Το ΕΣΥΝ Πάτρας αναφέρει σε ανακοίνωση:

"Η πανδημία του Covid-19 ανέδειξε περισσότερο από ποτέ τις κοινωνικές αιτίες που οδηγούν σε επιδείνωση
όλων των πλευρών της χρήσης και της εξάρτησης και ξεγύμνωσε τις προθέσεις και τις ευθύνες πολλών
κυβερνήσεων σε σχέση με αυτή. Συγκεκριμένα, συνθήκες όπως η ανεργία, η οικονομική αβεβαιότητα, η
κοινωνική απομόνωση, αλλά και το αίσθημα ανασφάλειας απέναντι στις συνέπειες του ιού όξυναν τους
ψυχολογικούς παράγοντες που ευνοούν την έναρξη, την  αύξηση, τη συστηματοποίηση της χρήσης αλλά και την
εγκατάλειψη της θεραπείας, ιδιαίτερα σε χώρες που έχει εφαρμοστεί ή είναι προς συζήτησή η νομιμοποίηση της
κάνναβης σε διάφορες μορφές.

Δεν είναι τυχαίο ότι σε μία σειρά από χώρες οι χρήστες παραδέχτηκαν ότι διπλασίασαν τη χρήση κάνναβης
κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου ή ξεκίνησαν τη χρήση ως απάντηση στις συνέπειες των περιοριστικών
μέτρων. Το 6,5% των Καναδών ξεκίνησε η αύξησε τη χρήση κάνναβης ως απάντηση στο άγχος της πανδημίας ενώ
το  50%  των  χρηστών  συσχέτισε  την  αύξηση  και  τη  συσχέτιση  της  χρήσης  με  την  κοινωνική  απομόνωση.
Ταυτόχρονα, η Αυστραλία σημείωσε αύξηση της χρήσης ναρκωτικών κατά 49%, οι ΗΠΑ κατά 46% και η Μεγάλη
Βρετανία κατά 44%.

Η Ελλάδα είναι η χώρα με τη μεγαλύτερη αύξηση των επιπέδων άγχους, μοναξιάς και θυμού κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Είναι λογική εξέλιξη λοιπόν, η μέτρηση των λυμάτων που αποκάλυψε την διπλασιασμό της κατανάλωσης κοκαΐνης το Μάρτιο του 2020, τον τετραπλασιασμό της το Νοέμβριο του ίδιου έτους και την αύξησή  της  κατά  περίπου  20%  τρεις  μήνες  αργότερα.  Μεγαλύτερη  αύξηση  παρουσίασε  η  κατανάλωση αμφεταμινών (650%) που σχετίζεται και με τη χαμηλή τιμή της.

Όλα αυτά φάνηκαν ευκαιρία σε μία σειρά από κυβερνήσεις και διεθνείς οργανισμούς!

Ευκαιρία για να βρούνε ένα νέο πεδίο κερδοφορίας με σκοπό να βγούνε από την οικονομική κρίση που επιτάχυνε  η  πανδημία  του  Covid-19. Έτσι  έφεραν  ή  ετοιμάζονται  να  φέρουν,  μέτρα  που  νομιμοποιούν  την ιατρική  και  την  ψυχαγωγική  χρήσης  της  κάνναβης.   Νομιμοποίηση  που  δεν  μπορεί  να  αποκοπεί  από  τη διαστρεβλωμένη  αθώωση  των  χαρακτηριστικών  της,  στα  μάτια  της  νεολαίας,  στην  οποία  βλέπουν  ένα αναξιοποίητο καταναλωτικό κοινό:

  • Ο ΟΗΕ, έπειτα από πολλές πιέσεις, αποφάσισε να αφαιρέσει την κάνναβη από το παράρτημα 4, δηλαδή
    από την κατηγορία των πολύ επικίνδυνων εθιστικών ουσιών, διατηρώντας την ακόμα στον πίνακα 1 όπου
            αναφέρονται όλα  τα διαθέσιμα ναρκωτικά.
  • Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάνθηκε ότι η CBD δεν είναι ναρκωτικό αλλά τρόφιμο (αν και οι γνώσεις
    γύρω  από  τις  επιπτώσεις  της  στον  ανθρώπινο  οργανισμό  είναι  περιορισμένες),  καταργώντας  το
                    φαρμακευτικό έλεγχο στα σκευάσματα και διευκολύνοντας την κυκλοφορία τους.
                    Δεν  έχει σχέση  με κανενός είδους ελευθερία  και  επιλογή  η  νομιμοποίηση  της  κάνναβης!  Αυτούς  τους όρους  χρησιμοποιούν  για  να  δικαιολογήσουν  τα  τεράστια  κέρδη  που  φέρνει  και  θα  φέρει  η  επενδυτική δραστηριότητα στην κάνναβη, τα οποία, μάλιστα, αναμένονται να είναι τριπλάσια για την ψυχαγωγική κάνναβη σε  σχέση  με  τις  άλλες.   Επιπλέον,  δίπλα  στο  κέρδος  η  κάνναβη  είναι  ένα  τεράστιο  όπλο  καταστολής  και ιδεολογικής χειραγώγησης. Δεν είναι τυχαίο ότι στις ΗΠΑ, εξαιρέθηκαν από τα lockdown τα μαγαζιά λιανικής πώλησης κάνναβης.  Άλλωστε, η κάνναβη και γενικά τα ναρκωτικά μπορούν να είναι πολύ πιο αποτελεσματικά όπλα καταστολής από την ωμή βία, σε μια εποχή που ακόμα και μία απλή έξοδος μπορεί να γίνει αφορμή καταστολής όπως άλλωστε και οι συλλογικές διεκδικήσεις.

Λειτουργικός και μη λειτουργικός χρήστης:

Νέο ψευτοεπιστημονικό όχημα νομιμοποίησης και άλλων ναρκωτικών!

Η κάνναβη «δίδαξε» ότι το πεδίο κερδοφορίας από τα ναρκωτικά είναι πολύ μεγάλο. Έτσι δημιούργησαν τον  ψευτοδιαχωρισμό  σε  λειτουργικούς  και  μη  λειτουργικούς  χρήστες,  σε  επικίνδυνη  και  ακίνδυνη  χρήση ναρκωτικών. Ουσιαστικά, καθιστούν ως μόνη «επικίνδυνη» ουσία τα οπιούχα, τα οποία θα αντιμετωπίζονται με τη χρήση υποκατάστατων, και απενοχοποιούν σχεδόν όλες τις υπόλοιπες ναρκωτικές ουσίες. Ο βαθμός χρήσης κι  εξάρτησης  μπαίνει  στις….  «επιλογές»  του  καθενός,  δεν  επηρεάζεται  από  καμία  κοινωνική  συνθήκη,  από κανένα ψυχολογικό χαρακτηριστικό του νέου,  γίνεται και αυτός ατομική ευθύνη όπως είναι η προστασία από την πανδημία, οι σχολικές επιδόσεις, το δικαίωμα στην εργασία, η πρόσβαση στον αθλητισμό, στον πολιτισμό κτλ. Έτσι δικαιολογούν τα κράτη και οι διεθνείς οργανισμοί την σχεδόν μηδαμινή χρηματοδότηση της πρόληψης (όχι πάνω από 0,02% σε κάθε κράτος-μέλος της Ε.Ε.), τη διάλυση της στεγνής θεραπείας.

Σε αυτή τη λογική είναι και το ευρωπαϊκό σχέδιο δράσης για τα ναρκωτικά 2021-2025, που προκρίνει τα υποκατάστατα και τους Χώρους Εποπτευόμενης Χρήσης ως αποκλειστικές μορφές θεραπείας, και την καταστολή
ως  πρόληψη,  τη  στιγμή  που  στην  Ε.Ε.  25  εκατομμύρια  είναι  συστηματικοί  χρήστες  κάνναβης,  το  1/3  των
μαθητών δηλώνει ότι έχει εύκολη πρόσβαση στην κάνναβη, με το 2,4% αυτών να έχει δοκιμάσει κάνναβη στα 13
χρόνια  Η Ελλάδα, που παρουσιάζει υψηλό κίνδυνο εξάρτησης από την κάνναβη στο 40% των χρηστών μαθητών
της  και  στην  οποία  το  50%  τη  θεωρεί  πλέον  ακίνδυνη  δε  διαφέρει  από  τις  υπόλοιπες  χώρες!  Διατήρησε  ή
προώθησε:

  • Την υποστελέχωση των Κέντρων Πρόληψης καθιστώντας ακόμα πιο δύσκολο το έργο τους ιδιαίτερα στις
    νέες συνθήκες που έχει επιβάλλει η καραντίνα, ενώ δεν πήρε κανένα μέτρο προετοιμασίας και ενίσχυσης
            των αντανακλαστικών των νέων απέναντι στα ναρκωτικά, εν όψει του δεύτερου και τρίτου κύματος της
            πανδημίας, για τα οποία προειδοποιούσαν όλοι οι επιστήμονες.
  • Την υποχρηματοδότηση  και  υποστελέχωση  των  θεραπευτικών  προγραμμάτων  σε  συνθήκες  που
            αντικειμενικά πολλαπλασιάζουν τις ανάγκες στήριξης αλλά και τις πιθανότητες υποτροπών. Από το 2009
            οι δαπάνες για τον ΟΚΑΝΑ έχουν μειωθεί κατά 30% και για το ΚΕΘΕΑ κατά 50%. Μάλιστα, το προσωπικό
            στο ΚΕΘΕΑ τα τελευταία χρόνια έχει μειωθεί κατά 21%.
  • Την προσπάθεια  αλλοίωσης  του  χαρακτήρα  του  ΚΕΘΕΑ  μέσω  του  κανονισμού  που  πρότεινε  το
            διορισμένο Δ.Σ. του. Η προσπάθεια νομιμοποίησης πολλών ναρκωτικών δε συμβαδίζει με ένα φορέα που
            μάχεται  ενάντιά  τους.  Η  θεραπευτική  κοινότητα  αποκαλύπτει  το  ψευτοπειχείρημα  του  λειτουργικού
            χρήστη, ο οποίος δήθεν  και με δική του ευθύνη θα μπορεί να κάνει «ακίνδυνη» χρήση ναρκωτικών με
            κάποιο  κύκλο  επισκέψεων  στη  Διεύθυνση  Κλινικών  Εφαρμογών  που  την  αντικαθιστά.  Η  ένταξη
            υποκατάστατων στους σκοπούς της αποτελεί ευθεία επίθεση στην ίδια την αποτελεσματικότητά του.

Χρειάζονται ΤΩΡΑ ουσιαστικά μέτρα ενίσχυσης της πρόληψης και της θεραπείας

Το φαινόμενο της επιδείνωσης της τοξικοεξάρτησης δεν θα αναχαιτιστεί με το πέρας της πανδημίας.

Αντιθέτως, η κρίση που επιταχύνθηκε με την πανδημία και οι κοινωνικές της επιπτώσεις, η διαχείριση της

υγειονομικής κρίσης με σκληρά περιοριστικά μέτρα, με την αποθέωση της «ατομικής ευθύνης» χωρίς ενίσχυση του Δημόσιου συστήματος Υγείας και χωρίς εξασφάλιση μέτρων προστασίας της υγείας και του εισοδήματος θα φέρουν πολλαπλές συνέπειες στην ψυχολογία των νέων.

Δεν θα ανεχτούμε αυτή την εγκληματική “δήθεν” αντιναρκωτική πολιτική της κυβέρνησης και της Ε.Ε.

Ο αγώνας ενάντια σε όλα τα ναρκωτικά, στις συνέπειες που διαμορφώνουν στους όρους συνείδησης και δράσης της νέας γενιάς είναι υπόθεση του λαού, είναι δικός του αγώνας.

Απευθύνουμε κάλεσμα σε όλους, μέσα από τους μαζικούς φορείς, τα σωματεία, τους συλλόγους γονέων, ιδιαίτερα στους νέους μέσα από τις Οργανώσεις τους (μαθητικά Συμβούλια, Φοιτητικούς και Σπουδαστικούς Συλλόγους), να πυκνώσουν τις γραμμές του αντιναρκωτικού κινήματος. Να ενσωματώσουν στη δράση τους τα αιτήματά του. Απαιτούμε τώρα:

  • Ενίσχυση του ρόλου των Κέντρων Πρόληψης. Εφαρμογή προγραμμάτων κατά των εξαρτήσεων σε όλες τις σχολικές βαθμίδες,  στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και στα στρατόπεδα.
  • Έγκριση και  εφαρμογή  εξειδικευμένων  επιστημονικών  προγραμμάτων  πρόληψης  προσαρμοσμένης  στις συνθήκες της καραντίνας.
  • Άμεσες προσλήψεις με σκοπό την πλήρη στελέχωση με όλο το απαραίτητο μόνιμο προσωπικό των Κέντρων Πρόληψης. Άμεση δημιουργία νέων Κέντρων Πρόληψης σε περιοχές που υπάρχει αυξημένη ανάγκη.
  • Μέτρα για την αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής, την προστασία των ανέργων και των ευάλωτων κοινωνικά ομάδων. Ενίσχυση της δωρεάν αθλητικής και πολιτιστικής δραστηριότητας των νέων ανθρώπων.
  • Άμεση κατάργηση της ΠΝΠ του 2019 που επιβάλλει διορισμό του ΔΣ του ΚΕΘΕΑ από την κυβέρνηση και όχι από εκλογές.
  • Καμία αλλαγή του Κανονισμού Λειτουργίας του ΚΕΘΕΑ προς την κατεύθυνση που πρότεινε το διορισμένο
    Δ.Σ. του.
  • Δημιουργία νέων  στεγνών  προγραμμάτων  όπου  υπάρχει  ανάγκη  και  άμεση  πρόσληψη  όλου  του απαραίτητου μόνιμου προσωπικού με επαρκή χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.
  • Πολλαπλασιασμό των κέντρων ενημέρωσης, των προγραμμάτων δράσης στο δρόμο, των κέντρων υποστήριξης χρηστών με κρατική χρηματοδότηση.
  • Παύση κάθε επιχειρηματικής  δραστηριότητας  ιδιωτικών  φορέων  και  ΜΚΟ  στους  τομείς  Πρόληψης  και Απεξάρτησης.  Πρόληψη και απεξάρτηση δημόσια και δωρεάν για όλους με ενίσχυση των προγραμμάτων από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
  • Όχι στη νομιμοποίηση της κάνναβης. Κανένας αντιεπιστημονικός διαχωρισμός των ναρκωτικών σε “σκληρά -
    μαλακά ναρκωτικά”, σε «λειτουργικό-μη λειτουργικό χρήστη», σε «ακίνδυνη-επικίνδυνη χρήση».
  • Όχι στη λειτουργία Χώρων Εποπτευόμενης Χρήσης."