Το μήνυμα ότι το μέτρο της αξιολόγησης στα σχολεία θα προχωρήσει και πως οι εκπαιδευτικοί που δεν θα συμμετέχουν θα αντιμετωπίσουν συνέπειες, έστειλε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως.

Σε συνέντευξη που παραχώρησε στην «Καθημερινή της Κυριακής» -κατά την οποία απηύθυνε έκκληση σε εκπαιδευτικούς και μαθητές άνω των 15 να εμβολιαστούν, η κυρία Κεραμέως τόνισε αρχικά ότι «το νέο αναβαθμισμένο σχολείο που ξεκινά τον Σεπτέμβριο, απαιτεί ανάλογες ρυθμίσεις και σε σχέση με το ανθρώπινο δυναμικό της εκπαίδευσης. Εκπαιδευτικοί και στελέχη εκπαίδευσης είναι καίριας σημασίας για την εύρυθμη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος. Ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ (σ.σ. για την επιλογή στελεχών) είχε πολλά προβληματικά στοιχεία. Θα σας αναφέρω ένα ενδεικτικό και εξαιρετικά σημαντικό κατά τη γνώμη μου: δεν υπήρχε καθόλου η αξιολόγηση ως κριτήριο για την επιλογή του στελέχους, είχε καταργηθεί πλήρως η αξιολόγηση από την προηγούμενη κυβέρνηση».

Η υπουργός Παιδείας εξήγησε ότι «δεν είναι δυνατόν στους πυλώνες του νέου συστήματος που καταρτίζει η κυβέρνησή μας, η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και στελεχών να μην αποτελεί θεμελιώδες κριτήριο. Και μάλιστα προχωρούμε και ένα βήμα πιο πέρα. Προβλέπουμε αξιολόγηση ακόμα και στο μέσον της θητείας των στελεχών, π.χ. των διευθυντών σχολείων, καθώς τα στελέχη επιλέγονται για μια συγκεκριμένη αποστολή και συνεπώς καθίσταται απολύτως αναγκαίο να αξιολογείται διαρκώς το κατά πόσον ανταποκρίνονται σε αυτή».

Αξιολόγηση: Μισθολογικό «πάγωμα» και περικοπή μισθού σε εκπαιδευτικούς που δεν συμμετέχουν

Το ζήτημα της αξιολόγησης στα σχολεία έχει προκαλέσει αντιδράσεις από την αντιπολίτευση και τα συλλογικά όργανα των εκπαιδευτικών. Ερωτηθείσα γι’ αυτή την αρνητική στάση, η κυρία Κεραμέως παραδέχθηκε πως «είναι γεγονός ότι υπήρχε μεγάλη επιφυλακτικότητα για δεκαετίες απέναντι στην αξιολόγηση στην εκπαίδευση. Σε κάθε σύλλογο διδασκόντων, όμως, υπάρχουν ολοένα και περισσότεροι εκπαιδευτικοί που τη επιθυμούν, ενώ εντυπωσιακά υψηλά είναι και τα ποσοστά αποδοχής της στην κοινωνία. Η αξιολόγηση θα έχει καθαρά βελτιωτικό χαρακτήρα και τα αποτελέσματά της θα συνδέονται είτε με επιβράβευση μέσω μορίων, είτε με επιμόρφωση. Με τους όρους αυτούς, ποιος εκπαιδευτικός δεν επιθυμεί να βελτιωθεί προς όφελος των μαθητών του και δικό του; Τον Σεπτέμβριο θα ξεκινήσουν ενημερωτικές συνεδρίες για τους εκπαιδευτικούς ώστε να πληροφορηθούν για τα σημαντικά οφέλη της αξιολόγησης».

Όσοι εκπαιδευτικοί και στελέχη δεν συμμετέχουν στην αξιολόγηση θα έχουν συνέπειες, διεμήνυσε η υπουργός. «Η συμμετοχή στην αξιολόγηση κάθε είδους, σχολείων, εκπαιδευτικών και στελεχών, θα είναι υποχρεωτική και ασφαλώς προβλέπονται και συνέπειες για όποιον δεν συμμετέχει» επισήμανε.

Οι συνέπειες αυτές, όπως εξήγησε, θα είναι «η μη μισθολογική εξέλιξη και η παρακράτηση μισθού για περίοδο έως και ενός μηνός».

Ερωτηθείσα για τους 30.000 – 40.000 εκπαιδευτικούς που θα εμπλέκονται σε επάλληλες διοικητικές αξιολογικές βαθμίδες και αν αυτό ουσιαστικά δημιουργεί ένα τεράστιο γραφειοκρατικό μηχανισμό όπου το ένα επίπεδο αξιολογεί το άλλο η υπουργός απάντησε:

«Αντιθέτως, δημιουργούμε ένα πλαίσιο αυξημένης αυτονομίας, αναβαθμίζοντας τον ρόλο των εκπαιδευτικών, οι οποίοι αποφασίζουν πλέον για περισσότερα και ουσιαστικότερα ζητήματα. Οι θέσεις ευθύνης παραμένουν περίπου 15.000, αριθμός απολύτως λογικός προκειμένου να λειτουργεί σωστά το εκπαιδευτικό σύστημα, με πάνω από 1,4 εκατομμύριο μαθητές. Με το νέο σύστημα στελεχών προχωρούμε σε τρεις θεμελιώδεις αλλαγές. Η πρώτη είναι ότι δημιουργούμε μηχανισμός αξιολόγησης εκπαιδευτικών και στελεχών, στον οποίο αποδίδουμε ιδιαίτερη σημασία για τη λειτουργία και κυρίως για τη βελτίωση της εκπαίδευσης. Η αξιολόγηση δεν συνιστά γραφειοκρατικό μηχανισμό. Συνιστά καθοριστική προϋπόθεση για να αποτυπωθούν τα θετικά στοιχεία αλλά και οι αδυναμίες, και με βάση την αποτύπωση αυτή να βελτιωθεί και να εξελιχθεί το εκπαιδευτικό σύστημα.

»Η δεύτερη ότι ενισχύουμε το παιδαγωγικό έργο. Με συγκεκριμένες αρμοδιότητες για την παρακολούθησή του, προκειμένου να διαπιστώσουμε, για παράδειγμα, πώς προχωρούν τα εργαστήρια δεξιοτήτων, τα οποία εισάγοντες φέτος σε όλα τα νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια της χώρας ή πώς προχωρούν οι δραστηριότητες στα αγγλικά στο νηπιαγωγείο, οι οποίες επίσης εισάγονται καθολικά από τον Σεπτέμβριο.

»Τέλος, η τρίτη αλλαγή, ενισχύεται η στήριξη των μαθητών και εκπαιδευτικών, δεδομένης μάλιστα και της επίδρασης της πανδημίας, με ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς στα σχολεία»