Ένα νέο «πακέτο» μεταρρυθμίσεων που θα εστιάζουν στη λειτουργία των σχολείων περιλαμβάνει το υπό κατάρτιση νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας.

Το πρωί της Τετάρτης η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έστειλε επιστολή στους τομεάρχες Παιδείας των κοινοβουλευτικών κομμάτων καλώντας τους σε διάλογο για το επερχόμενο νομοσχέδιο που θα φέρει τον τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και Ενδυνάμωση των Εκπαιδευτικών». Σε αυτή τη φάση θα εξεταστούν θέσεις και προτάσεις που θα ληφθούν υπόψιν κατά την τελική του διαμόρφωση, προτού φτάσει στη Βουλή.

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, οι 4 βασικοί άξονες του νέου νομοσχεδίου για τα σχολεία θα είναι οι εξής:

1) Η μεγαλύτερη αυτονομία της σχολικής μονάδας, καθώς η ποιότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων είναι άμεσα συναρτώμενη με το βαθμό αποκέντρωσής τους, τομέα στον οποίο η χώρα μας υστερεί σημαντικά σε σχέση με άλλες χώρες.

2) Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ως προϋπόθεση για την αποτελεσματική αποκέντρωση του εκπαιδευτικού συστήματος και για τη διαρκή βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

3) Οι δομές εκπαίδευσης, για την περαιτέρω συμβολή τους στην αποτελεσματική υποστήριξη του σχολείου.

4) Η εκκλησιαστική εκπαίδευση, με στόχο τον εκσυγχρονισμό και την οργάνωση της δευτεροβάθμιας, μεταδευτεροβάθμιας και ανώτατης εκκλησιαστικής εκπαίδευσης.
Τι είναι η αυτονομία της σχολικής μονάδας

Μια από τις βασικές κατευθύνσεις του νέου νομοσχεδίου θα είναι ο σταδιακός «απογαλακτισμός» των σχολείων από το υπουργείο Παιδείας. Πηγές του υπ. Παιδείας αναφέρουν ότι το υπουργείο μέχρι σήμερα ρυθμίζει τη σχολική ζωή σε υπέρμετρο βαθμό, ελέγχοντας μεταξύ άλλων πόσα λεπτά μπορεί να διαρκεί ένα τεστ ελέγχου επιδόσεων ή το αν θα επιτραπεί να διοργανωθεί μια εκδήλωση για ένα τοπικό έθιμο, σε συνεργασία με έναν φορέα της περιοχής.

Με την ενίσχυση της αυτονομίας της σχολικής μονάδας και τη μεγαλύτερη ελευθερία στους εκπαιδευτικούς και τη διοίκηση του σχολείου, εκτιμάται -όπως δείχνουν σχετικές έρευνες- ότι θα βελτιωθούν τα μαθησιακά αποτελέσματα.

Σε ό,τι αφορά τις συνεργασίες της σχολικής μονάδας με τρίτους φορείς για τη διοργάνωση δράσεων και προγραμμάτων, στο νομοσχέδιο του υπ. Παιδείας θα περιλαμβάνονται οι εξής αλλαγές:

• Αποκέντρωση της διαδικασίας έγκρισης για συνεργασίες μεταξύ σχολικών μονάδων και τρίτων φορέων, σχετικά με την υλοποίηση προγραμμάτων και δράσεων πολιτιστικού, αθλητικού, κοινωνικού ή εκπαιδευτικού ενδιαφέροντος.
• Τι σημαίνει αυτό; Σήμερα, κάθε εκδήλωση για την οποία η σχολική μονάδα συνεργάζεται με κάποιον φορέα, για παράδειγμα σχετικά με κάποιο τοπικό έθιμο ή με την τοπική διατροφή ή ενδυμασία, πρέπει να παίρνει θετική εισήγηση από το Ι.Ε.Π. και να εγκρίνεται από το υπουργείο Παιδείας. Με το νέο νομοσχέδιο, αν μια δράση ή ένα πρόγραμμα σε συνεργασία με τρίτο φορέα αφορά μόνο μία σχολική μονάδα, η απόφαση για τη διεξαγωγή της θα λαμβάνεται από το Διευθυντή της σχολικής μονάδας, και όχι από το υπουργείο. Αν μια δράση ή πρόγραμμα αφορά παραπάνω από μία σχολική μονάδα στην ίδια Διεύθυνση Εκπαίδευσης ή Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης, η έγκριση θα δίνεται από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης στο αντίστοιχο γεωγραφικό επίπεδο. Οι αποφάσεις θα λαμβάνονται σε κεντρικό επίπεδο μόνο για δράσεις εθνικής εμβέλειας (λ.χ. πώς θα εορταστεί μια εθνική επέτειος)

Με τον τρόπο αυτό, σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, θα δοθεί ελευθερία σε κάθε ένα από τα 14.000 σχολεία της χώρας να αποκτήσει τη δική του «ταυτότητα», διοργανώνοντας εκπαιδευτικές δράσεις και ενδιαφέροντα προγράμματα για τους μαθητές, ώστε να αναπτυχθούν δεξιότητες με θεματικές όπως η μουσική, το θέατρο, οι ταινίες μικρού μήκους, επισκέψεις σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους κ.λπ.