Μέσα σε δύσκολες συνθήκες πανδημίας και άλλων καταστροφικών γεγονότων το 40ο Φεστιβάλ Πάτρας 2021 - Θεσμός Αρχαίου Δράματος ανοίγει τις πύλες του από τον φυσικό του χώρο το Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών με τρείς εκδηλώσεις στις οποίες θα τηρηθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας λόγω Covid-19.

Οι θεατές θα κάθονται σειρά παρά σειρά αρχής γενομένης από την 5η και προς τα πάνω, είναι υποχρεωμένοι να φορούν μάσκα από την είσοδο τους στον χώρο του Ρωμαϊκού Ωδείου μέχρι και την αποχώρηση τους ενώ δεν επιτρέπεται η είσοδος και η παραμονή στα παρασκήνια και τον χώρο πίσω από την σκηνή.

Αναλυτικά το πρόγραμμα των παραστάσεων που έρχονται στην Πάτρα:

Ευριπίδη – «Αντιγόνη» (Επίσημη πρεμιέρα φεστιβάλ)

Ρωμαϊκό Ωδείο -  Δευτέρα 6 Σεπτεμβρίου ( 21:30)

Ο Οργανισμός Καλλιτεχνικών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων παρουσιάζει  στα πλαίσια του 40ου Φεστιβάλ Πάτρας 2021 – Θεσμός Αρχαίου Δράματος και στον φυσικό του χώρο το Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών από την ARS AETERNA  την τραγωδία του Σοφοκλη Αντιγόνη, την επίσημη πρεμιέρα του Θεσμού Αρχαίου Δράματος,ένα από τα κορυφαία κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, με απόλυτη ασφάλεια και πλήρη τήρηση όλων των υγειονομικών κανονισμών που επιβάλλονται λόγω Covid-19.

Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΤΕΧΝΗΣ “Αrs Aeterna” , επαναλαμβάνει το καλοκαίρι του 2021 την παράσταση Αντιγόνη του Σοφοκλή, ένα από τα κορυφαία κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας. Με επικεφαλής τον Θανάση Παπαγεωργίου , έναν από τους κορυφαίους έλληνες ηθοποιούς, στο ρόλο του Κρέοντα και την Χριστίνα Χειλά Φαμέλη, μια από τις σημαντικότερες εκπροσώπους της νεότερης γενιάς, στο ρόλο της Αντιγόνης, η παράσταση επαναλαμβάνεται για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων σε περιοδεία το καλοκαίρι του 2021.

Την σκηνοθεσία και την νέα επεξεργασία υπογράφει ο ΘΕΜΗΣ ΜΟΥΜΟΥΛΙΔΗΣ, με την συνεργασία του ΜΑΝΟΥ ΚΑΡΑΤΖΟΓΙΑΝΝΗ.

Το έργο: Η Θήβα, όπου βασίλευε η γενιά των Λαβδακιδών, βρίσκεται σε κατάσταση δεινής πολιτικής κρίσης. Οι δυο γιοι του τελευταίου βασιλιά, του Οιδίποδα, που χάθηκε χτυπημένος από τη βαριά κατάρα που κατατρύχει τους Λαβδακίδες, συγκρούονται για τη διαδοχή.

Και, ενώ ο Ετεοκλής μένει να κυβερνά τη Θήβα, ο Πολυνείκης, εξόριστος, ξεσηκώνει στρατό από το Άργος για να επιτεθεί στην πόλη. Η επίθεση αποτυγχάνει, αλλά στη μάχη ο Ετεοκλής και ο Πολυνείκης αλληλοσκοτώνονται. Δεν απομένουν πλέον στη ζωή παρά οι δύο κόρες του Οιδίποδα, η Αντιγόνη και η Ισμήνη, τελευταίοι κρίκοι της αλυσίδας των Λαβδακιδών.

Η υπόθεση: Η τραγωδία ξεκινά την αυγή μετά τη νίκη των Θηβαίων. Ο Κρέοντας έχει αναλάβει τώρα την εξουσία. Ως στενότερος συγγενής των γιων του Οιδίποδα.

Διατάζει να μείνει άταφος ο Πολυνείκης ως προδότης της πατρίδας του. Ορίζει ποινή θανάτου εναντίον οποιουδήποτε παραβάτη της διαταγής του. Η Αντιγόνη εξεγείρεται εναντίον της σκληρής προσταγής, που καταστρατηγεί τους άγραφους νόμους που προστατεύουν τους νεκρούς και προσβάλλει το ιερό αίσθημα της αδελφικής αγάπης.

Αψηφώντας τον κίνδυνο επιχειρεί να θάψει τον αδελφό της. Αυτός ο αγώνας ανάμεσα στην Αντιγόνη και τον Κρέοντα για το νεκρό σώμα του Πολυνείκη, συμπυκνώνει όλες τις εγγενείς στην ανθρώπινη κατάσταση συγκρούσεις(αρσενικού και θηλυκού, παλαιού και νέου, ιδιωτικού και κοινωνικού, δίκαιου και νόμιμου, ύπαρξης και θνητότητας, ανθρώπινου και θείου). Η Αντιγόνη συλλαμβάνεται. Καταδικάζεται από τον Κρέοντα σε θάνατο. Ωστόσο, από τη στιγμή που ξεστομίζει τη θανατική της καταδίκη, ο Κρέων βαδίζει ήδη στον δρόμο που οδηγεί προς την καταστροφή του.

Μετάφραση |ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΠΑΝΤΑΖΗ

Σκηνοθεσία – Σκηνικό | ΘΕΜΗΣ ΜΟΥΜΟΥΛΙΔΗΣ

Συνεργάτης σκηνοθέτης |ΜΑΝΟΣ ΚΑΡΑΤΖΟΓΙΑΝΝΗΣ

Κοστούμια | ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΚΟΚΚΟΡΟΥ

Μουσική |ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΑΣΠΑΡΑΤΟΣ

Φωτισμοί | ΝΙΚΟΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ

Φωτογραφίες | ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΟΚΚΟΒΕ

Βοηθός σκηνοθέτη | ΒΙΚΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ

Δ/ση παραγωγής | ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΜΟΥΜΟΥΛΙΔΗΣ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΠΑΛΛΑ

Επικοινωνία |ΕΙΡΗΝΗ ΛΑΓΟΥΡΟΥ

Παραγωγή | Ars Aeterna, 5η Εποχή Τέχνης

Ερμηνεύουν : ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΧΕΙΛΑ ΦΑΜΕΛΗ, ΝΤΟΡΑ ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΗ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΑΜΟΛΗΣ, ΜΑΝΟΣ ΚΑΡΑΤΖΟΓΙΑΝΝΗΣ, ΜΑΡΚΟΣ ΠΑΠΑΔΟΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΗΣ. 


Ευριπίδη – «Βάκχες»

Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών – Κυριακή 22 Αυγούστου (21.30)

Ο Οργανισμός Καλλιτεχνικών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων παρουσιάζει  στα πλαίσια του 40ου Φεστιβάλ Πάτρας 2021 – Θεσμός Αρχαίου Δράματος και στον φυσικό του χώρο το Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών από την ARS AETERNA και το ΔΗΠΕΘΕ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ την τραγωδία του Ευριπίδη Βάκχες, ένα από τα κορυφαία κείμενα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, με απόλυτη ασφάλεια και πλήρη τήρηση όλων των υγειονομικών κανονισμών που επιβάλλονται λόγω Covid-19.

Η παράσταση, θα παρουσιαστεί στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου και σε επιλεγμένα θέατρα της Ελλάδας και της Κύπρου. «Τελετουργία της συγκίνησης, του συναισθήματος, του μένους και του παραλόγου μπορούν να χαρακτηριστούν οι Βάκχες του Ευριπίδη». Έτσι ορίζει η Νικαίτη Κοντούρη την ανεξάντλητη τραγωδία του Ευριπίδη.

Η υπόθεση: Ο Διόνυσος καταφθάνει στη Θήβα, την πατρίδα της μητέρας του, έχοντας μαζί του τις πιστές του ακολούθους, για να επιβάλει τη δική του Θρησκεία και να τιμωρήσει όλους όσοι είναι εμπόδιο στο δρόμο του, τολμώντας να τον αμφισβητήσουν. Διαβρώνει ακόμα και την ιερή σχέση μάννας-γιού , εμφυσώντας τη θεϊκή του Μανία στις γυναίκες της Θήβας. Με την βίαιη επιβολή της νέας θρησκείας, επιφέρεται η ισοπέδωση του Βασιλικού Οίκου της πόλης των Θηβών . Οι εναπομείναντες ήρωες της τραγωδίας αναγκάζονται να πάρουν το δρόμο της εξορίας.

Στις ΒΑΚΧΕΣ, ο Θεός Διόνυσος είναι ο πρωταγωνιστής. Ο γνωστός αγαθός Θεός του κρασιού, της μέθης και του Θεάτρου, «ενδύεται» το αρχέγονο, και αινιγματικό του πρόσωπο, που είναι εξαιρετικά σύνθετο και σκοτεινό.

Διόνυσος σημαίνει δύο φορές γεννημένος. Είναι γιος του Δία και της Σεμέλης. Ο μύθος λέει, πως ενώ τον γεννούσε πρόωρα η μάννα του, ο Δίας τον διέσωσε φτιάχνοντας στο μηρό του μια δεύτερη μήτρα και τον έστειλε να δει το φως στη μακρινή Ασία. Οι ΒΑΚΧΕΣ γράφτηκαν το 406-405 π.Χ. ενώ ο Ευριπίδης βρισκόταν αυτοεξόριστος στο παλάτι του Αρχέλαου στη Μακεδονία.

Ύβρις -Τιμωρία-Κάθαρση. Ο Ευριπίδης συνθέτει τις ΒΑΚΧΕΣ, μία εμφανώς τελετουργική μιμητική διαδικασία, όπου χρησιμοποιούνται όλα τα μέσα της Θεατρικής πράξης: μεταμόρφωση, παρενδυσία, δραματική ειρωνεία, ελευθεριότητα, ακραίες συμπεριφορές, αφήγηση, αθέατες εγκληματικές πράξεις κ.α. Μέσα από  μια ποικιλία ρυθμών, ήχων, συγκρούσεων και γεγονότων εκτός σκηνής, βιώνουμε την ένθεη τρέλα που έχει καταλάβει τις γυναίκες της Θήβας, τον σπαραγμό ζώων και ανθρώπων και τη διαταραχή της φύσης που συναινεί στην αγριότητα των πράξεων των κοινών θνητών. Τα πρόσωπα γίνονται αγέλη που θα κατασπαράξει τα ίδια της τα παιδιά, όταν διαταραχθεί η ισορροπία της κυρίαρχης Θεάς Φύσης, από την αλόγιστη συμπεριφορά των ανθρώπων.

Ο ισχυρός εκρηκτικός μηχανισμός του Δραματουργού, καταφέρνει να αποδώσει  την Τιμωρία και στη συνέχεια να γεννήσει την Κάθαρση.

Μετάφραση | ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ

Σκηνοθεσία | ΝΙΚΑΙΤΗ ΚΟΝΤΟΥΡΗ

Σκηνικά - Κοστούμια | ΛΟΥΚΙΑ ΜΙΝΕΤΟΥ

Μουσική σύνθεση – διδασκαλία | ΘΡΑΞ-PUNKS

Επιμέλεια κίνησης | ΑΝΔΡΟΝΙΚΗ ΜΑΡΑΘΑΚΗ

Φωτισμοί | ΝΙΚΟΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ

Δραματουργία | ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΝΙΚΑΙΤΗ ΚΟΝΤΟΥΡΗ

Βοηθός σκηνοθέτη | ΘΑΛΕΙΑ ΓΡΙΒΑ

Φωτογραφίες | ΕΛΙΝΑ ΓΙΟΥΝΑΝΛΗ

Artwork | ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

ΜΑΚΙΓΙΑΖ | ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΧΑΡΙΤΟΣ

Διεύθυνση Παραγωγής | ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΜΟΥΜΟΥΛΙΔΗΣ

Επικοινωνία | ΕΙΡΗΝΗ ΛΑΓΟΥΡΟΥ

Ερμηνεύουν:

ΑΚΗΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ (Διόνυσος)

ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΠΑΠΑΣΠΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ (Πενθέας)

ΙΩΑΝΝΑ ΠΑΠΠΑ (Τειρεσίας)

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΤΑΚΑΛΟΥ (Αγαύη)

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ (Κάδμος)

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΣΠΙΩΤΗΣ (Αγγελιοφόρος)

Χορός (αλφαβητικά):  ΙΟΥΛΙΑ ΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΘΑΛΕΙΑ ΓΡΙΒΑ, ΣΜΑΡΑΓΔΑ ΚΑΚΚΙΝΟΥ, ΣΟΦΙΑ ΚΟΥΛΕΡΑ, ΦΡΑΓΚΙΣΚΗ ΜΟΥΣΤΑΚΗ, ΕΛΕΝΗ ΣΤΕΡΓΙΟΥ, ΙΩΑΝΝΑ ΤΖΙΚΑ. 


Μποστ «Μήδεια»

Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών  - Τρίτη 24 Αυγούστου (21:30)

Ο Οργανισμός Καλλιτεχνικών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων παρουσιάζει  στα πλαίσια του 40ου Φεστιβάλ Πάτρας 2021 και στον φυσικό του χώρο το Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών από την Μυθωδία και την People Entertainment Group  την “ΜΗΔΕΙΑ”  μια «Μποστική» παρωδία που ανατρέπει τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε τα πράγματα, με απόλυτη ασφάλεια και πλήρη τήρηση όλων των υγειονομικών κανονισμών που επιβάλλονται λόγω Covid-19, που έχουν ήδη παρακολουθήσει χιλιάδες θεατές, σε σκηνοθεσία Νικορέστη Χανιωτάκη.

Την πρωτότυπη μουσική της παράστασης υπογράφει η Monika. Τον κεντρικό ρόλο της παιδοκτόνου μάνας δεν ενσαρκώνει γυναίκα, αλλά ο εξαίρετος και βραβευμένος ηθοποιός Μάκης Παπαδημητρίου πλαισιωμένος από ένα θίασο που απαρτίζεται από υπέροχους ηθοποιούς:

Κώστα Τριανταφυλλόπουλο, Γιάννη Καλατζόπουλο, Μαρία Διακοπαναγιώτου, Νίκορέστη Χανιωτάκη, Γιάννη Δρακόπουλο, Άννα Φιλιπάκη, Γεράσιμο Σκαφίδα, Άννα Κλάδη και τον Γιάννη Μαθέ στη μουσική διδασκαλία / ζωντανή απόδοση μουσικών θεμάτων.

Η παράσταση φιλοδοξεί, με τη σύγχρονη ματιά́ που χαρακτηρίζει τους ανθρώπους του, να μεταδώσει τον σπουδαίο σατιρικό́ λόγο του Μποστ που ασχολήθηκε με τόσο χιούμορ και ευαισθησία με τα πάθη και τα λάθη της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας.

Υπόθεση: Στη Μήδεια, ο Μέντης Μποσταντζόγλου (Μπόστ) ξεκίνησε να γράψει ένα έργο βασισμένο στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη και κατέληξε να μιλάει σε δεκαπεντασύλλαβο για μια γυναίκα στυγνή, κακούργα δολοφόνισσα, που έσφαξε τα παιδιά της επειδή ήτανε κάτι παλιόπαιδα που δεν παίρνανε τα γράμματα και δεν θέλανε να δουλέψουν. Σαν να μην της έφταναν όλα αυτά είχε κι έναν άντρα, τον Ιάσωνα, που την κεράτωνε από πάνω με μία καλόγρια!

Έτσι, θολωμένη η Μήδεια αρπάζει το χασαπομάχαιρο απ’ την κουζίνα και φευ! Σφάζει όποιον βρει μπροστά της!

Λίγα λόγια για το έργο: Η «Μήδεια» του Μέντη Μποσταντζόγλου (Μποστ) αποτελεί μια από τις κορυφαίες κωμωδίες της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας κι έχει σημειώσει τεράστια επιτυχία ανά περιόδους στο θέατρο Στοά με την Λήδα Πρωτοψάλτη και τον Θανάση Παπαγεωργίου, όπως επίσης από άλλους θιάσους σε καλοκαιρινές περιοδείες στην Ελλάδα. Η τελευταία φορά που ανέβηκε στην χώρα μας ήταν το 2015 στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου.

Απ’ το πρώτο ανέβασμα του έργου το 1993, το χιούμορ του Μποστ, που ήθελε «οι θεατές περισσότερο να χαμογελάνε και λιγότερο να χαχανίζουν», πέτυχε το στόχο του και δημιούργησε μια μοναδική σάτιρα βασισμένη στις πιο τραγικές ιστορίες της αρχαίας δραματουργίας. Με την μοναδικότητα της γραφής του, ο Μποστ μετατρέπει την τραγική ηρωίδα του Ευριπίδη σε μια -μέχρι δακρύων από τα γέλια- κωμικοτραγική φιγούρα και παράλληλα, με αριστοφανικές μεταφορές και συνεχείς παρερμηνείες, καυτηριάζει τη νεοελληνική πραγματικότητα.

Όπως ο ίδιος αναφέρει χαρακτηριστικά: «Πρόκειται για ένα έργο που επικρίνει τους επικριτάς, προβληματίζει τους κριτάς και ελευθερώνει τους θεατάς».

Διανομή:

Μήδεια -Μάκης Παπαδημητρίου

Οιδίποδας -Κώστας Τριανταφυλλόπουλος / Γιάννης Καλατζόπουλος

Ευριπίδης -Γιάννης Δρακόπουλος

Καλόγρια Πόλυ -Μαρία Διακοπαναγιώτου

Ιάσων -Νίκορέστης Χανιωτάκης

Τροφός -Γεράσιμος Σκαφίδας

Αντιγόνη -Άννα Φιλιππάκη

Ψαράς /Εξάγγελος -Άννα Κλάδη

Συντελεστές:

Διασκευή - Απόδοση στίχων - Σκηνοθεσία:Νικορέστης Χανιωτάκης

Πρωτότυπη μουσική*:Monika

Σκηνικά: Αρετή Μουστάκα

Βοηθός Σκηνογράφου:Έμιλυ Ονησιφόρου

Κοστούμια:Χριστίνα Πανοπούλου

Βοηθός ενδυματολόγου:Μαρία Φέξη

Χορογραφίες:ΑλεξίαΦάλλα και Ειρήνη Ερωφίλη Κλέπκο

Φωτισμοί: Χριστίνα Θανάσουλα

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαριάννα Παπασάββα

Διεύθυνση και οργάνωση παραγωγής:Αναστασία Γεωργοπούλου

*Η μουσική παίζεται ζωντανά από τους ηθοποιούς

Μουσική διδασκαλία, προσαρμογή και ζωντανή απόδοση μουσικών θεμάτων στο πιάνο:Γιάννης Μαθές

Φωτογραφίες:Αγγελική Κοκκοβέ.