Γιατί πρέπει να γίνει το αυτοκινητοδρόμιο;

Από το 1995 που ιδρύθηκε η πολυμετοχική εταιρεία «Αυτοκινητοδρόμιο Πάτρας Α.Ε.», έχουν περάσει σχεδόν 25 χρόνια και ακόμα περιμένουμε μια επένδυση που θα είναι σίγουρα καταλυτική για την ανάπτυξη της περιοχής. Γιατί λοιπόν, παρά τις προσπάθειες μιας ομάδας ανθρώπων με όραμα δεν αγκαλιάστηκε από τους φορείς παρόλο που κάποιοι από αυτούς συμμετέχουν στην εταιρεία;

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Αφού αγοράστηκε από την νεοσυσταθείσα τότε εταιρεία η έκταση 1.140 στρεμμάτων στη θέση «Ρέντες» του Δημοτικού Διαμερίσματος Χαλανδρίτσας του Δήμου Ερυμάνθου, υπήρξε η φροντίδα ώστε να εξασφαλιστούν όλες οι απαραίτητες εγκρίσεις και αδειοδοτήσεις προκειμένου να υλοποιηθεί το έργο. Μεταξύ των αδειών υπήρχαν και οι εγκρίσεις από Διεθνείς Οργανισμούς για την καταλληλότητα των εγκαταστάσεων ακόμα και για μεγάλες διοργανώσεις που θα μπορούσαν να φιλοξενηθούν.

Όλες οι μελέτες απέδειξαν ότι οι συνθήκες στην περιοχή είναι ιδανικές λόγω κλίματος για δραστηριότητες σχεδόν όλο το χρόνο, ακόμα και σε σύγκριση με άλλες μεσογειακές χώρες όπου υπάρχουν μεγάλες πίστες όπως η Πορτογαλία, η Ιταλία, κλπ. Η αλήθεια είναι ότι υπήρξε επενδυτικό ενδιαφέρον αλλά δυστυχώς η οικονομική κρίση έβαλε φρένο σε οποιαδήποτε ιδιωτική πρωτοβουλία.

Από τότε μέχρι σήμερα γίνονται σοβαρές προσπάθειες, συνεχείς συναντήσεις με πολιτικούς αλλά η κατάσταση παραμένει η ίδια και η επένδυση έχει την ίδια τύχη με όλα αυτά που χρόνια περιμένουμε : τρένο, δρόμος Πατρών- Πύργου, αξιοποίηση δομημένου περιβάλλοντος, αξιοποίηση Λαδόπουλου, και γενικά ό,τι εδώ και δεκαετίες διεκδικούμε. Αλλά διεκδικούμε; 

Τι σημαίνει το αυτοκινητοδρόμιο για την περιοχή;

Διαβάζουμε συνεχώς για ανάπτυξη συχνά χωρίς να κατανοούμε για τι ακριβώς μιλάμε. Στην προκειμένη περίπτωση η υλοποίηση του αυτοκινητοδρομίου που περιλαμβάνει εκτός από τις απαραίτητες για τη διεξαγωγή αγώνων εγκαταστάσεις, χώρους φύλαξης και επισκευής οχημάτων, χώρους τεχνικού ελέγχου, αίθουσες χρονομέτρησης με πλήρη εξοπλισμό κ.α. δίνει δυνατότητες όπως:

  • Θα μπορεί η περιοχή να φιλοξενεί μεγάλες διοργανώσεις, και επειδή κάποιοι θα πουν «σιγά μη φέρουμε και Formula 1»,  να προλάβουμε να πούμε ότι αν και βάσει σχεδιασμού θα μπορεί να πραγματοποιηθεί και τέτοια διοργάνωση, λόγω του μεγάλου αρχικού κεφαλαίου που απαιτείται για τη διεκδίκηση, μπορεί να μην είναι στα άμεσα σχέδια λειτουργίας και να έρθει σε δεύτερο χρόνο αλλά υπάρχουν και μικρότερες οργανώσεις που συγκεντρώνουν δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες. 
  • Θα μπορούν να πραγματοποιούνται test drive καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου λόγω των άριστων συνθηκών που επικρατούν στην επιλεγείσα περιοχή. Επιπλέον μπορούν να πραγματοποιούνται δοκιμές νέων μοντέλων αυτοκινήτων καθώς και σχολές γρήγορης και ασφαλούς οδήγησης. 
  • Ένας τέτοιος χώρος θα μπορεί να χρησιμοποιείται ακόμα και για πολιτιστικές εκδηλώσεις. 
  • Η γειτνίαση με τη ΒΙ.ΠΕ. και το Πανεπιστήμιο μπορούν να ανοίξουν νέους ορίζοντες στην περιοχή για το αντικείμενο αυτοκίνητο και μοτοσικλέτα. Δημιουργούνται όλες οι απαραίτητες συνθήκες για να ανθίσει η έρευνα και η ανταλλαγή τεχνογνωσίας σε ότι αφορά τα ανταλλακτικά, αξεσουάρ ακόμα και το σχεδιασμό του μηχανοκίνητου αθλητισμού. 

Όταν δρομολογηθεί  μια τέτοια επένδυση που ευνοείται και από τη μικρή απόσταση της Αχαΐας από την Αθήνα, όλα τα άλλα έρχονται απλά και “κουμπώνουν” σαν έτοιμα από καιρό, αναβάθμιση αεροδρομίου, σύνδεση με την Αρχαία Ολυμπία, ανάπτυξη μαρίνας.  

Έχουμε πει πολλές φορές ότι ο αθλητισμός αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του Ελληνικού Πολιτισμού, και πόσο μάλλον που εμείς έχουμε τη χάρη να βρισκόμαστε στην καρδιά του.  Πόσες φορές δεν έχουμε ακούσει για το περίφημα προπονητήριο που θα έχει διεθνή απήχηση και θα σχεδιαστεί με αφετηρία την Αρχαία Ολυμπία. 

Σε αυτό τον σημείο αξίζει να αναφερθεί ότι οι εμπλεκόμενοι στον αθλητικό τουρισμό και κυρίως στον μηχανοκίνητο αθλητισμό είναι συνήθως άνθρωποι με υψηλό βιοτικό επίπεδο και η προσέλκυσή τους στον τόπο μας θα φέρει και την πολυπόθητη αλλαγή του τουριστικού μας μοντέλου. Αυτή η αλλαγή θα δώσει ώθηση σε επενδύσεις  σε καταλύματα και εστίαση με πιο ποιοτικά χαρακτηριστικά και γενικά θα αναμοχλεύσει όλες τις αναπτυξιακές προοπτικές αυτού του τόπου.  

Στις Σέρρες που έχει υλοποιηθεί ένα αντίστοιχο έργο μικρότερης εμβέλειας και διαστάσεων  η αλλαγή είναι θεαματική όπως παρουσιάζεται στις εκθέσεις του τοπικού επιμελητηρίου και οι θετικές επιπτώσεις της επένδυσης στην οικονομική ζωή της πόλης είναι σημαντικές. 

Επειδή λοιπόν υπήρξε ένα ενδιαφέρον από τον αρμόδιο Υπουργό και επειδή είναι σε εξέλιξη ένα επικαιροποιημένο businessplan καλό θα ήταν εκτός από τις φωτογραφήσεις με τον Υπουργό, να γίνουν από τα πολιτικά πρόσωπα όλες οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να ενταχθεί το έργο στο Ταμείο Ανάκαμψης και να το πάμε επιτέλους μέχρι τέλους… 

Κατά την άποψή μου θα προκύψει αποτέλεσμα μόνο αν ενδιαφερθούμε γι’ αυτήν την επένδυση συλλογικά  και όχι ένας-ένας χωριστά, προβάλλοντας το εγώ του. Άλλωστε η εποχή που ζούμε αποδεικνύει περίτρανα ότι οι κοινωνίες πάνε μπροστά µε το εμείς και όχι με το εγώ. Είναι σίγουρο ότι  η Αχαΐα θα θυμάται το έργο που έγινε και όχι αυτόν που θα διεκδικεί να του αναγνωριστούν τα εύσημα. 

*Η Ολυμπία Λόη είναι αρχιτέκτονας -μηχανικός, αναπληρώτρια Γραμματέας Τουρισμού του Κινήματος Αλλαγής.