Βρισκόμαστε στην ευρωπαϊκή εβδομάδα βιώσιμης κινητικότητας που από το 2002 έχει καθιερωθεί ως θεσμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Βιώσιμη Αστική Ανάπτυξη.

Δεν το καταλάβατε εσείς που ζείτε στην Πάτρα; Η αλήθεια είναι ότι δεν το καταλάβαμε ούτε και εμείς αφού εκτός από το ότι δεν έχει γίνει κάποια σχετική δράση ή εκδήλωση στην πόλη, είτε από τον δήμο, είτε από κάποιον φορέα, κατεβαίνοντας στο κέντρο, δεν έχουν αλλάξει και πολλά πράγματα.

Η κατάσταση με το κυκλοφοριακό, με τα διπλό παρκαρισμένα, με την παράνομη στάθμευση, με τις μετακινήσεις με το αμάξι μέσα στο κέντρο και όλα τα σχετικά, τείνουν να δημιουργήσουν ένα σκηνικό στην Πάτρα, περισσότερο μη βιώσιμο, παρά βιώσιμο.

Ούτε το 30% δεν έχει προχωρήσει

Όμως δεν είναι μόνο αυτό. Τα έργα υποδομής που είναι να προχωρήσουν για την προώθηση των εναλλακτικών μέσων μετακίνησης, τα οποία με την σειρά τους θα αναδείξουν την βιώσιμη κινητικότητα, μειώνοντας τις διελεύσεις των αυτοκινήτων από το κέντρο, δεν έχουν προχωρήσει.

Ο παραλιακός ποδηλατόδρομος, το μοναδικό έργο από αυτά που είναι να γίνουν το οποίο έχει ξεκινήσει πάει με ρυθμούς χελώνας, μέχρι ώρας έχει γίνει μόνο το 30% της διαδρομής (σε σύνολο 5 χιλιομέτρων), ενώ χρειάζονται ακόμα αρκετές εργασίες για να ολοκληρωθεί.

Ωστόσο, πέρα από την καθυστέρηση, η υλοποίηση του έργου με τον τρόπο που τον σχεδιάζει ο δήμος, έχει προκαλέσει μία σειρά συζητήσεων και αμφισβητήσεων που θα απαντηθούν στην πράξη.


Οι άλλες απόψεις για το έργο

Τι εννοούμε; Είναι πολλοί που πιστεύουν ότι ο ποδηλατόδρομος θα έπρεπε να υλοποιηθεί εντός της λιμενικής ζώνης και όχι επί της Όθωνος Αμαλίας, σε ένα δρόμο ταχείας κυκλοφορίας που έχει ήδη επιβαρυντικό κυκλοφοριακό φορτίο.

Το φορτίο αυτό αναμένεται να γίνει ακόμα πιο βαρύ, μετά την ολοκλήρωση του νέου τερματικού σταθμού του Υπεραστικού ΚΤΕΛ στο κτιριακό συγκρότημα των πρώην Μύλων του Αγίου Γεωργίου.

Ακόμα και αυτοί που υποστηρίζουν ότι ο νέος παραλιακός ποδηλατόδρομος καλώς γίνεται εντός της αστικής ζώνης αφού δεν θα έχει τον χαρακτήρα αναψυχής, αλλά μετακινήσεων, τονίζουν ότι θα έπρεπε να γίνει από την αντίθετη πλευρά της Όθωνος Αμαλίας, ώστε να συνδέεται με τους κάθετους ποδηλατόδρομους που είναι να γίνουν με την ανάπλαση του ιστορικού κέντρου της Κάτω πόλης.


Δεν πήραμε "μυρωδιά"

Από την άλλη βέβαια ο δήμος επιμένει ότι το όλο σχέδιο είναι όχι μόνο εφαρμόσιμο, αλλά και ασφαλές στη λογική ότι η παραλιακή ζώνη της Πάτρας θα αλλάξει χαρακτήρα και θα έχει κυρίως ένα ύφος αναψυχής, αντίστοιχο με την ανάπλαση που σχεδιάζει.

Πάντως για την ώρα στην Πάτρα δεν πήραμε "μυρωδιά" από την ευρωπαϊκή εβδομάδα βιώσιμης κινητικότητας. Κι πώς να πάρουμε; Αφού όλοι κατεβαίνουμε στην Πάτρα με το αυτοκίνητο μας, όσοι χρησιμοποιούν ποδήλατο τρέμει η ψυχής τους, όσοι πάνε με ηλεκτρονικό πατίνι μοιάζουν με εξωγήινοί στους πολλούς, ενώ τα κοινόχρηστα ποδήλατα παραμένουν αραχνιασμένα στις αποθήκες του δήμου.

Για την ιστορία και μόνο η ευρωπαϊκή εβδομάδα μετακίνησης ξεκίνησε στις 17 Σεπτεμβρίου και ολοκληρώθηκε στις 22. Έτσι για να τη θυμόμαστε για του χρόνου…