Πάσχα με ανοιχτές Εκκλησίες, υποχρεωτικά self test για ιερείς, ιεροψάλτες και νεωκόρους, Ανάσταση νωρίτερα, στις 9 το βράδυ προβλέπει το σχέδιο για τη λειτουργία των ναών την Μεγάλη Εβδομάδα, με τήρηση όλων των υγειονομικών μέτρων προστασίας.

Η συμφωνία Εκκλησία - Πολιτείας επισφραγίστηκε σε συνάντηση του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ενώ αυτό δεν καθησύχασε τον Ιερό Σύνδεσμό Κληρικών Ελλάδας που εκφράζει τη ρητή αντίθεση του στην πραγματοποίηση της τελετής της Θείας Λειτουργίας της Αναστάσεως κατά τις απογευματινές ώρες του Μ. Σαββάτου, με το σκεπτικό ότι ο Ιησούς δεν αναστήθηκε το Σάββατο αλλά την Κυριακή.

Από την πλευρά της Εκκλησίας της Κρήτης, που αρχικά διαφάνηκε ότι διαφωνούσε με την μετάθεση στις 9 της Αναστάσεως, ξεκαθαρίστηκε ότι η Εκκλησία της Κρήτης θα σεβαστεί όποιες αποφάσεις πάρει η ελληνική κυβέρνηση για τις ημέρες του Πάσχα και την λειτουργία των Ιερών Ναών τη Μεγάλη Εβδομάδα.

Πώς θα ανοίξουν οι ναοί την Μεγάλη Εβδομάδα

Το φετινό Πάσχα οι ναοί ανοίγουν με διπλή μάσκα και περιορισμό στον αριθμό των ατόμων. Η Ανάσταση θα πραγματοποιηθεί στις 9 το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου ενώ στον προαύλιο χώρο των ναών και χωρίς ακολουθία πιστών θα πραγματοποιηθεί η περιφορά του Επιταφίου. Όπως ανακοινώθηκε θα είναι υποχρεωτικό τα self test για ιερείς, νεωκόρους, ιεροψάλτες και λοιπό προσωπικό.

Τους κανόνες με τους οποίους θα λειτουργήσουν οι ναοί κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας και το Πάσχα, συγκεκριμενοποίησε χθες η κυβέρνηση, μετά και τις εισηγήσεις των λοιμωξιολόγων. Στα μέτρα προστασίας, προκρίθηκε η σύσταση για χρήση διπλής μάσκας, τόσο εντός όσο και εκτός των Ναών.
Συγκεκριμένα:-Σχετικά με τον αριθμό ατόμων στους ιερούς ναούς κατά την διάρκεια των ακολουθιών της Μεγάλης Εβδομάδας και του Πάσχα, θα συνεχίσει να ισχύει η μέχρι σήμερα αναλογία του ενός ατόμου ανά 25m2 με τα υγειονομικά μέτρα, που ήδη ισχύουν (επαρκής αερισμός των χώρων, τήρηση αποστάσεων και κανόνων υγιεινής, αντισηψία χεριών, υποχρεωτική χρήση μάσκας). Επίσης, στους εξωτερικούς χώρους των ναών τήρηση απόστασης 10m2 μεταξύ των πιστών, τήρηση των κανόνων υγιεινής και υποχρεωτική χρήση μάσκας.

-Κατά τις ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας και του Πάσχα, χρήση διπλής μάσκας για τους πιστούς τόσο σε εσωτερικούς όσο και εξωτερικούς χώρους.

-Σχετικά με την εφαρμογή testing κατά τις ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας και του Πάσχα, εφαρμογή υποχρεωτικού τεστ σε ιερείς, νεωκόρους, ιεροψάλτες και στο λοιπό προσωπικό, που θα βρίσκεται εντός του ναού.

-Σχετικά με τις ακολουθίες της Μεγάλης Παρασκευής α) η περιφορά του Επιταφίου μόνο στον προαύλιο χώρο των ναών, χωρίς να ακολουθεί πομπή πιστών, β) το προσκύνημα του Επιταφίου εκτός του ναού, και γ) τήρηση αποστάσεων, υποχρεωτική χρήση μάσκας και γενικότερα ένταση στην εφαρμογή των υγειονομικών μέτρων και επιτήρηση αυτών προς αποφυγή του συγχρωτισμού.

Σχετικά με το χρονικό όριο απαγόρευσης κυκλοφορίας (curfew), περιορισμός της κυκλοφορίας από τις 22:00 για την Μεγάλη Εβδομάδα και την ημέρα του Πάσχα λαμβανομένης υπόψη της ολοκλήρωσης των διαδικασιών των λειτουργιών κατά τη Μεγάλη Εβδομάδα στις 21:00, ενώ από τις 3 Μαΐου (Δευτέρα του Πάσχα) ο περιορισμός κυκλοφορίας ισχύει από τις 23:00

Ανάσταση στις 9 το βράδυ

H Διαρκής Ιερά Σύνοδος εξάλλου έχει ήδη αποφασίσει την χρονική μετάθεση των ιερών Aκολουθίων της Μεγάλης Εβδομάδας, προκειμένου να διευκολυνθεί η παρουσία περισσότερων πιστών στους ναούς.

Πιο συγκεκριμένα η ακολουθία της Αναστάσεως αποφασίστηκε να πραγματοποιηθεί στις 9 το βράδυ και όχι στις 12 όπως τελείται κανονικά καθώς υπάρχει και απαγόρευση κυκλοφορίας.

Όλες οι απογευματικές ακολουθίες από την Κυριακή των Βαΐων έως την Μεγάλη Τετάρτη θα τελεστούν κατά μισή ώρα νωρίτερα, στις 6.30 μ.μ., την Μεγάλη Πέμπτη στις 5.30 μ.μ. και την Μεγάλη Παρασκευή (Επιτάφιος) στις 6.00 μ.μ. Όπως τονίζει το ανακοινωθέν της Ιεράς Συνόδου τόσο κατά την τελετή της Ανάστασης όσο και στις άλλες ακολουθίες θα υπάρχει η δυνατότητα χρήσης των προαύλιων χώρων των Ναών.

ΙΣΚΕ: ''Η Ανάσταση του Χριστού δεν πραγματοποιήθηκε την ημέρα του Σαββάτου''

«Για μια ακόμα φορά, Ιερείς και πιστοί, βρεθήκαμε προ εκπλήξεως εξαιτίας της απαίδευτης παρέμβασης της Πολιτείας σε θέματα αμιγώς εκκλησιαστικά, και μάλιστα αφορώντα τον σκληρό πυρήνα της χριστιανικής λατρείας» επισημαίνει ο ΙΣΚΕ και τονίζει μεταξύ άλλων : «Με την παρούσα ανακοίνωση, ως Ιερός Σύνδεσμος Κληρικών Ελλάδος, επιθυμούμε να εκφράσουμε αφενός μεν την συμφωνία μας ως προς το να τελούνται οι ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδος νωρίτερα από την συνήθη ώρα, λόγω των έκτακτων υγειονομικών μέτρων που επιβάλλει η πανδημία της Covid-19, αφετέρου όμως υπογραμμίζουμε την βαθιά αντίθεσή μας στο να πραγματοποιηθεί η τελετή και η Θεία Λειτουργία της Αναστάσεως κατά τις απογευματινές ώρες του Μεγάλου Σαββάτου.

Η ρητή αντίθεσή μας υπαγορεύεται εξάπαντος από θεολογικούς λόγους, καθώς η Ανάσταση του Ιησού Χριστού δεν πραγματοποιήθηκε την ημέρα του Σαββάτου αλλά την ημέρα της Κυριακής, την έναρξη της οποίας σηματοδοτεί η 12η νυχτερινή ώρα, κατά την οποία αγγέλλεται το χαρμόσυνο μήνυμα της Αναστάσεως επί αιώνες.

Κατά συνέπεια, θεωρούμε ανεπίτρεπτη και μη χριστιανικά αποδεκτή αυτή την ρύθμιση - ούτε για λόγους οικονομίας - καθώς θίγονται βασικές παράμετροι της πίστεώς μας.Επίσης, αδυνατούμε να κατανοήσουμε και να αποδεχθούμε τους προβαλλόμενους από την Πολιτεία λόγους κοινωνικού συμφέροντος, καθώς φαίνεται να περισσεύει η υποκρισία.

Συγκεκριμένα, τις τελευταίες ημέρες παρατηρούμε εμβρόντητοι την Πολιτεία να παραμένει απαθής θεατής στις συναθροίσεις πολιτών σε πολλές πλατείες ελληνικών πόλεων. Οι συνωστιζόμενοι στις πλατείες αγνοούν επιδεικτικά τα υγειονομικά μέτρα και διασκεδάζουν μέχρι πρωίας προκαλώντας το κοινό αίσθημα και αψηφώντας την νομοθεσία.

Είναι παράλογη - αν όχι ύποπτη - η σπουδή της Κυβέρνησης να εστιάσει τη μεριμνά της για την καταπολέμηση της πανδημίας στους πιστούς που θα συγκεντρωθούν μία βραδιά το χρόνο, αυτή της Αναστάσεως, για να συμμετάσχουν εορταστικά προσευχόμενοι στην Λαμπροφόρο Θεία Λειτουργία, την ώρα που κάθε βράδυ γίνονται έργω επιτρεπτές και αποδεκτές τεράστιες συναθροίσεις χιλιάδων πολιτών, οι οποίοι διασκεδάζουν ανενόχλητοι μέχρι πρωίας».