Άλλο ένα καλοκαίρι φτάνει και κανείς δεν ξέρει με σιγουριά να απαντήσει το αν τελικά φέτος θα δούμε το τρένο του Προαστιακού να διασχίζει την παράκτια γραμμή δυτικά της Πάτρας, φτάνοντας στον προορισμό του που δεν είναι άλλος από την Κάτω Αχαΐα.

Μιλάμε για το δρομολόγιο που κανονικά θα έπρεπε να είχε ξεκινήσει από το καλοκαίρι του 2018, το οποίο όμως έμεινε στα μισά και αυτό με αρκετή καθυστέρηση, φτάνοντας έως τα Καμίνια.

Από την μια ο ΟΣΕ που λέει ότι η γραμμή είναι εντάξει, οι χρόνοι είναι ικανοποιητικοί και τα δρομολόγια πρέπει να ξεκινήσουν. Από την άλλη η ΤΡΑΙΝΟΣΕ που εκφράζει ανοικτά τις αμφιβολίες και τα ερωτηματικά, τόσο για την ασφάλεια της γραμμής, όσο και για την βιωσιμότητα της.  

Και φυσικά σε όλο το σκηνικό αυτό η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας που πιέζει να υλοποιηθεί ο σκοπός της επέκτασης του Προαστιακού, στα δυτικά της Πάτρας ο οποίος είναι να φτάσει το τρένο στην Κάτω Αχαΐα για να εξυπηρετήσει τον κόσμο.

Ποια θα είναι η απάντηση στα ερωτηματικά αυτά; Σύμφωνα με πληροφορίες μέσα στις επόμενες ημέρες είναι να ανακοινωθεί επίσημα η επέκταση του Προαστιακού από την Πάτρα στην Κάτω Αχαΐα. 

Οι πληροφορίες αυτές βέβαια δεν είναι η πρώτη φορά που ακούγονται όμως πλέον έχουν μία βάση. Από εκεί και πέρα το ζήτημα είναι αν τα δρομολόγια βγαίνουν και φυσικά αν η γραμμή έχει την δυναμική για να είναι βιώσιμη. 

Ο διαχειριστής της ομάδας Φίλων Προαστιακού Πάτρας Βασίλης Γκλαβάς, ένας άνθρωπος που παρακολουθεί το θέμα από κοντά και έχει άποψη, είναι ξεκάθαρος. Η κατεύθυνση του έργου από την αρχή ήταν λάθος.

«Αυτό που είχαμε πει από την αρχή ως ομάδα που αγαπάει το τρένο και τον προαστιακό, ήταν να ξηλωθεί όλη η γραμμή και να ξεκινήσει η δημιουργία της από την αρχή.

Δεν μπορεί να βάζεις σε λειτουργία μετά από δέκα χρόνια μια γραμμή που ήταν ήδη παλαιά, χωρίς να έχει γίνει καμία συντήρηση της στο μεσοδιάστημα που ήταν ανενεργή και να έχεις απαιτήσεις να φτάσει το τρένο στον προορισμό του. Δεν μας άκουσε κανείς και αυτό πληρώνουμε τώρα».

Δοκιμαστικά σε κανονικές συνθήκες

Στο ερώτημα αν φέτος το καλοκαίρι θα δούμε τον Προαστιακό να φτάνει στην Κάτω Αχαΐα, τονίζει: «Το όλο ζήτημα δεν έχει να κάνει ούτε με το καλοκαίρι, ούτε με τον χειμώνα. Το όλο θέμα είναι αν βγαίνουν οι χρόνοι και τι μπορεί να γίνει εφόσον δεν βγαίνουν.

Κανονικά τα δοκιμαστικά δρομολόγια του Προαστιακού θα πρέπει να γίνουν σε κανονικές συνθήκες κίνησης, όπως έγινε στο Σύνταγμα. Μόνο έτσι θα γνωρίζουμε την απάντηση στο αν οι χρόνοι βγαίνουν και ποιος από τους δυο, ο ΟΣΕ ή η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει δίκιο.

Η αλήθεια είναι ότι έγιναν πράγματι κάποιες εργασίες συντήρησης της γραμμής σε διάφορα ευαίσθητα σημεία για να τρέξει το τρένο. Όμως η εξέλιξη του ζητήματος μας έχει δείξει ότι οι εργασίες αυτές δεν έχουν τέλος. Συνεχώς ξεπετάγονται καινούργιες. Οι χρόνοι πάντως είναι δεδομένο ότι δεν έχουν αλλάξει».

Ο χρόνος που κάνει το τρένο στο δρομολόγιο Πάτρα – Καμίνια που μέχρι ώρας είναι ο τελικός προορισμός του Προαστιακού, φτάνει τα 24 με 25 λεπτά.

Μπορεί για την Κάτω Αχαΐα να φτάσει τα 27’; Αν ναι είναι αυτό αρκετό για να μπορέσει ο Προαστιακός να ανταγωνιστεί τα λεωφορεία του Υπεραστικού ΚΤΕΛ που και αυτό από την μεριά του έχει μειώσει τα δρομολόγια του αισθητά λόγω της πανδημίας;


Δεν υπάρχουν κάρτες διαρκείας

Επιπλέον υπάρχουν άλλα θέματα που αφορούν την οργάνωση των δρομολογίων.

Είναι γεγονός ότι τους τελευταίους μήνες υπάρχει μία αυξητική τάση της επιβατικής κίνησης στο τρένο του Προαστιακού, ειδικότερα από τότε που τα δρομολόγια ξεκίνησαν και τις απογευματινές ώρες.

Όμως από την άλλη πρέπει να γίνουν σημαντικά πράγματα για να καθιερωθεί αυτή η γραμμή. Το πιο χαρακτηριστικό από αυτά που θεωρείται αυτονόητο και δεν έχει γίνει; Έχουν περάσει τόσοι μήνες από την έναρξη της λειτουργίας της (πάνω από δέκα) και ακόμα δεν έχουν εκδοθεί κάρτες διαρκείας. Αυτό από μόνο του λέει πολλά.

(Οι φωτογραφίες είναι από την σελίδα "Φίλοι Προαστιακού Σιδηρόδρομου Πάτρας" και είναι από τις πρόσφατες εργασίες που έγιναν στη γραμμή).