Η φλεγμονή και οι κυτταρικές βλάβες στους εγκεφάλους ασθενών που πέθαναν από Covid-19 θυμίζουν τα παθολογικά ευρήματα στους εγκεφάλους ασθενών με νευροεκφυλιστικές ασθένειες όπως οι νόσοι του Πάρκινσον και του Αλτχάιμερ, δείχνει μικρή αλλά σημαντική μελέτη που δημοσιεύεται στο περιοδικό Nature.

Τα ευρήματα ίσως εξηγούν τα νευρολογικά προβλήματα που αναφέρουν πολλοί ασθενείς του κοροναϊού, εκτιμούν οι ερευνητές των πανεπιστημίων του Στάνφορντ στις ΗΠΑ και του Σάαρλαντ στη Γερμανία. Περίπου το ένα τρίτο των ασθενών που νοσηλεύονται με Covid-19 εμφανίζουν διαταραχές της συγκέντρωσης, της μνήμης και της διάθεσης, συμπτώματα που κάποιες φορές επιμένουν για μήνες μετά την ανάρρρωση.

Και αυτό παρά το γεγονός ότι ο ιός ήταν απών σε δείγματα εγκεφάλου από οκτώ ασθενείς που έχασαν τη ζωή τους από Covid-19. Δείγματα εγκεφάλου από 14 άτομα που είχαν πεθάνει από άλλα αίτια χρησιμοποιήθηκαν ως ομάδα ελέγχου.

«Οι εγκέφαλοι ασθενών που απεβίωσαν λόγω σοβαρής Covid-19 παρουσίαζαν μοριακούς δείκτες φλεγμονής, παρόλο που οι ασθενείς δεν είχαν εμφανίσει κλινικά σημεία νευρολογικής βλάβης» δήλωσε ο Τόνι Ουάις-Κόρεϊ, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας.

Ο Ουάις-Κόρεϊ και οι συνεργάτες του εξέτασαν τη λειτουργία χιλιάδων γονιδίων σε 65.309 μεμονωμένα κύτταρα που απομονώθηκαν από τα δείγματα των δύο ομάδων. Οι ασθενείς της Covid-19 εμφάνιζαν αλλαγές στα μοτίβα έκφρασης εκατοντάδων γονιδίων, πολλά από τα οποία σχετίζονται με τις φλεγμονώδεις αντιδράσεις. Επιπλέον, γονίδια που συνδέονται με τη σχιζοφρένεια και την κατάθλιψη ήταν πιο πιθανό να έχουν ενεργοποιηθεί στους ασθενείς με Covid-19.

Διαταραχές βρέθηκαν επίσης «σε νευρώνες του εγκεφαλικού φλοιού, την περιοχή του εγκεφάλου που παίζει κεντρικό ρόλο στη λήψη αποφάσεων, τη μνήμη και τη μαθηματική λογική» γράφουν οι ερυενητές.

Ο ίδιος ο ιός δεν ανιχνεύτηκε στα δείγματα, κάτι που υποδεικνύει πως «η λοίμωξη από τον ιό στο υπόλοιπο σώμα ενδέχεται να είναι αρκετή για να προκαλέσει νευρολογικά προβλήματα, ακόμα και σε όσους δεν πεθαίνουν από τη νόσο».

Τα ευρήματα, λένε οι ερευνητές, ίσως εξηγούν την ‘εγκεφαλική ομίχλη’, την κόπωση και άλλα νευρολογικά και ψυχιατρικά συμπτώματα της μακράς Covid».