο μάθημα, αυτό της Κοινωνιολογίας.

Από την πλευρά του το υπουργείο Παιδείας δεν φαίνεται διατεθειμένο να διορθώσει αυτή την αδικία για τους υποψηφίους παλαιοτέρων ετών.

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Παιδείας ο λόγος που δεν παραμένει η Κοινωνιολογία είναι ότι θα ετίθετο ζήτημα ίσης μεταχείρισης (διεκδίκηση ίδιων θέσεων από υποψήφιους που έχουν ακολουθήσει διαφορετικούς δρόμους, έχουν εξεταστεί σε διαφορετικά βασικά μαθήματα).

Επίσης λένε ότι η υποχρέωση του Κράτους είναι να προετοιμάζει τον μαθητή για τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα, όχι τον απόφοιτο. Οι απόφοιτοι μπορεί να έχουν δώσει εξετάσεις πολλά χρόνια πίσω και να έχουν εξεταστεί στη διάρκεια του χρόνου σε πολλά και ετερόκλητα συστήματα εισαγωγής. Ο νόμος που προβλέπει τα Λατινικά ως βασικό μάθημα είχε ψηφιστεί 2 χρόνια πριν από την εφαρμογή του, δηλ. το 2020 για τις εξετάσεις του 2022, και άρα όλοι οι υποψήφιοι είχαν γνώση για την επερχόμενη αλλαγή.

Πως θα δώσουν ένα μάθημα που δεν έχουν διδαχθεί;

Εύλογα παραμένει το ερώτημα από τους υποψηφίους που θέλουν να συμμετάσχουν ξανά στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, πως θα καταφέρουν, σε ένα μάθημα μάλιστα όπως τα Λατινικά, που δεν είναι μόνο θεωρητικό αλλά απαιτεί γνώσεις γραμματικής και συντακτικού, τις οποίες οι υποψήφιοι για να αποκτήσουν πρέπει προφανώς οι γονείς να απευθυνθούν σε ιδιωτικά μαθήματα, βάζοντας το χέρι βαθιά στην τσέπη.